• Dasha

septemberbarn 2014

just det, glömde att säga att senaste 2 veckor är att stå upp - det bästa han vet. han spänner bena, reser sig och står när vi håller honom under armar eller hans händer. mannen har släppt honom ett par ggr (höll bara i en av bebisens hand), då stod sonen upp ett par sekunder. han spänner ju benen och står rakt upp och är supernöjd, och gnäller om jag inte låter honom. men jag är orolig, hoppas att det inte är skadligt för hans knä.

• Dasha
    replica skrev 2015-01-03 17:48:01 följande:
    !
    Dasha skrev 2015-01-03 01:43:11 följande:

repllca, usch vad hemskt! klart att ni blev rädda! skönt att det är över nu. har du en aning, var det kunde ha varit?

Har absolut ingen aning alls vad det kunde vara för något och läkaren hade inga förslag heller.. 
    kanske har fått i sig ett långt hårstrå t.ex...
  • Dasha

sonen kröp typ 30 cm idag, vid två tillfällen.... han låg på magen på en matta, och så hade en leksaksbil framför sig. han lyfter upp rumpa, tar sats med knäna, hjälper  till med armbågar, och flyttar sig typ 7 cm, sedan direkt en gång till, en gång till, en gång till - och vips är han vid bilen och börjar mumsa på den som en galning  

en annan gång gjorde han samma på en filt, ville nå samma leksak
    www.clasohlson.com/se/Traktor-och-vagn/Pr347503000
    (vi har den lite på avstånd, den är för högljudd att ha nära tycker jag. det tycker inte sonen

provade att sätta honom utan stöd... nej, inte alls stabil, gungar med hela överkroppen. men han gillade att sitta (när man håller honom), därför nog går det så smidigt att sitta på pottan.

• Dasha
    tittade nyligen på en tråd bf september 2015. blev alldeles tårögd.

tänk att de känner som vi gjorde för ett år sedan.  och nu kollar jag på deras tråd, ned en riktig bebis som sover bredvid!

täkte skriva nåt till dem, typ grattis, men hittade inga ord Skäms
  • Dasha

jag är 34 och min man är 35. 

det går mycket smidigt med en 5-åring och en bebis. HjärtaHjärta

• Dasha

det var roligt att läsa om era funderingar och erfarenheter kring smakprov, smakportioner, välling/gröt osv.

Vi började med smakprover samma dag, när sonen fyllde 4 månader.
    Han visade stort matintresse och åt med väldig entusiasm. därför ger jag honom exakt så mycket som han själv vill. Vågar inte begränsa maten för att inte förstöra hans matintresse. han äter med glädje, och skyndar mig och fångar min hand och sticker skeden i sin mun.

rådgjorde med bvc, och de tycker det är helt ok.

så nu äter han (4,5 månader):

uppvakning: brötmjölk

frukost: 2 matskedar gröt Nestle (jag gör den mycket tjock, så han tuggar) med en mosad hallon. dryck: bröstmjölk.

9.00-11.00 sömn.

11.00, uppvakning: bröstmjölk

12.00 lunch: 1dl mosade rotfrukter (morot, palsternacka, sötpotatis, kålrot i olika kombinationer) med 1 tesked rapsolja.
    dryck: bröstmjölk.

13.00-14.30 sömn.

uppvackning: bröstmjölk.

15.00: mellis (halv dl mosade bär eller rivet äpple, några smulor smörgåsrån).

17.00- bröstmjölk, sömn.

på kvällen sover han ofta och är vaken 30-50 min i taget, dricker mycket bröstmjölk.

kl. 18.00 får han 2-3 tsk mosad kokt kött.

Han äter alltid tillsammans med oss, alltså vi också äter samtidigt.

hans mage verkar må bra. han bajsar nu 2 ggr om dagen istället för 5-6 ggr som när jag enbart ammade.

måste förklara att med äldsta dottern började jag med kryddmått smakisar vid 5 månader, mosade rotfrukter, osv enligt böckerna. Undrar om jag gick för sakta fram när hon ville ha mer? Vi hade och fortfarande har enorma problem med hennes måltider: hon äter otroligt lite och är jättekinkig med maten.

minns så bra detta helvete: bvc i Gbg skickade oss till dietisten som hotade att sondmata henne för att de trodde att hon åt för lite "vanlig mat" vid 1års ålder, och jag mest ammade.

