• Dasha

septemberbarn 2014

Äter era barn själva, med sked från en egen tallrik?

Sonen matas,
    eller så lägger jag bitar framför honom på bordet en i taget och han tar den,
    eller så får han en full sked som han sätter in i munnen om han gillar maten, altermativt skvätter runt om han inte är sugen på det.

ibland tar han en-två slevar från tallriken själv, men sedan börjar ta med fingrar, kladdar runt och leker istället för att äta.

funderar på att köpa en tallrik med sugpropp men tror inte han är mogen för det.

Hur gör ni?

• Dasha
    replica skrev 2015-09-19 22:32:00 följande:

Sonen matas till 90% de få gånger han äter och vill ha mat.. Ät fortfarande väldigt kräsen och äter kanske 2-3 skedar vid frukost, lunch och middag.. Några bitar går ner ibland också..

Tack!

Hur går det på förskolan?

vi har varit på bvc. sonen väger 9122g och är 76 cm. Mycket smal, när jag jämför med jämnåriga på lekplatser. Men bvc säger inget, de är nöjda nu att han följer sin kurva på -1,5.

jag ger ju mat till honom minst 5ggr/dagen (bebisgröt, hemlagad vuxen mat, burkar när ni är ute) men han äter noh fortfarande bara 3 av dessa 5-6ggr, och man vet aldrig i förväg vilka 3 ggr det kommer att bli.

annars ammas han till sömns varje gång. Och ammas ibland när han bör stå ut 40 -60 min utan mat, för att vi reser eller maten inte är klar.

men jag märker nu att han är hugrig trots att han har nyss ammats. Det har jag aldrig uplevt med dottern.

Undrar hur länge jag ska fortsätta köpa bebisgröt... Kanske snart dags att sluta?

angående tungbandet sa läkaren att han får ju tungspetsen utanför nedersta tänderna, då avvaktar vi och ser om det blir problem med uttalet senare. Och att tungbandet kan töja sig ännu mera tills dess.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-09-20 12:45:03 följande:
     Hon äter inte vad som helst heller. Frukt och grönsaker gillar hon det mesta hon fått smaka. 

Ägg gillar hon också så jag brukar göra lite omelett till henne eller steka ägget.
    Så skönt att hon gillar både ägg och grönsaker! Jag tror att ägg har så enormt mycket olika näringsämnen, att man kan låta bli att vara orolig överhuvudtaget! Minns att det var min dröm, att dottern skulle iaf äta ägg.
    linnéa001 skrev 2015-09-20 22:42:54 följande:

Har någon tips på mjuka grönsaker?

vi kokar alla grönsaker. Sonen gillar inte längre enbart kokta morötter, palsternaka osv, trots att jag kryddar dem. Däremot äter han dem jättegärna, när de är från en köttgryta, dvs kokta med kött och allt annat, och har sugit åt sig alla dessa smaker.

Jag förstår verkligen inte hur du fortfarande orkar amma (men ser absolut inget fel i det). Jag ville sluta efter typ en månad och räknade ner dagarna tills dottern var sex månader och jag kunde börja ge mat och sluta amma.

Jag har aldrig tyckt att det var jobbigt att amma.
    Det känns för mig att det är sååå mycket lättare än att fixa ersättning (det tar ju tid!) och särskillt dlska alla dessa flaskor. Jag minns hur vi fick ge dottern mjölkfri tiskott på flaska, 3ggr/dagen, och det var ju hur jobbigt som helst! Bara ta av alla detaljer på Brown flaskor, ställa in i diskmaskinen, sedan skölja av med vatten för säkerhets skull. Och värst av alla: tänk om alla flaskor är i disken, så jag måste diska för hand!!!Förvånad

vill inte ens föreställa mig att det kan vara en nyfödd som skriker och måste få maten omedelbart, och här springer jag och flummar med flaskor, och råkar värma för mycket så måste göra om allt nu....

Däremot var det lättare att amma dottern, som brydde sig inte om nåt runtomkring. Sonen har också lärt sig att amma när det inte är tyst och mörkt.

