• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • doccah
    ememi skrev 2015-08-10 15:11:33 följande:

Var på förlossningen idag. Bf+15 fick åka hem igen:(

Usch tråkigt! Men sa dom inget om igångsättning? Fick du hinnsvepning?
  • ememi

Den 30 juli var jag hos bm då var jag öppen 4cm och gjorde hinnsvepning kom hem och hade värkar i två timmar och dom avtog. Sen 31 juli gick slemproppen. Jag fick då en tid 10 agusti för ev igångsättning. Idag kom vi dit o livmodersettapen e fullt mogen. Men eftersom barnet mår så bra och alla värden ser helt ok ut. Så ville dom. Vänta tills onsdag för att se om han kommer ut själv. Annars sätter dom igång mig på onsdag. Läkaren grävde lite och putta på huvudet. Så idag har värkarna kommit och gått. Orkar inte! Känner mig allmänt död:(

• Mecros

Ememi, håller tummarna för dig att det kommer igång!

Grattis till era bebisar i tråden, inte hunnit läsa eller svara på några dagar!

Här har vi haft sämsta dygnet hittills... Hon hade ont i magen igår från 17-23.30. Inget hjälpte, inte äta, inte ligga ner, inte bli buren, ingenting. Första gången det är så och jag kan ju säga att så värdelös har jag aldrig känt mig. Dem säger ju att kolik bara kan komma över en natt så vi får väl se hur det är ikväll. Hon har varit små kinkig hela dagen.
    Det jag har märkt av är att hon har varit jätte hungrig och velat äta ca 3 ggr i timmen ca 15 min varje gång. Blandat med att hon bara gallskriker vid bröstet. Tillslut stod jag och grät medan jag gungade med henne i famnen.

Är era mer hungriga nu i värmen?

• ohhello

Vega äter typ 2-3 timme, och äter i genomsnitt 45min-1tim. Ibland tvångsmatar jag henne då mina bröst börjar ta SVINONT pga för fyllda av mjölk, inget kul.. & när hon väl börjar suga så rinner det till så mycket att hon får i halsen.
    Inatt var första natten hon sovit längre än 3tim mellan amningarna, men jag har istället själv vaknat varannan timme och bara längtat till att hon ska vakna och äta. Vid ~3:30 så fick jag nog och väckte henne.
    Då hon bara är 1v&3d så har jag inte precis något att jämföra mängden med. :D

Jag tyckte det var lite knepigt att hala fram bröstet på en uteservering, men var ju tvungen för hon bara skrek och ville äta. Men sen när hon väl låg där vid bröstet kändes det inte så konstigt längre. Vet dock inte hur bra det var för bröstet pga drag och så. :/

• ememi

Ut med pattarna bara:) måste.man så måste man;) tänkte på det med kolik. Har ni testat ventil?

• Liten till
    Mecros skrev 2015-08-10 16:49:40 följande:

Ememi, håller tummarna för dig att det kommer igång!

Grattis till era bebisar i tråden, inte hunnit läsa eller svara på några dagar!

Här har vi haft sämsta dygnet hittills... Hon hade ont i magen igår från 17-23.30. Inget hjälpte, inte äta, inte ligga ner, inte bli buren, ingenting. Första gången det är så och jag kan ju säga att så värdelös har jag aldrig känt mig. Dem säger ju att kolik bara kan komma över en natt så vi får väl se hur det är ikväll. Hon har varit små kinkig hela dagen.

Det jag har märkt av är att hon har varit jätte hungrig och velat äta ca 3 ggr i timmen ca 15 min varje gång. Blandat med att hon bara gallskriker vid bröstet. Tillslut stod jag och grät medan jag gungade med henne i famnen.

Är era mer hungriga nu i värmen?

Skrev ett superlångt svar till dig som försvann :(

I allafall, när sonen var liten hade han kolik och ont i magen, och ville äta HELA tiden. Men vi var tvungna att glesa ut så det var minst 2,5-3 timmar mellan målen. Inte roligt med en hungrig skrikande bebis, men när vi väl fått in det på rutin efter 1-2 jobbiga dagar så mådde han mycket bättre! Kan vara värt att testa att glesa ut det, om inget annat hjälper.
  • ohhello

Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!
    Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.
    Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.
    Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(

Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.

• Nyfikenhet

[quote=75623363][quote-nick]ohhello skrev 2015-08-11 03:25:07 följande:[/quote-nick]

Hur har ni det förresten med läckage på natten? Min flicka är helt genomblöt av kiss varje natt. Igårkväll kissade hon ner hela sig medan vi låg och ammade - bytte blöja och pyjamas, & nu när jag vaknade igen för att amma henne - helt nerkissad igen!!! BLIR TOKIG?!

Samsover just nu så får ju tvätta alla sängkläder typ dagligen, samt ska hyra en textiltvättmaskin från ett städföretag och tvätta madrassen idag. Har henne sovandes på en dubbelvikt handduk, men hon har rullat ifrån den under natten.

Är nervös att sätta ner henne i spjälsängen här bredvid sängkanten för hon VÄGRAR att sova på rygg, bara vänder sig på sida, och barnmorskorna var MYCKET bestämda med att hon ska sova på rygg om hon är ensam. Men det går inte? Har lämnat henne sovandes på rygg flera gånger men hon har alltid vänt sig på sidan.

Hade ju helst av allt sluppit samsovning just pga läckaget. Orkar inte tvätta säng och sängkläder VARJE DAG. Vet ju dock att barnet helst sover nära och att det är bra för anknytningen, sover inte precis sämre heller - men nerkissandet! :(

Använder Natys ekologiska blöjor just nu, men använde Pampers på sjukhuset och det var precis samma sak med läckage då. Ska gå över till tygblöjor.

[/

Nu vet inte jag om detta är till hjälp men du kan googla umami rest and relax. Det är en tunn madrass/filt på vilken det finns två tygklossar med kardborrefunktion man kan lägga på sidorna av bebis så att hen inte ska kunna vända sig så lätt. Den har också en flyttbar huvudkudde.

När det gäller blöjläckage har jag märkt att jag ofta får gå upp en storlek även om kiloangivelsen för den mindre storleken fortfarande passar. Då brukar läckagen minska.

Vet inte vad du ska göra för att slippa tvätta så mycket. Kan du lägga ett madrasskydd för spjälsäng från ikea och ett badlakan under bebis? Vet att det finns plastad frotté också men det brukar tyvärr göra att man blir svettig då det inte andas. Kanske någon vet en bättre sort att rekommendera?

• Liten till
    ohhello skrev 2015-08-11 03:25:07 följande:

Jag har Maja sovandes mestadels på sidan. Samma när sonen var liten. Han skulle bara sova på mage från ca 4veckors ålder. Det var sambon som sa att han sov bättre så, och det gjorde han! Skit läskigt i början tyckte jag, och pratade med min BVC tant om det, och hon sa att barn är olika! För de flesta är ryggläge bäst, men alla kan inte sova så.

Men annars så tänker jag plastad frotté under en handduk eller ert lakan. Samt ta ett badlakan, och rulla det från långsidan så du får en riktigt lång korv. Så kan du lägga den lite runt bebis, så hon inte kan rulla. Det fick vi redan på bb, blir ju lite som ett babynest.