• Dasha

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2015-02-24 21:53:41 följande:
    Finns det så små kalsonger? Gulligt! 

hur gulligt som helst! Hjärta

www.polarnopyret.se/0-6man/underklader
    linnéa001 skrev 2015-02-24 21:53:41 följande:
     Det händer ju att vi är ute flera timmar sammanlagt. Sångstund på biblioteket, promenad och så fika därefter blir ganska många timmar. Och vad gör man om hon skulle signalera i vagnen?
    då skulle jag haft blöja! ska till cellprov imorgon Kräks en timmes resa bara dit. ska nog kolla i affärer också. Blöjan kommer att vara på Rynkar på näsan

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-24 22:28:38 följande:
    Lycka till!
    tack! det gick bra

ni vars barn äter hela portioner 1-2 ggr om dagen: har ni börjat ge dem vatten?
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-26 07:04:20 följande:
     Helt ärligt så har jag ingen direkt uppfattning om hur stor en portion är och hur mycket hon äter.
    vår bm vill alltid veta om bebisen äter en portion, eller halvportion osv.

i den här ålder är en portion =
    =t.ex. 1dl rotfrukter med 1tsk olja + 0,5dl frukt

eller om det är industrigröt: 1dl vatten + 3/4dl pulver

Min son äter oftast såna portioner 2 ggr om dagen, men har bara smakat vatten nån gång. Han dricker brötmjölk efter maten. Hade det varit sommar, skulle jag börjat med vatten för länge sedan. Nu är jag osäker...

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-02-26 15:39:18 följande:
    Jag har undrat över portionsstorlek, så det var bra att du skrev det. Inser att Ingrid får i sig väldigt lite mat.
    alltså det jag skrev var matportioner, och det som din dotter äter är smakportioner.
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-02-26 15:49:42 följande:
    alltså det jag skrev var matportioner, och det som din dotter äter är smakportioner.
    en matportion betyder att man byter ut amning mot en måltid + amning som dryck.

en smakportion betyder att man helammar och ger liite mat för att vänja lite till konsistensen och smaken, inte för att få i sig näring.
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-02-26 15:52:32 följande:
    en matportion betyder att man byter ut amning mot en måltid + amning som dryck.

en smakportion betyder att man helammar och ger liite mat för att vänja lite till konsistensen och smaken, inte för att få i sig näring.
    och så finns det också smakprov =ett par teskedar
  • Dasha
    Mrs West skrev 2015-02-27 19:53:28 följande:

Håller med om att de blir lite dåsiga av vällingen så en perfekt liten nattfösare;)

jag tyckte det var jobbigt när dottern fick tänder och somnade efter vällingen. sen skulle vi borsta, då vaknade hon till och va igång ett par timmar till. alltså nån halvminuts sömn brukade göra så. och hon somnade alltid efter vällingen.
  • Dasha

jag lär mig aldrig .... Idag har lillen ställt sig upp mot en hög legolåda: rakt upp på fötterna, stödde sig på handflatorna. Jag rusade till kameran. Istället för att vara där och ta emot om han ramlar. Han ramlade så klartSkrikandes. Blev nog mer rädd än fick ont.

Senare idag kröp han till samma låda, välte den upp och ner, snurrade den, försökte ställa sig mot den igen, men nu var den ju med locket neråt och ostabil. lådan snurrade och slog till honom liteSkrikandes. tack och lov blev han igen mera rädd än fick ont.

gissa vad mamman gjorde under tiden? ja, filmade så klart Död

jag trodde ju inte att det skulle hända nåt farligt. shit, det kunde slutat illa.... han brukar inte vara så klumpig, men idag verkar han vara sjuk. blev kanske smittad när jag åkte till sjukhuset för tre dagar sedan.

nu är det blöjfritt 9.00-20.00 istället för 7.00-23.00. det är för jobbigt att potta honom 3 ggr samtidigt som man lagar frukost, och på kvällen är han  så trött att han varnar när det är redan för sent. Det har iaf minskat kissolyckor till 1-2 om dagen.

septemberfjorton skrev 2015-02-26 23:32:27 följande:
     Ingrid

förresten, du känner väl till ingrid-böcker?
    www.adlibris.com/se/bok/ingrid-och-bassiluskan-9789163875281
    www.adlibris.com/se/bok/ingrid-har-plaster-9789163872020
    de är såååå gulliga tycker jag! och så bra bilder som hjälper barnet att lära sig en massa ord! passar nog bäst för 1-2åringar.
  • Dasha

Nestlé mild havregröt osötad från 4 mån.

han får hemlagad äppelmos eller hallokräm till. en höjdare, 1dl varje dag går åt. fast det beror nog mest på att sonen är matglad än på gröten.

• Dasha

har varit på bvc idag.

vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.

han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.

Vad säger bm?

Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch.  Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.

jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?

hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.

jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!

hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.

jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.

hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.

jag Demon: men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!

vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????

Svar på tråden septemberbarn 2014