Mken igår har vi igen upplevt amningsrummet på Liseberg, och det var som vanligt Helvete På Gjorden! Skrikandes
    Har ni varut där förut? Ett litet rum, där det alltid finns:
    1. Minst en bebis som gnäller hogt.
    2. Minst en vuxen som pratar högt.
    3. Minst en storasyskom som leker högljudd.

Där kan inte sonen ammas, inte alls! Han vrider och vränger på sig och bits!

Däremot ute på en bänk - där ammar han utan problem, och somnar sött. Där blir oväsen till en jämn bakgrundsljud som går att koppla bort, istället för spännande och skrämmande ljud på amningsrummet. Folk runtomkring undrade säkert varför jag inte satt i det mysiga amningsrummet Drömmer

Istället för att köpa bebisgröt så kan man ju göra egen. Jag mixar paltbröd och pumpakärnor och blandar med quinoaflingor, den är himla god och näringsrik. Till det så får hon lite aprikospuré.

tack! det låter väldigt gott och nyttigt, men jag undrar om en ettåring kan egentlignen få i sig allt han behöver genom vanlig vuxenmat, förutsatt att vi skär bort stekytan och inte saltar för mycket.

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-09-22 11:10:29 följande:
    Vi har valt mars nästa år som startmånad men känns det inte bra eller vi får en förskola som är för långt bort så kan vi vara hemma ett tag till. Vi avvaktar kanske också till augusti nästa år.

Visst är det så, att man listar 5 förskolor i tur och ordning när man ansöker,

och om man inte har fått sitt förstahandsval i t.ex. mars, då kan man börja den förskolan, men man förlorar inte sin plats i kö,

och så fort det blir en ledig plats på 1sta prioriterings förskola - då får man den, t.ex i augusti,

det vill säga, ni ska bara stå ut i några månder tills ni får den ni verkligen vill ha.

så är det här iaf.

fast då blir det en ny inskolning för barnet.
  • Dasha
    Emmask skrev 2015-10-05 20:06:13 följande:

Nu har vi så smått börjat planera för syskon här.

lycka till!
    Emmask skrev 2015-10-05 20:06:13 följande:

Är det någon fler som tänkt börja försöka inom de närmaste månaderna?

vi håller oss till ursprungliga planen att ha runt 5 år mellan barn

• Dasha

Hej!

det var längesedan!

berätta om era stora godingar!

hur går det?

undrar förresten, är det barar min son som fortfarande sover 2 ggr/dagen? ungefär 1 timme åt gången.

Ibland sover han 1 gång, men är verkligen övertrött då.

Vi har haftförkylning efter förkylning efter förkylning. Nu är han jättekladdig i halsen. Tänker, vilken tur att han inte var det förra november!
    han gillar iaf att snyta sig, härmar mig och systern.

man undrar alltså, får barn verkligen så bra immunförsvar av amning? det enda, han har sluppit kräcksjukan, trots att systern hade det 2 ggr.

hur går det med maten? sonen äter fortfarande bara 3 ggr/dagen, och man vet fortfarande inte i förväg, vilka ggr han kommer äta. Så vi serverar ju mat 5 ggr/dagen.

han är fortfarande en glad och mild kille, vill gärna behaga andra. Det känns skönt och ovant, för hans storasyster är och har alltid varit tvärtom. Jag är redan orolig att hans framtida tjej kommer att bossa över honom Skrattande

• Dasha

glömde att säga: minns ni att sonen hade kort tungband? tungan hade ingen spets, utan var tvådelad, liksom hjärtformad, och böjde sig ner som en båge, när han stack ut tungan. alltså tungan räckte bara strax längre än nedersta tänder.

det gick över!

av sig själv!

sedan ett par veckor tillbaka!

har ingen aning hur det gick till. kanske den strackte sig? kanske han råkade klippa den själv med sin nagel? (hemsk tanke, men jag aldrig märkte blod eller nåt).

nu är tungan spetsig och är jättelång! Hjärta

• Dasha
    replica skrev 2015-11-20 22:58:49 följande:

William sover också två gånger per dag.. Ca 1½h på förmiddagen och 1½h på eftermiddagen.. De dagar han går på förskola (mån, ons och tors) så sover han ca 1½ h efter lunch (11.30) och så brukar han tvärdäcka en timma vid tretiden hemma sen.. Tungan ute

Inskolningen har verkligen gått över förväntan! Haft lite separationsångest två gånger vid lämning, men har gått över så fort sambon vänt ryggen till.

