• Dasha

septemberbarn 2014

Dasha skrev 2015-03-07 11:27:23 följande:
    jag (och min son) gillar inte dem vanliga hårda i plast,
    och de som är typ för att måla (långa, mjuka och prassliga) stör och distraherar honom Obestämd
  • Dasha
    Bebislängt skrev 2015-03-07 14:08:50 följande:
    Tänker att det blir lättare sen när han kan sitta så kan han ju sitta med. Tror att han börjar bli rätt frustrerad nu. I matstolen ramlar han bara framåt och blir arg så vi ger honom mat i babysitten men där vill jag ju inte att han ska sitta och pula med mat själv.
    ja,livet blir mycket enklare när barn lär sig att sitta i matstolen!
  • Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-03-08 02:54:48 följande:

jag pumpar för att undvika mjölkstockning,

är det rätt att pumpa? det kommer ju bara mer och mer om du fortsätter pumpa.

när jag slutade amma, väntade jag bara ett par dagar och mjölken försvann av sig själv. först blev brösten stora och fyllda, sedan plötsligt mjuka och tomma efter ett par dagar.

. Är det normalt att det är såhär jobbigt att sluta amma? 

det är självklart normallt för att det är vår instinkt att amma.

Känner att jag måste skriva av mig lite och vet inte var annars..

många kramar till dig!{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}HjärtaHjärta{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower} klart att mamma måste få sova. ersättningen innehåller en massa näring och hon kommer att ta flaska med tiden.
    misa85 skrev 2015-03-08 08:25:02 följande:
    Det kändes så hemskt, här kommer jag och bestämmer att hon inte får amma längre. Som sagt är vi inte i samma sits men jag förstår hur du känner med amningen. Jag vill inte alls sluta amma men jag måste jobba :(

förstår lite grann hur du känner. jag är fortfarande arg på alla som rådde mig att sluta amma efter dottern fyllt 1 år.  men det kommer att gå jättebra. ditt barn får så mycket annat positiv istället. och du också.

som sagt, kvinnor har en instinkt att amma, därför känns det så jobbigt.

men idag är det extra jobbigt när det pratas så himla mycket om att man ska amma länge. så var det inte förut, när våra föräldrar var unga.

tänk på att det är mycket trend + instinkt, inte riktiga behovet av barnet som styr era känslor nu.

jag menar, behovet att ammas finns, men det är MYCKET ÖVERDRIVET av instinkter och trender.

kramar till er!

• Dasha

och förresten, GRATTIS på den internationella kvinnodagen!

{#emotions_dlg.flower}

kvinnor har ju kämpat och kämpat i hundratallt år efter att få bestämma över sina liv... Klart att det inte går att ändra på våra instinkter som formades under grottiden, det tog miljoner år att forma människan och vi får räkna med att kämpa emot instinker om vi vill bo annorlunda än grottmänniskor gjorde

• Dasha

uppdateringar Drömmer

sonen är 6 månader och 1 dag Cool

varit på BVC idag, träffade läkare.

vikt 7275 (han hade precis bajsat Tungan ute)

längd 69

bm och läkare skrek i kör: "mera mat, mindre bröstmjölk!" Obestämd (ni förstår att jag överdriver, fast bara litegrann. jättejobbiga var de iaf Obestämd)
    visade Replicas utskrifter från amningshjälpen. De svarade att man ska titta individuellt på varje barn. Obestämd

här är dagens foto förresten. ser han undernärd ut?

mat ungefär son förut: 1 mål gröt till frukost, 1,5 dl mos till lunch, några teskedar av det som vi andra äter till middagen. annars bröstmjölk.

