• Dasha

septemberbarn 2014

replica skrev 2015-02-20 15:37:56 följande:
    Dock kissar han ner sig varannan natt, eller blöjan läcker när han ligger på sidan...Obestämd
    det händer även med oss ibland på natten, har libero blivit sämre? jag har märkt att blöjan inte läcker om spänner den riktigt hårt. libero säger att det inte är för hårt om man får in sina 3 vuxenfingrar på tvären, och det får man i  stort sätt alltid, blöjorna tänjs ju i resåren.

nu har vi varit blöjfria sen kl. 07.00. Det har hänt 6 olyckor Glad så tvätten är igång.

jag är dock inte förvånad: det är vanligt att kissa på sig när man börjar gå utan blöja trots att man var torr i blöjan, det var så med dottern också. brukar gå över sen.

• Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-20 16:28:28 följande:
    Gör jag fel som nästan bara ger ersättning?
    du gör väl precis så som bvc rekommenderar, så det är jag som gör fel egentligen. Glad
    men jag är så skadad av mina tidigare  erfarenheter (hans matvägrande storasyster) att jag kör på så länge han vill äta mat.
  • Dasha
    MNS skrev 2015-02-20 21:27:11 följande:

Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)

hej!

ja, min son fick infektion i ögon.

han har alltid haft lite gegga och lite tårar, läkaren sa tidigare att det är en tårkanal som är för trång, det brukar ordna sig innan de fyller 1år.

men det här var något annat. Han hade plötsligt jättemycket gegga. Hade svårt att öppna ögonen efter sömnen. Vi torkade med ljummet vatten, men det kom upp lika mycket OMEDELBART. Läste på 1177 att såna ögoninfektioner hos barn brukar oftast gå över utan behandling efter en vecka. Väntade två veckor men det blev inte bättre. Ringde till bvc, de tipsade att vända sig till vårdcentralen.

det tog en extra vecka att få akuttid på vårdcentralen. Läkaren skrev ut penicillindroppar som vi ska ge i flera dagar. Nu efter några dagar av behandling har det blivit MYCKET bättre.

så mitt tips är att vänta en vecka, det kanske försvinner av sig själv. Annars vänd dig till vårdcentralen, det är inte bvc som gäller i detta fall.
    linnéa001 skrev 2015-02-20 21:47:47 följande:
    .
    Dasha skrev 2015-02-19 23:31:08 följande:

igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...

Äter din son kött eller fisk? Hur tillagar du det i så fall? Min dotter älskar potatis och morot men jag har inte vågat mig på kött eller fisk, vet inte riktigt hur jag ska tillaga det. Bara tanken på kokt kött gör mig lite illamående och att behöva mixa det... hua!

hihi, jag är uppväxt på kokt kött, i mitt land trodde man att man inte ska ge barn stekta eller kryddiga saker tills de blir tonåringar, ungefär Kräks

jag lagar all mat själv till sonen, fryser inget heller, det är alltid nykokt. Det är jättelätt att koka kött ch fisk, på samma sätt som morötter Glad och tar faktiskt mindre tid än morötter!

först provade sonen kokt kyckling (smidigt att köpa en påse med frysta innerfiléer, de är jättesmå, en filé = en måltid). Ibland börjar jag att koka potatis, sen lägger in en innerfilé när det är ungefär 7-8 min. kvar. Sedan mixar köttet med stavmixer men mosar potatis med gaffel (jag gillar inte konsistensen på mixad potatis, blir som lim Kräks eller jag gör nåt fel kanske).

jag kryddar inte men mannen (när han lagar) brukar slänga en liten lagerblad i kastrullen eller doppa lite mosad vitlök i färdiga purén.

sonens favorit är kokt entrecôte (mixad med stavmixer) med mosad potatis.

jag har kokt även fisk flera ggr (torsk och rödspätta). Jättelätt! Bara kokar vatten, sländer i några små bitar fisk. Brukar bli färdigt på typ 7 minuter.

