• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Liten till

Härligt att det är liv i tråden och händer lite olika saker hoppas verkligen ni som väntar får era efterlängtade små snart.

Igår så provade vi flaska till Maja. Hon tvärvägrade. Så jag provade en annan sorts flaska idag, och då pt hon glupskt! Så funkar gör det. Men hon fick bara 60ml, sen ammade jag efteråt. Hoppas bara magen funkar bra. Däremot så har hon sovit sen 11 nu, bara vaknade upp runt 14 för att äta och somna om. Så nu funderar jag om jag ska väcka till henne lite, eller låta henne vara. Jag har redan varit in och pussat lite försiktigt på kinden och så, men inte vaknade hon för det. Vill ju inte att hon ska vara vaken inatt

• Jennie1

Hej alla ni!

Hur är det md viktuppgången på era små??

Här tycker jag att amningen har gått superbra, tills vi ska väga på BVC idag!

Hon tappade vägde 3600 när hon födde. Efter två dagar var hon nere på 3310. Fyra dagar efter det var hon upp i 3480. Och nu sex dagar efter det hade hon bara gått upp 10 g till 3490! 

Hon ammar ganska korta stunder men säkert 10-15 ggr på dagarna, Omkring 10 min/gång. På natten vaknar hon var 4 till varanna timme och vill äta, även då bara en kortare stund. Det gånger jag har väckt henne eller "tvingat" henne att amma längre än hon vill kräks hon upp kaskader....
    Och mjölk finns det i brösten, det rinner när hon äter och man hör att hon sväljer.. 

Hon bajsar säkert 5 ggr/dag och kissar flera bjöjor också....

Vad tror ni? Kan det ha varit tillfälligt? Eller varför är det så, när jag trodde det funkade så bra. Hon är ju glad och nöjd i övrigt och har inte skrikit många minuter (peppar peppar)...

• ohhello

Jo, skönt att komma hem!
    Men har dessvärre åkt på en riktig baby blues. Har ångest för att jag inte ska klara av att amma utan amningsnapp, för att världen ska gå under i ett apokalypsliknande scenario, hur teknologin i vårt samhälle sänder skadlig strålning genom oss & alla gifter vi besprutar oss själva och maten med, störtlipade för att min hund inte är här hemma då mamma varit hundvakt och tänkte oss låta komma hem i lugn och ro och ta med honom hem imorgon - tror min sambo åkte iväg och hämtade honom nu dock för att jag grät så mycket.
    Börjar gråta när sambon håller i bebis, eller när han kommer och kramar mig eller smeker mig när jag håller i henne för jag kan inte hantera alla känslor som fyller mig...
    Alltså, gråter för de mest dumma sakerna men kan inte sluta. Vet att detta är vanligt men känner mig så fånig då jag aldrig riktigt varit en känslig gråtig människa förut.
    Har särskilt ångest över amningen, känns som att jag fått alla tips i världen men ända fattar jag inte. Tur att Lillan är nöjd med amningsnappen och hon är nästan tillbaka på födelsevikten nu (gick ner till 3610g) iallafall, men vill ju att det ska fungera "på riktigt".
    Usch. Det här är nog det jobbigaste jag varit med om hittills. Hade så lätt graviditet och sjukt lätt förlossning & vår flicka är hittills väldigt snäll (var lite tungt de två första nätterna men nu går det bra). Och det är ännu jobbigare när min sambo eller när barnmorskorna frågade om hur jag mår eller "hur är det?". Jo, jag mår utmärkt men har FÖR MYCKET KÄNSLOR inom mig.
    :(

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-08-05 17:37:11 följande:

Hej alla ni!

Hon tappade vägde 3600 när hon födde. Efter två dagar var hon nere på 3310. Fyra dagar efter det var hon upp i 3480. Och nu sex dagar efter det hade hon bara gått upp 10 g till 3490! 

Hon ammar ganska korta stunder men säkert 10-15 ggr på dagarna, Omkring 10 min/gång. På natten vaknar hon var 4 till varanna timme och vill äta, även då bara en kortare stund. Det gånger jag har väckt henne eller "tvingat" henne att amma längre än hon vill kräks hon upp kaskader....
    Och mjölk finns det i brösten, det rinner när hon äter och man hör att hon sväljer.. 

Vad tror ni? Kan det ha varit tillfälligt? Eller varför är det så, när jag trodde det funkade så bra. Hon är ju glad och nöjd i övrigt och har inte skrikit många minuter (peppar peppar)...

Här går viktuppgången jätte bra! 470g på 1 vecka!

Låter som att min lilla tjej äter som din. Jag ammar ca10-15 ggr på ett dygn. Hon äter ibland i 4 min och ibland i 20. Ibland bara från ett bröst och ibland från båda (efter varandra). Har ju hört att om dem kissar mycket så betyder det att dem går upp i vikt.

Men tänkte på, om hon ammar ca 5 min, byter du tills nästa bröst nästa amning? Kan ju hända att hon bara får i sig den tunna mjölken då? Jag ammar från samma bröst igen om hon bara äter i några minuter. Så att hon får den feta mjölken gången efter. Om det funkar vet jag inte men hon har gått upp bra iaf.

