MNS skrev 2015-02-20 21:27:11 följande:
Största anledningen till att jag skriver nu är för att jag såg, tror det var dasha? Vars bebis fått en inflammation i ögat? Hur uppenbarade den sig. Har märkt nu på e.m att det tårar mycket ur dotterns öga och kommer då som gult gegg men hon verkar heller inte besvärad av det. Ska självklart ringa BVC direkt på måndag :)
hej!
ja, min son fick infektion i ögon.
han har alltid haft lite gegga och lite tårar, läkaren sa tidigare att det är en tårkanal som är för trång, det brukar ordna sig innan de fyller 1år.
men det här var något annat. Han hade plötsligt jättemycket gegga. Hade svårt att öppna ögonen efter sömnen. Vi torkade med ljummet vatten, men det kom upp lika mycket OMEDELBART. Läste på 1177 att såna ögoninfektioner hos barn brukar oftast gå över utan behandling efter en vecka. Väntade två veckor men det blev inte bättre. Ringde till bvc, de tipsade att vända sig till vårdcentralen.
det tog en extra vecka att få akuttid på vårdcentralen. Läkaren skrev ut penicillindroppar som vi ska ge i flera dagar. Nu efter några dagar av behandling har det blivit MYCKET bättre.
så mitt tips är att vänta en vecka, det kanske försvinner av sig själv. Annars vänd dig till vårdcentralen, det är inte bvc som gäller i detta fall.
linnéa001 skrev 2015-02-20 21:47:47 följande:
.
Dasha skrev 2015-02-19 23:31:08 följande:
igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...
Äter din son kött eller fisk? Hur tillagar du det i så fall? Min dotter älskar potatis och morot men jag har inte vågat mig på kött eller fisk, vet inte riktigt hur jag ska tillaga det. Bara tanken på kokt kött gör mig lite illamående och att behöva mixa det... hua!
hihi, jag är uppväxt på kokt kött, i mitt land trodde man att man inte ska ge barn stekta eller kryddiga saker tills de blir tonåringar, ungefär
jag lagar all mat själv till sonen, fryser inget heller, det är alltid nykokt. Det är jättelätt att koka kött ch fisk, på samma sätt som morötter
![Glad Glad](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
och tar faktiskt mindre tid än morötter!
först provade sonen kokt kyckling (smidigt att köpa en påse med frysta innerfiléer, de är jättesmå, en filé = en måltid). Ibland börjar jag att koka potatis, sen lägger in en innerfilé när det är ungefär 7-8 min. kvar. Sedan mixar köttet med stavmixer men mosar potatis med gaffel (jag gillar inte konsistensen på mixad potatis, blir som lim
![Kräks Kräks](http://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-throwup.png)
eller jag gör nåt fel kanske).
jag kryddar inte men mannen (när han lagar) brukar slänga en liten lagerblad i kastrullen eller doppa lite mosad vitlök i färdiga purén.
sonens favorit är kokt entrecôte (mixad med stavmixer) med mosad potatis.
jag har kokt även fisk flera ggr (torsk och rödspätta). Jättelätt! Bara kokar vatten, sländer i några små bitar fisk. Brukar bli färdigt på typ 7 minuter.
Man vet att fisken är färdigkokt när den är inte genomskinlig någonstans, utan vitt.
Kycklingen är klar när den inte är vitt och liksom trådig overallt, även inne.
Köttet är färdigt när det är grått overallt, även inne (inte rött eller rosa).
Sonen var inte så förtjust i fisken, men älskade både entrecôte och fläsk. Jag brukar blanda dem med potatispuré eller morotspuré, och som sagt kokar i samma kastrull.