Man vet att fisken är färdigkokt när den är inte genomskinlig någonstans, utan vitt.
    Kycklingen är klar när den inte är vitt och liksom trådig overallt, även inne.
    Köttet är färdigt när det är grått overallt, även inne (inte rött eller rosa).

Sonen var inte så förtjust i fisken, men älskade både entrecôte och fläsk. Jag brukar blanda dem med potatispuré eller morotspuré, och som sagt kokar i samma kastrull.
  • Dasha
    Dasha skrev 2015-02-21 17:44:26 följande:
    Kycklingen är klar när den inte är vitt och liksom trådig overallt,
    jag menar, när den är vitt och trådig
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-02-21 17:48:25 följande:

Har hört att bebisar inte ska äta majskrokar, någon som vet vad det beror på? Är det för att de inte ska fylla ut magen med sånt som inte ger så mycket näring kanske?

Min bebis fick smaka idag när vi var bortbjudna och älskade det, plus höll sig sysselsatt medan jag drack kaffe hehe. Så vill ju gärna fortsätta ge :D

ja, det är för att de inte ska sätta sig i halsen. det finns en fara, för att de kan bita av en stor bit och sätta den i halsen. jag är på helspänn när sonen äter. men det går så bra, så han får det!

och så får han de i slutet, när han har ätit upp sin portion. sen dricker han bröstmjölk, så han får i sig mycket även efter majskrokar.
  • Dasha
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

Här är ett kort på lillfisen från idag, orkar sitta lite längre stunder i stolen nuSolig

så söt! han har en gosig frisyr också! min är nästan helt flintskallig, liite hår
    replica skrev 2015-02-22 01:07:45 följande:

Är väldigt nyfiken på att prova på BLW och då bör de ändå vara över 6 månader så vi har ingen brådska Glad

spännande! du får berätta sen hur det går.

visst känns det mera naturligt att låta bebisen äta själv. Undrar hur mammorna gjorde på grottiden... Läste nånstans att de tuggade maten och sedan gav den tuggade maten till bebisar på sitt finger. inget jag tänker göra iaf Kräks vet att apor matar så sina ungar när det börjar bli dags för smakportioner. Så det är nog inte så onaturligt med mixade puréer heller. Stavmixer är ju ungefär som att tugga maten innan
  • Dasha

sonen passar precis i liggdelen på längden. vi ska nog vänta med sittdeelen till mitten av våren, minst.
    tror inte att han kan klättra ur den när overallen är på och överdelen är knäppt fast. han sover ju i den utan att jag är nära.

han bara sover i den, är vaken bara en kort stund innan han somnar.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-23 23:04:46 följande:

. Jag vill kunna gå i affärer utan att hon gnäller (skriker och tjuter). Speciellt viktigt är det ju att kunna handla mat.

hjälper det inte med napp?
  • Dasha

nu har sonen varit blöjfri i flera dagar. har bommuls kalsonger och byxor mellan kl. 7.00-23.00. Sover ute  i vagnen utan blöja. har aldrig hänt en olycka i vagnen, även om han är vaken där en lång stund innan vi kommer hem.

det händer 2-4 kiss olyckor om dagen. aldrig en bajsolycka. efterhand vet jag att han VARJE GÅNG sa till högt innan olyckan hände, men jag reagerade inte.

och gud, så lätt och glatt han rör sig på golvet utan blöja! riktiga konster! synd att det är för kallt så jag kan inte låta honom krypa helt naken.    längtar efter sommaren.

• Dasha
    Svansjön skrev 2015-02-24 18:32:37 följande:
    Vilken metod har ni kört på och sen när?
    EC- "lätt".

höll bebisen över handfatet mellan blöjbyten sen han var ungefär 2 veckor. Började sätta honom på potta istället för handfatet efter jul.

här diskuteras ec i forum

www.familjeliv.se/forum/3/346

den här sidan använde jag

www.blojfribebis.se/borja-ec

Svar på tråden septemberbarn 2014