trots att hon var extremt pigg och glad.

trots att hon utvecklades väldigt bra, både intellektuellt och motoriskt.

trots att prov visade att hon hade bra järnvärde.

trots att vi borstade hennes tänder på kvällen så hon sov med rena tänder.

läkare, barnmosrskor och bvc störde sig mest på det att:

amning var hennes huvudmat trots att hon var 1 år gammal

hon åt varken industrigröt eller välling (då hade de svårt att kontrollera hur mycket hon får i sig av det nödvändiga)

hon gick ner 2 kurvor. de var väl rädda att hon skulle gå ner ännu mer och att det var jag som var problemet för att jag envisades med att fortsätta friamma henne.

slutade att amma då (de knäckte mig, fick nog och hoppades att hon skulle tycka mer om maten. men neeej! hon är fortfarande en supersmall, supermatkinkig, superpigg och superglad femåring! äter ungefär det som 6-månaders ska äta (känns det som).

• Dasha

läste nu att ni berättar om simhallen.

vi var också i simhallen och badade förra veckan. minns att med första barnet provade vi först att bada i grupp med en riktig bebisiminstrunktör. det var dyrt, och det var väl inget särskillt som inte vi själva kan göra!

i omklädningsrummet gör jag så:

lägger bebisen på en tjock handduk på golvet. byter om mig. byter om bebisen. duschar oss (det finns ett skötbädd i skumgummi där han ligger när jag duschar).

samma, fast i omvänd ordning - när vi ska ut.

sen sover han som en stock i 1 timme i vänthallen medan mannen och dottern fortsätter bada.

angående att det är nervöst att duscha: rekommenderar att använda babyvakt om ni inte vill ha vaken bebis på skötbädd på golvet i badrummet under tiden.

ang välling/industrgröt. bvc älskar dem, för att de är ju berikade med järn, alla vitaminer och mineraller enligt rekommendationer. då kan de vara lugna att bebisen får allt han behöver.

läste alldelles för mycket om bebismat...

i UK tror dem att järnberikad mat gör mer skada än nytta om barnet inte lider av järnbrist. tog ni förresten själva järntabletter under graviditeten? vad tyckte ni? gillade ni dem?

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-01-21 19:45:19 följande:
     Har inget emot köpemat egentligen, men maltodextrin känns bara fel för så små, eftersom det ger samma effekt som socker. Tror glykemiskt index är runt det dubbla.
    Det finns varken maltodextrin eller socker i gröten som vi ger: Nestle osötad havregrynsgröt Min Gröt.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-01-28 13:01:38 följande:
     Eftersom man inte tappar hår när man är gravid så tar kroppen igen det när barnet är fött och man tappar då allt hår man skulle tappat under graviditeten.
    det var inget jag visste! intressant.
    Emmask skrev 2015-01-28 12:08:59 följande:
    Jag tappat ofantligt mycket hår (!) och hittar det i barnets blöja, dvs hon sväljer mitt hår. Känns inte helt bra.
    oj, är du säker att håret inte ramlar in när du byter blöja?

jag hittar ofta mitt hårstrå i sonens näve som han tuggar och slickar på. Kräks

vi har varit hos bvc och läkare idag. läkaren skulle titta på ögonen (han får tårar ibland, nån enstaka tår som bara rinner ner långsamt), hon tyckte att vi får avvakta tills han blir 1 år, än så länge såg det bra ut.

han är 4,5 månader, väger 6780, 65,3cm. är ganska lång och smal, precis som hans syster. han är ju upe i farten hela dagarna, så fetet förbräns fort. äter han massor, både bröstmjölk och mat. favoriter är entrecote med potatis (hemmalagad) och alla bär. gröten går in bra till frukost, särskillt med hallon till. kokta rotsaker är också gott.

nu börjar det: han ser till att rasa systers duplobygge, även om den är flera meter bortfrån hans lekmatta. än så länge tycker systern att det är gulligt...

nu springer jag rut och kollar hundra ggr att inga pärlor osv ligger nånstans 2-3 meter runt hans lekmatta, han tar sig overallt.
    han börjar också stå på alla fyra och gunga fram och tillbaka.

Svar på tråden septemberbarn 2014