Äter helt OK 5ggr/dag och ammas fritt däremellan när jag är hemma..

Tränar på att gå för fullt, men vågar inte riktigt släppa taget änTungan ute

skönt att höra att det finns flera 14månaders som sover 2ggr på dagen.
    roligt att det går bra på förskolan!
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-22 12:51:57 följande:

Hej. Längesedan nu!

Vad tiden går fort. Sonen busar hela dagarna. Klättra och springa överallt. Jag jobbar och det känns inte bra. Vill vara hemma med honom men har jobbat sedan augusti nu.

Syskon har vi funderat på och försökt skaffa sedan juni. Men det går inte så bra. två negativa tester och jag vågar inte testa igen. Nu är mensen väldigt sen och mår illa hela dagarna, samt magen har varit konstig ett tag. Men vågar som sagt inte testa ännu...

Kul att läsa om hur det går för era stora nu. :)

går din son på förskolan eller är han hemma med pappan?

hoppas det blir syskon den här gången för er!

• Dasha
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-24 03:52:54 följande:

Inatt är jag uppe med så ont i magen och illamående, vet inte vad jag ska ta mig till. Tror jag fått magkatarr... :(

oj, krya på dig! kan ju vara magsjukan också. Men går det inte över - åk till vårdcentralen, så de kollar att det inte är blindtarminflammation!
    Emma90 skrev 2015-11-24 10:53:35 följande:

Roligt att läsa hur era små har utvecklats :)
    Jag går fortfarande hemma med J och kommer göra det till feb, sen kommer jag antagligen gå på graviditetspeng igen medan J går 15h/ vecka på förskolan.
    Han sover i egen säng i eget rum men man vet aldrig om han sover hela nätter eller vaknar 1-2 gånger, hoppas att det hinner bli hela bättre tills han ska bli storebror i april.
    Han springer numera fram och herre Gud vad man får springa efter han överallt, haha.
    Hans ordförråd består av 4 ord, mamma, där, titta och nej.
    :)

helt otroligt, redan i april! lycka till!
    går det bra att bära honom (när du fångat honom)?
    Kroken skrev 2015-11-24 13:18:31 följande:

Roligt med en liten uppdatering om våra små

verkligen jätteroligt!

sonen (som hela familjen) har ju haft massa förkylningar, kanske därför han strular med maten. men han älskar stark mat, t.ex. hemlagad köttfärssås med vitlök.

han får även godis ibland

hans senaste hit är att slänga saker i soptunnan. En gång fick han mycket beröm när han slängde papper i soptunnan. Sedan dess går han och slänger allt möjligt: leksaker, tidningar, bestik....
    i köket har vi satt gummiband på dörrhandtagen till soptunnan. men han ändå kan dra upp dörrarna och slänga saker.
    i badrummets soptunna har vi hittat allt möjligt.

idag har jag öppnat toalettlocket, och där inne, i vattnet, låg hans body och byxor Förvånad tur att han inte lärt sig att spola än så länge!

tandborstning är en kamp varje dag.

han säger
    den
    den däj (den där)
    titta
    tittut
    pappa
    mamma
    gass = glass (jättetydligt, så fort någon öppnar frysen. Blir galen och skriket högt GASS!!!! GASS!!! när storasyster tar en glass och inte delar med sig)
    pumpa (älskar alla halloween pumpor)
    babong (=ballong)
    bå (=boll)

gör allt möjligt när man ber honom (t.ex. Sparka bollen till farfar, eller Hämta boken till pappa)

jag pratade bara ryska med hans storasyster under hennes första 3 år. Nu struntar jag i det och pratar svenska med sonen istället.
  • Dasha

förresten, har ni börjat fundera på julklappar till era små? vad har ni för ideer?

