• Dasha

septemberbarn 2014

BjörkW skrev 2014-12-29 13:44:29 följande:

Idag fick lillen sina vaccinsprutor och det gick bara bra och nu har han sovit sen dess. Men han har sviktat ännu mer på sin viktkurva :/ Han äter som en galning och mjölk finns det gott om, och har tagit prov på den så vet att fetthalten är högre än medel. Han har spytt sen födseln så nu blir det utredning om det är något på tok i hans lilla mage.

Någon mer som har en liten som inte går uppi vikt som dom ska?

det var tråkigt... är han mycket lägre än sin kurva? hur är det med längden? 

han är kanske allergisk mot nåt, t.ex. gluten.... jobbigt för mamma som måste prova sig fram med att exkludera olika produkter i taget för att se om det blir bättre. hoppas att utredningen ger en tydlig svar och det ordnar sig.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2014-12-29 22:39:59 följande:
    Har någon ec-are potta eller ring till toaletten? Tycker det börjar bli tungt att hålla över handfatet och funderar på om det skulle vara lättare att hålla henne över toaletten och sitta på huk framför.

jag har faktiskt också bestämt idag att börja med pottan ordentligt. Skål visst blir det för tungt att hålla över handfatet.
    innan har jag försökt några ggr (med en vanlig baby björn potta), det gick bra ett par ggr (då han var pigg glad och kissenödig), andra ggr försökte han bara stå upp.

idag försökte jag potta varje gång före handfatet, gick sådär. en gång kissade han i pottan. efter det la jag honom på skötbordet - då kissade han hur mycket som helst!

andra ggr har han blivit missnöjd: det är ju lite kallt att sätta sig på en plast potta. ett par ggr satt han nöjt och kissade, ett par gr kom inget, och när han var upprörd - kom lite bajs i pottan.

men det är bara början. bara han fattar att potta är samma som handfatet fast bättre.

tänk om din dotter älskar pottan? det skulle vara roligt!

om min son fortsätter pottvägra - då ska vi prova toalettstolen, man kan sitta på toa åt andra hållet och hålla bebisen framför sig.
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2014-12-29 23:32:23 följande:

Hur har ni andra gjort för att motverka platt huvud? Får sköterska sa sist när jag frågade att sonens huvud såg lite platt ut och sa att vi skulle ha honom på mage mer. Och jag kan väl erkänna att vi inte är så duktiga på det men å andra sidan har vi honom väldigt sällan så att han belastar huvudet när han är vaken. Så jag tycker ändå att det verkar svårt att göra mer åt det ön vad vi gör nu. Tänker att det borde bli bättre också så snart de kan sitta själva.

Hon sa även att vi ska vända på bebisens huvud när han sover men han ligger ju alltid åt olika håll och skulle vi börja vända på hans huvud skulle han ju vakna..

vi fick  samma info från bvc, i förebyggande syfte. varken son eller dotter haft platt huvud. Ingen av dem låg på mage mer än 10 min åt gången. 

tycker att deras råd att lägga dem på mage när de är vakna för att förebygga platt huvud låter löjligt.

alltså bebisen sover typ15-20 timmar om dagen, och nu så ska några minuter på mage göra nån skillnad!?

med dottern följde vi rådet att vända på hennes huvud när hon sov, och hon vaknade faktiskt inte. prova, kanske er son vaknar inte heller.
    sonen sover på sidan, och när jag ska amma från andra bröstet - då byts hans sida automatiskt.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2014-12-29 22:39:59 följande:
     Idag bajsade hon i blöjan så jag bytte den. Efter att jag torkat av henne tvättade jag händerna och hon fick ligga kvar på skötbädden (på golvet). Då kissade hon. Jag har bara utgått från att det kommer kiss även när det kommer bajs så jag tyckte inte ens det var någon idé att hålla henne över handfatet.

.

måste bara berätta Tomte

min man gjorde en gång samma misstag. han skulle byta bajsblöjan, och jag hörde att han sa typ oj... jag kikade in. bebisen har kissat på skötbordet, för att han inte hållit honom över handfatet.

mannen tog det ganska personligt Skrattande
    vi använder liberos blöjor som har tryck av tiger eller zebra på blöjorna i samma påse.

jag ser att han stoppar tillbaka en blöja med tigertryck som han hade haft i handen och säger:

"neeej, det blir ingen tigerblöja för dig denna gången! "

han tar fram en svart-och-vit zebrablöja och fortsätter:

här får  du en...en... en åsneblöja istället!"

jag kiknade av skratt! Skrattande 

väldigt vad jag skriver mycket senaste tiden! vi är på besök hos svärmor, och hon lagar nästan all mat, svärfar städar, mannen och och hans bror underhåller storasyster och jag myser i sovrummet med bebisen
  • Dasha

det har gått jättebra att potta bebisen, så nu bajsar han och/eller kissar på pottan ungefär 10 ggr om dagen.

några ggr har han flyttat på sig och rymde både från filt på golvet och från ikeas skötbädd och hamnade nån meter ifrån dem, på golvet. tror att han kanske rullar iväg.
    första gången låg han på rygg, andra ggn på mage. sååå rädd att glömma bort och lämna honom på skötbordet hemma! några sekunder kan ju räcka. Skrikandes

han är nu jätte täppt i näsan och snuvig, försöker andas med munnen när han ammar, sväljer luft, vänder sig själv på magen, rapar, vänder sig tillbaka och fortsätter amma. skönt för mig: jag slipper ta upp honom för att rapa, han sköter det själv (har hänt många ggr).

tack september14, nu börjar jag fundera på att be kompisen låna en bumbo åt mig, visste inte att det passade så små bebisar, så det var nytt.

