septemberbarn 2014
![Hjärta Hjärta](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-heart.gif)
www.polarnopyret.se/0-6man/underklader
![Kräks Kräks](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-throwup.png)
![Rynkar på näsan Rynkar på näsan](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)
Håller med om att de blir lite dåsiga av vällingen så en perfekt liten nattfösare;)
jag lär mig aldrig .... Idag har lillen ställt sig upp mot en hög legolåda: rakt upp på fötterna, stödde sig på handflatorna. Jag rusade till kameran. Istället för att vara där och ta emot om han ramlar. Han ramlade så klart. Blev nog mer rädd än fick ont.
Senare idag kröp han till samma låda, välte den upp och ner, snurrade den, försökte ställa sig mot den igen, men nu var den ju med locket neråt och ostabil. lådan snurrade och slog till honom lite. tack och lov blev han igen mera rädd än fick ont.
gissa vad mamman gjorde under tiden? ja, filmade så klart
jag trodde ju inte att det skulle hända nåt farligt. shit, det kunde slutat illa.... han brukar inte vara så klumpig, men idag verkar han vara sjuk. blev kanske smittad när jag åkte till sjukhuset för tre dagar sedan.
nu är det blöjfritt 9.00-20.00 istället för 7.00-23.00. det är för jobbigt att potta honom 3 ggr samtidigt som man lagar frukost, och på kvällen är han så trött att han varnar när det är redan för sent. Det har iaf minskat kissolyckor till 1-2 om dagen.
Nestlé mild havregröt osötad från 4 mån.
han får hemlagad äppelmos eller hallokräm till. en höjdare, 1dl varje dag går åt. fast det beror nog mest på att sonen är matglad än på gröten.
har varit på bvc idag.
vikt7300, typ på halva vägen till -1kurva. längden 67cm, lite över medelkurvan.
han äter 1 dl gröt på morgonen, 1,5 dl mat (ofta med kött) till lunch.
Vad säger bm?
Jo, hon säger: ni ska nog ge kött till varje lunch. Och ni ska ge mat 3 ggr om dagen, inte 2. Och gärna 2dl mat istället för 1,5.
jag säger: det blir ju på bekostnad av bröstmjölk. Äter han inte REDAN NU mycket mer mat än WHO rekommenderar för hans ålder?
hon säger: barn ofta kan inte klara sig på bara bröstmjölk redan efter 4 mån.
jag säger: jo, alla kan klara sig på bröstmjölk! den är ju så nyttig!
hon säger: bröstmjölken är ju mer dryck än mat, den är inte så mättande.
jag: men han utvecklas ju så bra! kryper överallt, ställer sig upp med stöd, sätter sig upp, pratar massor, skrattar mycket, verkar glad, pigg och nöjd.
hon: tror du han kan acceptera ett till mål mat om dagen? Och ni får ge honom 1tsk olja både i industrigröt och i maten.
jag : men måste man verkligen göda upp sitt 5 månaders barn med olja för att få upp hans vikt exakt till medelkurvan? era kurvor är ju gjorda på 70-talet och då få ammade sina barn i mer än 3 månader. så de stämmer inte ens på friska ammande barn!
vad tycker ni? har jag haft otur med bm som bara stirrar blind på medelkurvan i vikt? hon har redan stressat mig sönder med dotterns vikt. eller är det jag som överreagerar eller missförstår nåt?????????????