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-11-25 18:49:50 följande:
    Jag är också nyfiken på varför du inte pratar ryska med sonen, det är ju guld att få två språk och ryska är det ju så många som talar. Min sambo pratar bara tyska med vår dotter och jag hoppas verkligen att hon ska kunna båda språken lika bra. Vår förhoppning är att hon ska få gå i Tyska skolan så småningom.
    Kroken skrev 2015-11-24 18:50:54 följande:
    Varför pratar du inte ryska med din son för? *nyfiken* Det är väl en enorm fördel att få vara tvåspråkig

av flera anledningar.

1. jag har försökt med hans storasyster. Det gick inte bra.

Jag pratade BARA ryska med henne under första tre år. Hon var jättebra på ryska (och svenska) när hon var 2 år. Pratade med långa meningar, uttalet var ganska bra. Men ryskan bortprioriterades av naturliga skäl när hon började på dagis.

Jag pratar ju bara svenska med min man och hans familj. De kan inte ryska.

Så hon hörde mig prata svenska med andra, även hemma. Alla andra (barn, fröknar) pratade också bara svenska. även mina ryska kompisar pratar svenska när våra familjer umgås, eftersom de är också ihop med killar som pratar bara svenska.

Så när dottern var 3 år, kunde hon förstå det mesta jag sa på ryska, men själv kunde nu säga bara några ord, med hemskt uttal.
    ändå från början läste jag alla böcker på ryska.

vi har en massa böcker hemma, både på ryska och på svenska. Jag översatte alla svenska böcker (muntligt) varje gång när hon ville höra dem, alltså alla, från Max Kaka (när hon var 3 månader) till Astrid Lingrens böcker och Vicke Vicking (när hon var 4). För att det var enklare att spontanöversätta under läsningen, än att hitta ALLA dessa böcker på ryska, många är dessutom inte ens översatta.

även som gravid bar jag till Sverige en resväska full med ryska barnböcker efter jag varit i Ryssland.

jag fortsatte läsa böcker bara på ryska till henne, ändå tills hon fyllde 5 år och jag märkte att hon förstår ingenting längre och behöver översättning till svenska

jag kämpade länge för att få till hemspråksundervisning när dottern var liten. Nu känns det alldelles för sent för det.
    Det är bra med hemspråksundervisning i skolan för barn som hör språket hemma, där t.ex. mamma, pappa och alla grannar pratar det språket. Men inte i min situation.

2. Mina barn är nästan aldrig i i omgivningen där alla pratar ryska.

Vi åker inte så ofta till Ryssland.

Istället träffar vi min mamma någon annanstans, där hon också turistar (typ Paris, Barcelona, Wien).

Jag känner till en familj där pappan är spansk, mamman är svensk. Barnen pratar ganska bra spanska DÄRFÖR ATT de åker till Spanien vartannat år och bor där i flera månader, barnen går där på en spansk förskola. Då är det inte konstigt att språket inte glömms bort.

Linnea, ni åker ju väldigt ofta till Italien (och din mans hemplats där de pratar tyska). därför kommer det säkert att gå bättre för er.

gillar inte när folk säger "hon får ju två språk GRATIS", för att det är verkligen inte gratis, det är mycket jobb, och i min situation får man ändå INTE bra resultat.

3. Andra lyckades inte heller så bra.

jag var ju väldigt positiv och bestämd från början. Jag besökte språkkonferencer, vi gick till ryska skolan osv. Jag träffade många ryska föräldrar.

Men det var bara de barn som hade TVÅ rysktalande föräldrar som fick bra resultat.