ec: jag har tröttnat på att potta honom VARJE gång, nu är det blöjor på, up&go, de funkar som trosor.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-03-12 21:14:10 följande:
    Ser ut att vara en superpigg och glad liten kille! Absolut inte undernärd..
    tack så mycket! {#emotions_dlg.flower}
    Emma90 skrev 2015-03-13 07:24:30 följande:
    Han ser verkligen inte undernärd ut, jag ser bara en frisk pojke som är långt fram i utveckligen.
    tack så mycket! {#emotions_dlg.flower}
    linnéa001 skrev 2015-03-12 21:14:10 följande:
     Tycker att det är helt otroligt att han kan stå upp,

Emma90 skrev 2015-03-13 07:24:30 följande:
    Han vill verkligen fram i livet ser det ut som :D

nu har hans storasyster varit hemma med kräksjuka i flera dagar , så han passade på att undersöka allt möjligt och klättra överallt, när jag inte var så nära. jag brukade bära honom till mattan när jag tyckte att det såg för läskigt ut, men han var direkt tillbaka och "tränade" Död
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-03-14 10:37:38 följande:

Idag blir min (vår) lilla tjej sex månader!

grattis!
    {#emotions_dlg.flower}

tänk att nyss var våra bebisar i magen Drömmer sedan var de nyfödda och tittade knappt på något, bara låg och snusade mesta tiden... känns som en evighet sedan, och samtidigt känns det som det var igår Drömmer

Helt sjukt att det känns som ensamtid att städa.

Glad förstår PRECIS hur du känner! att ställa in disken UTAN att hålla koll på en unge är ju typ lika med vila.

jag surfar ganska ofta med bebisen som sover i mitt knä. För att han vaknar efter några minuter om han ligger ensam. I mitt knä kan han ju sova i 2-3 timmar i rad på dagen, och bredvid mig i sängen (munnen/kinden/näsan mot bröstet) sover han hela natten.

med första dottern vågade jag inte surfa med henne i knä, för att jag var orolig för strålning. Mannen kunde inte övertyga mig att det inte är nån fara, så han fick hämta en särskilld apparat som mäter strålning, och det visade sig faktiskt att han hade rätt, det är nästan ingen strålning vid en dator som är igång, däremot är det MYCKET mer strålning vid vissa väggar där det går elledningar inne.

Nästa vecka ska jag börja jobba en dag/vecka och det känns väldigt konstigt. Har aldrig varit borta från jobbet så lång tid och har aldrig jobbat deltid. Fast det ska också bli himla skönt, känns som att få lite ledigt. Tänk att få äta lunch i sin egen takt utan att tänka på att dottern blir otålig.

lycka till! kommer din man vara hemma ensam med dottern eller ska ni få hjälp från mormor/moster?

Vi ska äta mintkladdkaka i eftermiddag när mormor kommer, det är jättegott.

recept, tack! Kaffe

hittade ströbröd som gick ut 2010!

kom igen, det är ju en torrvara! Skrattande

• Dasha
    replica skrev 2015-03-16 22:09:51 följande:
    Ska göra grötpinnar i veckan och testa istället.. Han är överlag inte speciellt förtjust i skedar :P
    så spännande!

vad säger blw om att barn kan råka kvävas om de biter av en för stor bit?
  • Dasha
    mirakelmamma skrev 2015-03-17 13:21:39 följande:

Dasha: Tycker det låter som att din son är helt normal, kanske till och med lite i framkant när det gäller utvecklingen! Känns som att han äter väldigt mycket för sin ålder. Konstigt att BVC tycker att du ska ge ännu mer. Vet dock att BVC proppsade på min kusin att hon skulle ge sin son smör, olja och grädde i maten för att de ansåg att han vägde för lite (fast han såg helt normal ut). Om han är glad, pigg och matfrisk så tycker jag nog att du kan gå på din egen mammakänsla.
    Jag går mest till BVC för att se att dottern växer och blir tyngre och för att de ska ge henne vaccin annars är de bara rådgivande och inget annat. Jag känner ju mitt barn bäst och du ditt! 

tack så mycket!

din kusins bvc låter PRECIS som vår bvc
Svar på tråden septemberbarn 2014