• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Mecros
    Liten till skrev 2015-08-10 20:05:29 följande:
    Skrev ett superlångt svar till dig som försvann :(

I allafall, när sonen var liten hade han kolik och ont i magen, och ville äta HELA tiden. Men vi var tvungna att glesa ut så det var minst 2,5-3 timmar mellan målen. Inte roligt med en hungrig skrikande bebis, men när vi väl fått in det på rutin efter 1-2 jobbiga dagar så mådde han mycket bättre! Kan vara värt att testa att glesa ut det, om inget annat hjälper.
    Vi har provat ventil, hände ingenting. Men hon pruttar mycket och bajsar mycket ändå. Jag måste fått i nig mjölk under dagen då.

Okej, ja hon vill ju äta hela tiden när hon får sådär ont. BVC sa att bebisar vet inget annat som hjälper än att äta när de är sådär små så jag skulle låta henne äta. Men får prova glesa ut det nästa gång.

Igår kväll var allt som vanligt igen. Hon ammade vid 22, slocknade på bröstet och sov till 03, ammade o somnade, sov till 06 ammade och somnade. Nu har hon precis ätit och somnat om på bröstet. Så jag måste fått i mig mjölk, något rejält, den kvällen hon bara skrek.
  • doccah

Någon som har ett tips hur man ska göra när lillan vägrar ta ena bröstet? Har provat att hon ligger i samma ställning som på favvobröstet, alltså med magen mot min sida. Men de hjälper inte hon blir helt hysterisk, fast mjölken rinner bra. Och enda skillnaden är att de bröstet är lite hårdare fortfarande bara..

• Mecros
    doccah skrev 2015-08-11 08:17:36 följande:

Någon som har ett tips hur man ska göra när lillan vägrar ta ena bröstet? Har provat att hon ligger i samma ställning som på favvobröstet, alltså med magen mot min sida. Men de hjälper inte hon blir helt hysterisk, fast mjölken rinner bra. Och enda skillnaden är att de bröstet är lite hårdare fortfarande bara..

Vänstra bröstet brukar vara lite krångligar för henne att få ett bra tag. Då brukar jag få skjuta henne mer åt vänster så bröstet kommer vid hakan på henne typ. Då lutar hon sig lite inåt och får bättre tag. Och jag får sitta lite mer upprätt och inte luta mig så mycket mot soffan.
  • ohhello

Tack för tipsen! Har haft handduk unde henne men hon sparkar ju bort sen/det blir bökigt när jag ska byta sida på henne när jag ammar på natten - ammar liggandes, byter sida på henne då jag tycker det är obekvämt att ge henne det 'övre' bröstet när det är dags att byta. Men mitt plastade frotté är ju stort nog för spjälsängen så det borde ju räcka att ha under mig & henne på båda sidor.
    Jaja, nu ska vi ta eftermiddagsvilan och sen tvätta sängen, vika tvätt & gå på promenad. Är så himla skönt att få komma ut på längre promenader igen! Särskilt nu när solen vill lysa på oss.

• doccah
    Mecros skrev 2015-08-11 13:11:48 följande:
    Vänstra bröstet brukar vara lite krångligar för henne att få ett bra tag. Då brukar jag få skjuta henne mer åt vänster så bröstet kommer vid hakan på henne typ. Då lutar hon sig lite inåt och får bättre tag. Och jag får sitta lite mer upprätt och inte luta mig så mycket mot soffan.
    Fast de är det högra hon har problem med :( men ja man kanske får försöka lirka lite med ställning och grepp :( men man blir ju frustrerad när hon är hysterisk och då är de lätt att ge upp och ge henne andra bröstet
  • mammalovis
    Mecros skrev 2015-08-11 07:26:21 följande:
    Vi har provat ventil, hände ingenting. Men hon pruttar mycket och bajsar mycket ändå. Jag måste fått i nig mjölk under dagen då. Okej, ja hon vill ju äta hela tiden när hon får sådär ont. BVC sa att bebisar vet inget annat som hjälper än att äta när de är sådär små så jag skulle låta henne äta. Men får prova glesa ut det nästa gång. Igår kväll var allt som vanligt igen. Hon ammade vid 22, slocknade på bröstet och sov till 03, ammade o somnade, sov till 06 ammade och somnade. Nu har hon precis ätit och somnat om på bröstet. Så jag måste fått i mig mjölk, något rejält, den kvällen hon bara skrek.
    Fundera på om du ätit lök, stark mat eller något annat som är gasbildande. Jag fick plocka bort löken helt ur maten, så fundera på vad du ätit de två senaste dagarna, så kanske du kommer på det.
  • mammalovis
    ohhello skrev 2015-08-11 13:33:19 följande:
    Tack för tipsen! Har haft handduk unde henne men hon sparkar ju bort sen/det blir bökigt när jag ska byta sida på henne när jag ammar på natten - ammar liggandes, byter sida på henne då jag tycker det är obekvämt att ge henne det 'övre' bröstet när det är dags att byta. Men mitt plastade frotté är ju stort nog för spjälsängen så det borde ju räcka att ha under mig & henne på båda sidor. Jaja, nu ska vi ta eftermiddagsvilan och sen tvätta sängen, vika tvätt & gå på promenad. Är så himla skönt att få komma ut på längre promenader igen! Särskilt nu när solen vill lysa på oss.
    Jag samsov med första och körde då med ett dubbelvikt badlakan, så hela hon låg på. Har du IKEA´s plastade frotté går den ju lägga emellan. Sedan vad gäller blöjor får man testa sig fram, olika sorter sitter olika bra på olika barn. För några år sedan sa man att Pampers passade pojkrumpor bättre, Libero de som hade smala rumpor.