Jag läste en avhandling som disputerades ungefär 2011 i Stockholm. Doktoranden var en rysk mamma som försökte lära sin dotter ryska i en svensk omgivning (svensk pappa, svensk dagis, MEN rysk mormor som bor med dem på heltid, två rysktalande halvsystrar, mamma som pratar BARA ryska med alla barn.
    de åkte till ryssland på semester varje år: minst en månad åt gången, då barnet umgicks med rysktalande barn.
    de såg på rysk tv och träffade massa ryska kompisar.

ÄNDÅ gick det inte bra för flickans språkutveckling. Vid 2 år var hon lika bra på ryska som min dotter. Vid 6 års ålder hade hon ett ok ordförråd, hemskt uttal och påhittad grammatik.

rysk grammatik är väldigt svår, om man jämför med svenska, engelska, tyska. Varje ord böjs på alla möjliga sätt beroende på ord som är före och efter. Flickan i studien pratade till slut ett "hitte-på" språk, hon hittade på egna språkregler som baserades antingen på svenska språkregler, eller på andra ryska ord som inte stämde i dessa fall.
    det är nog fler undantag än regler i ryska språket, så man behöver höra språket  överallt för att lära det naturligt.

ungefär samma såg jag hos barn i ryska skolan ditt vi gick varje söndag.

barn som hade TVÅ rysktalande föräldrar var ganska bra.
    barn som hade EN rysktalande förälder var jättedåliga på ryska trots massa jobb.
    vi hade bara 2 helgdagar i veckan, och då kändes att  det var slöseri att gå till skolan istället för att umgås SOM FAMILJEN, tillsammans gå till skogen eller museet eller attraktionspark.

4. Min mamma stödjer mig inte alls i detta.

hon tycker att det är totalt onödigt.

5. Jag ser inga praktiska fördelar för mina barn med att kunna ryska på en så låg nivå.

6. min svenska behöver tränas även hemma.

vet inte om mina barn kommer någonsin få nytta av ryska språket. JAG SJÄLV däremot  behöver träna min svenska idag, för att jag behöver det i mitt jobb.
  • Dasha
    Här går tandborstningen som en dans! Hon älskar att borsta tänderna, tandkräm är mums
    vilken dröm! vad har ni för tandkräm?

det blev liite bättre när vi bytte från apotekets Mild tandkräm til Bamse.

Min snart 10-åriga son var en "toalettkastare" när han var liten. Allt, precis allt, hamnade i toaletten! Här hemma har vi alltid toalettdörrarna stängda nu för annars är Tilde där inne och röjer runt.

min kompis tror att hennes då 2årige son spolade ner i toa hennes diamanthalsaband (bröllopspresent).

nu säger vi till sonen: BARA papper i toaletten! så han river av papper från toarulle och slänger.

• Dasha
    Kroken skrev 2015-11-30 12:53:41 följande:
    Vi har vanlig tandkräm även till barnen, har aldrig använt barnanpassad tandkräm till något av barnen. Vi använder aquafresh och till minstingen tar vi lite ytterst lite tandkräm längst fram bara.
    tack! antar att den har vanlig mintsmak.
    Kroken skrev 2015-11-30 12:53:41 följande:
    Här är dottern portad från badrummet om inte vi föräldrar är med Och även när vi är med så får man ha ett öga på henne för hon är snabb.
    jag brukar nu ha foten på toalettlocket när jag borstar mig, annars vet man aldrig vad sm hamnar där Drömmer

men vi har nu äntligen tagit upp alla stolarna hemma. Jag ORKAR inte mer ha ALLA stolar liggande (runt matbordet, runt barnbordet). Vi har haft det så i flera månader, annars klättrar han upp på bordet.

men nu har han ju lärt sig att ta upp barnstolar och flytta dem ditt han vill, så snart skulle vi inte ha något val ändå...

kanske inte bästa tid nu, när vi har massa julpynt på bordet... vi får se hur länge det håller sig....
    jag har aldrig behövt lägga ner stolarna med dottern, men sonen älskar att klättra alldeles för mycket Skrikandes
    Mrs West skrev 2015-11-28 23:19:33 följande:

Den 12/12 åker vi till Thailand i en månad, vilket ska bli så skönt. Börjar dock oroa mig för flygresan, hur katten ska jag hålla honom lugn och nöjd, känns omöjligt! Tips tas gärna emot!

så roligt! ha en trevlig resa!
    jag tror att de flesta barn sövs gott av motorljudet, så det kommer säkert gå bra.
    MammaTillBäbis skrev 2015-11-27 15:35:39 följande:

Äntligen plussat igen! :) Det förklarar illamåendet i flera veckor. En liten i mitten på sommaren om allt går som ert skall. :)

grattis!
    Bebislängt skrev 2015-11-26 11:08:29 följande:

Vad roligt att läsa om era små. Hemma hos oss är det full rulle. Vår kille springer omkring och är aldrig stilla och det är alltid bus på gång. Nya grejen är att han gömmer sig i ett skåp så får man låtsas gå runt och leta :D En annan favoritlek är "där"-leken där man får säga vad allt han pekar på är för något medan han säger "där". Vilket är typ det enda han säger som vi förstår. Det, mamma och bada. Mamma står dock för både mamma och pappa.

haha, roliga lekar! vilket charmtroll!

min son älskar nu när jag läser ramsan

det kommer en katt, (här brukar sonen le stort och stå stilla)
    den kryper och går,
    den tar vad den får
    (här brukar sonen springa iväg för full fart, och gapskratta)
    och så tar han dig! mjau!
    (så jag springer efter och  fångar honom)

nu har jag kommit på en ny teori Skrattande den heter Tre Dagars Sömncykel.

nämligen att barn i den här ålder (i alla fall mina barn) är ofta på väg att övergå till en gångs sömn på dagen, men det tar lite tid, därför sover dem i tredagars cykel:

en dag på ett sätt,
    sedan två dagar på ett annat sätt,

sedan igen en dag på ett sätt,
    två dagar på ett annat sättt.

t.ex. sonen sover två dagar i rad såhär:  en gång om dagen, och  somnar tidigt för natten (runt 20.00-21.00),

sedan en dag sover han två ggr på dagen, och sedan somnar sent för natten (runt 22.00-23.00).

ungefär samma hade jag med dottern i samma åldern, men där brukade hon istället gå upp och leka mitt i natten, var tredje  dag
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-12-07 21:10:32 följande:
    Den ramsan hade jag glömt, ska genast köra den med dottern, hon skulle nog älska den.

uppsklatades ramsan?
    jag hittade den och många andra i De små barnens bok www.adlibris.com/se/bok/de-sma-barnens-bok-en-antologi-sammanstalld-av-siv-widerberg-9789172215559

där var en till som sonen älskar, om en mus som ville låna hus Skrattande

idag fick sonen sitta i en stor kartonglåda (vi har en del hemma, efter julklappsinslagning), och rita runt (på väggar och golvet) med kritor. Total lycka! Ingen köpt leksak kan nog  ge så mycket glädje som en stor tom kartonglåda! han lekte där i över en timme!

angående julklappar, vi köppte en bankbräda och en dragtax Han har redan en dragtelefon, men han fattar inte att man ska DRA den, utan envisas att bära den på snöret med armen högt uppe över huvudet.

mannen köpte också en drake som låter och lyser rött ur munnenFörvånad till sonen, som är livrädd för en liten vit fluffig katt som går och jamar.
    linnéa001 skrev 2015-12-07 21:10:32 följande:
    Jag brukar säga "ska jag komma och ta dig". Då börjar hon gapskratta och försöker gå iväg snabbt, men ramla oftast för att hon skrattar så mycket. Eller så går hon rakt emot mig. Sen slår jag armarna om henne och säger "fast". Kramar och pussar massor samtidigt som jag säger "tro inte att du kan smita från din mamma". Hon skrattar och skrattar.
    SkrattandeHjärta

Svar på tråden septemberbarn 2014