• Dasha
    Vii3 skrev 2014-12-30 01:50:34 följande:

Hej

Va roligt att denna tråden finns, känner igen många namn från tidigare tråden när alla var gravida :) jag hoppar gärna in i tråden.

Min son föddes den 7 septemer och är nu tre månader och tre veckor. De första tre månaderna sov han jättebra om nätternA, vakande ungefär var 4:e timma för att amma men grät aldrig och somnade om direkt efter han ammat. Efter att han blev tre månader har hans sömn förändrats totalt! Han somnar inte förrens seeent vid två tiden och sedan vaknar han varje timma ändra fram mot morgonen, sjukt jobbigt. Dessutom är han gnällig och gråter myclet när han vaknar på natten. Misstänker att tänder är på gång då han de Senaste veckorna haft näven i munnen hela dagen och bara biter så han spänner i hela kroppen.

Hur sover era små? Har ni några rutiner än?

Har någon av era barn fått tänder än eller något på gång?

grattis till sonen!

hoppas tanden dyker upp snart och allt ordnar sig. du vågar inte prova en sån bedövningsgel till tandköttet?

vi har ungefär samma rutiner som jag beskrev här för några veckor sen (samma rutiner sen han var 2-3 veckor):

23.00-8.00 - sömn i vår säng
    9.00-11.00 - sömn i vagnen på promenaden 

och så 30m till 2 timmars sömn några ggr mellan 11.00 och 23.00.
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2014-12-31 22:40:38 följande:

Om ni undrar varför jag sitter och häckar på FL halv elva på kvällen på nyårsafton så kan jag upplysa om att jag är förkyld, har grymt ont i halsen och vill bara sova (ska lägga mig snart). Min kille och jag är dessutom inte mycket för att fira överlag så det är ingen speciell dag för oss.

Gott nytt år!

gott nytt år!

bebisen somnade precis och jag ligger och surfar tills han somnar riktigt djupt för natten. sedan ska vi gå ut med 5-åriga syster så att hon ska få se på fyrverkerierna första ggn.
  • Dasha

repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?

mensen hade gjort fruktansvärt mycket ont varje gång dem första 2 dagarna innan jag födde mitt första barn. hoppas nu att det förblir så smärtfritt även när det kommer tillbaka efter andra barnet.

• Dasha
    Emmask skrev 2015-01-03 01:53:42 följande:

Är det många här som fått tillbaka mensen? 

inte jag iaf. det får gärna dröja. 
    linnéa001 skrev 2015-01-03 07:37:44 följande:

man bara kunde vara helt skyddad om man ammade var tredje till fjärde timme dygnet runt. --

oj, det var inget jag visste
    linnéa001 skrev 2015-01-03 07:37:44 följande:

Är det många barn som bajsar på natten? . 

före 1,5 mån gjorde sonen det varje natt. Nu händer det var tionde dag ungefär. han har också lätt att somna om sen.
    septemberfjorton skrev 2015-01-03 07:55:30 följande:

Hur kommer det sig att ersättningsbarn sover så länge? Ingrid vaknar fortfarande för att amma runt var tredje timme på natten, och jag känner ibland att det vore skönt att börja med ersättning dels pga sömnen. Men så får jag dåligt samvete för att amningen trots allt fungerar(pumpar dock nu) och för att jag verkligen inte vill att hon ska äta ersättning. Usch, önskar tiden kunde gå fortare så hon vi börja med vanlig mat.

du vill inte prova att samsova och liggamma? nu är ju dem så stora att risken för psd är nästan obefintlig. 

förlåt om du har redan berättat att du inte vill samsova, nu hittar jag inte det.
    Emy88 skrev 2015-01-03 08:07:52 följande:
    På tal om annat, min son sitter helt själv utan stöd nu. Precis som min dotter är han väldigt tidig med vissa saker och sen med andra. T.ex. tvivlar jag på att han någonsin kommer börja rulla runt. Har någon mer ett barn som avskyr att ligga ner?

wow, det var roligt! tar han sig upp själv från liggläge till sittläge, eller sätter du upp honom först?
    Jensa85 skrev 2015-01-03 12:30:33 följande:
    Oj hur gammal? :)

Jag har ett barn som hatar att sitta

Han vill bara stå upp o hoppa o har börjat röra benen som att han går..

Ligga är helt ok men sitta är hemskt :) förstår inte varför..

Rulla har han gjort ett par gånger men inget han gör helahela tiden.

Han blir 4 mån 4/1.
    min son hatar att halvsitta (både i famnen, i saccosäck, i babysitter och med kuddar bakom ryggen alltså när vinkeln är 25 grader eller mer).
    då skriker han och grymtar och försöker dra sig upp till sittande (90 grader), lyckas, lägger sig tillbaka-grymtar-skriker-tar sig upp till sittande-håller så nån sekund-lutar sig bakåt igen-gallskriker jätteargt-tar sig upp till 90 grader.... sedan orkar vi inte mer.

igår sa mannen, att bebisen låg på rygg med en kudde bakom, försökte att resa sig upp. mannen höll hans fötter nere, då reste sonen sig upp till 90 grader.

han ligger nog lugnt oftast, både på rygg och mage. kan ligga nu typ 20 min på mage, sedan bär vi honom runt eller har sittandes i knä, sedan kan han ligga i 20 min på mage igen.
     det var förr ett par veckor sedan att han började gilla att ligga på mage, innan blev det snabbt ilsket. han är född 11 september.
    linnéa001 skrev 2015-01-03 12:33:08 följande:
    Jag tror ersättning är mer mättande. 

det tror jag med.

Svar på tråden septemberbarn 2014