Mina barn har haft smala rumpor så vi har till och med kört med prematurblöjor även om de varit fullt normala på längd och vikt de första veckorna. Börjar blöjorna läcka är det ju ofta ett tecken på att det är fel storlek och man får gå upp. Viktangivelserna är ju bara ungefärliga. Sedan kan det också bero på hur blöjan sitter, om den hamnat på sniskan eller om man glömt dra ett finger vid resår mot benen. Ammar de väldigt mycket kissar de ju också mer, så kanske man måste byta även på natten. Ni får helt enkelt prova er fram. Kissläckage är ju ändå bättre än bajs ...

Att de ligger på sidan är ju ändå bättre än på magen. Om inte annat får ni ev göra det trångt, så det inte går vända sig, men jag hade nog låtit henne hållas om hon ändå vänder sig hela tiden även när ingen annan ligger i sängen.
  • mammalovis
    doccah skrev 2015-08-11 16:29:24 följande:
    Fast de är det högra hon har problem med :( men ja man kanske får försöka lirka lite med ställning och grepp :( men man blir ju frustrerad när hon är hysterisk och då är de lätt att ge upp och ge henne andra bröstet
    Jag förstod inte om du testat att amma henne åt båda håll. En del barn vill ju bara ligga på sin ena sida när de ammar och då får man göra som med tvillingar att man ammar dem med fötterna ut från kroppen på båda sidor. Ibland kan lite halvsittande hjälpa. Sedan kan ju ett tips vara att mjölka ur lite innan du ammar, om bröstet är hårt. Det kan ju bli för hårt av att bröstet blir fullt om du undviker att amma på det bröstet och då kommer mjölken kanske lite för fort. Sedan är en del bebisar bara mer kinkiga i perioder.
  • isaochbel
    ohhello skrev 2015-08-11 03:25:07 följande:

Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!
    Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.
    Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.
    Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(

Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.

Här i Spanien lägger de barnen på halva sida (de har en tunnfilt rullad bakom ryggen). Mina andra två har alltid legat på sidan sen födseln båda har hatat ryggläge och de mår super idag. Så låt henne sova på halvrygg läge om hon sover bättre så.
  • ohhello

Okej! Tack! Barnmorskorna på BB sa att det typ var livsviktigt att hon skulle ligga på rygg när hon sov ensam men att det var okej om hon låg på sidan när hon sov med oss.

Ja jisses, nu har vi iallafall plastad frotté i sängen och handduk under henne (för så kul är det inte att tvätta sängkläder jämt !) och sängen är nytvättad.
    Blöjan verkar bara läcka när hon ligger på sidan, men tror också att min sambo missade att hon kissat första gången hon läckte igårkväll för hon pruttade fasligt mycket & han gick för att byta blöja - sa att det inte kommit något och lämnade den kvar på henne, så då kan den ju fått lite för mycket i sig... Nej, jag vet inte.
    Men absolut, hellre kiss än bajs. Hon har redan bajsat ner en pyjamas, vet inte HUR jag ska få den ren. Kanske Vanish hjälper? Måste köpa hem!