Hoppas det går bättre tills nästa vägning!
  • Liten till
    ohhello skrev 2015-08-05 19:26:09 följande:

Jo, skönt att komma hem!

Men har dessvärre åkt på en riktig baby blues. Har ångest för att jag inte ska klara av att amma utan amningsnapp, för att världen ska gå under i ett apokalypsliknande scenario, hur teknologin i vårt samhälle sänder skadlig strålning genom oss & alla gifter vi besprutar oss själva och maten med, störtlipade för att min hund inte är här hemma då mamma varit hundvakt och tänkte oss låta komma hem i lugn och ro och ta med honom hem imorgon - tror min sambo åkte iväg och hämtade honom nu dock för att jag grät så mycket.

Börjar gråta när sambon håller i bebis, eller när han kommer och kramar mig eller smeker mig när jag håller i henne för jag kan inte hantera alla känslor som fyller mig...

Alltså, gråter för de mest dumma sakerna men kan inte sluta. Vet att detta är vanligt men känner mig så fånig då jag aldrig riktigt varit en känslig gråtig människa förut.

Har särskilt ångest över amningen, känns som att jag fått alla tips i världen men ända fattar jag inte. Tur att Lillan är nöjd med amningsnappen och hon är nästan tillbaka på födelsevikten nu (gick ner till 3610g) iallafall, men vill ju att det ska fungera "på riktigt".

Usch. Det här är nog det jobbigaste jag varit med om hittills. Hade så lätt graviditet och sjukt lätt förlossning & vår flicka är hittills väldigt snäll (var lite tungt de två första nätterna men nu går det bra). Och det är ännu jobbigare när min sambo eller när barnmorskorna frågade om hur jag mår eller "hur är det?". Jo, jag mår utmärkt men har FÖR MYCKET KÄNSLOR inom mig.

:(

För det första, du är inte ensam! Och ang amning, med min första så räckte mjölken i 6-7veckor sedan grinade både han och jag och jag delammade fast det blev sämre och sämre och vi grät mer och mer, tills BVC sa gr bara ersättning. Och vet du, han är 6 1/2 år och mår toppen!! Och hon ammar ju dig med amningsnappen! Vad spelar det för roll om du får ha den hela tiden? Alla barn äter lite olika, och ni har hittat sättet som funkar för er. Det kommer kännas bättre snart, bara alla hormoner får lugna sig. Men skriv av dig här så länge, om det hjälper. Kram
  • ohhello

Jo jag vet och det går utmärkt med amningsnappen, mina bröst mår bra med den och hon verkar vara nöjd och får mjölk. Men när flera barnmorskor kom in och frågade "Jahaaaa, varför har du den? Är det för att dina bröstvårtor är såriga?" & "Du vet sen att det där bara är en tillfällig lösning och du måste få det att fungera utan!". Då blir man ju lite stressad och får ångest, för jag får verkligen inte greppet riktigt på grej utan. Ska dock verkligen försöka, men så länge hon får i sig det hon ska hoppas jag att det inte är någon fara.
    Är med i gruppen 'Amningshjälpens slutna grupp' på facebook också för att få råd. :) Och sen är min sambo väldigt stöttande i det här så det ska nog gå bra.

Fick ångest för att jag kände mig så egocentrisk när jag skrev långt inlägg här om min ångest också. Suck. Tur att ni inte tar illa upp. <3

Nu ska vi sova, Lillan har just släppt bröstet och ligger nu och kramar om det i sömnen. :) Så himla söt!

Hoppas ni som väntar på era små också snart får se dem! Hade ju mycket väl kunna varit en av er nu om jag inte blivit igångsatt. :)

• isaochbel

Hej alla ni!

Leo vägde 3940g bör han föddes gick ner till 3640 första dygnet när vi åkte hem efter dagar var han uppe i födelsevikten igen. Nu när vi var hos läkaren i lördags hade han gått ner till 3750g igen med dock vuxit 2 cm!
    Så vikten dalade men han sköt i längden i stället. Nu när jag väger hemma så enligt min våg så har väger han runt 4,2kg men andra ord gått upp 450g på 4 dagar!
  • Anehhs

Hej alla ni!

Vår tös vägde 4180 gram när hon föddes, 4020 gram 5 dagar efter på pku sen veckan efter på hembesöket vägde hon 4200 gram och nu i måndags denna veckan hade hon gått upp till 4420 gram så 200 gram i veckan cirka. Bra kurva tyckte BVC!

Hon äter korta stunder ibland men tar oftast 20-40 min, äter 1 gång per natt och sen tidig morgon.. Dagarna håller jag inte reda på hur ofta det är;)

Det rättar säkert till sig för er snart!
  • doccah

Har fått värkar nu som gör ondare än tidigare förvärkar.. Smärtan kramar typ magen och ryggen och strålar ner i låren. Kommer dock oregelbundet och varar inte mer än 30 sekunder ca.. Hoppas de eskalerar och inte bara avtar nu!