• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • mammalovis
    ohhello skrev 2015-08-05 22:42:50 följande:
    Jo jag vet och det går utmärkt med amningsnappen, mina bröst mår bra med den och hon verkar vara nöjd och får mjölk. Men när flera barnmorskor kom in och frågade "Jahaaaa, varför har du den? Är det för att dina bröstvårtor är såriga?" & "Du vet sen att det där bara är en tillfällig lösning och du måste få det att fungera utan!". Då blir man ju lite stressad och får ångest, för jag får verkligen inte greppet riktigt på grej utan. Ska dock verkligen försöka, men så länge hon får i sig det hon ska hoppas jag att det inte är någon fara. Är med i gruppen 'Amningshjälpens slutna grupp' på facebook också för att få råd. :) Och sen är min sambo väldigt stöttande i det här så det ska nog gå bra. Fick ångest för att jag kände mig så egocentrisk när jag skrev långt inlägg här om min ångest också. Suck. Tur att ni inte tar illa upp. <3 Nu ska vi sova, Lillan har just släppt bröstet och ligger nu och kramar om det i sömnen. :) Så himla söt! Hoppas ni som väntar på era små också snart får se dem! Hade ju mycket väl kunna varit en av er nu om jag inte blivit igångsatt. :)
    Idiotiska barnmorskor skulle jag vilja säga. Om barnet går upp i vikt och det gör dig lugnare att amningen fungerar så kör på det, tills ni är trygga nog att testa utan. Fungerar det då så visst, annars finns ändå amningsnappen som stöd som tvingar barnet att gapa större. Visst det är mer slabb och bök, men det är det värt!

Jag har använt amningsnapp i uppåt 4 månader och det har bvc inte brytt sig om, så jag förstår inte varför de gör det på bb. Visst det sägs att det inte är lika bra, men att barnet går upp i vikt och att mamman får minskad ångest är mycket värt. Hellre det än en stressad mamma där mjölkproduktionen blir lidande med ännu mer stress som följd. Med första barnet erbjöd bb amningsnapp, då hon inte fick något bra tag, troligen p g a kort tungband. Med andra barnet körde jag också på amningsnapp i början, då det ändå kan göra ganska ont att amma tills man är van.

Lycka till önskar blivande oktobermamma!

• ohhello

Mammalovis - TACK! Och jo, försöker att inte bry mig om vad de säger om hon går upp som hon ska. Var på återbesök till BB nu igår pga måste kolla upp mig själv (blev friskförklarad men har fortfarande lite för högt blodtryck!) & passade på att väga henne samtidigt, hon vägde 3940g. Hon har alltså gått förbi sin födelsevikt (gick ner till 3610g från 3845g), så någonting måste ju fungera korrekt med amningen hittills iallafall! :)

• Liten till
    ohhello skrev 2015-08-08 23:10:06 följande:

Mammalovis - TACK! Och jo, försöker att inte bry mig om vad de säger om hon går upp som hon ska. Var på återbesök till BB nu igår pga måste kolla upp mig själv (blev friskförklarad men har fortfarande lite för högt blodtryck!) & passade på att väga henne samtidigt, hon vägde 3940g. Hon har alltså gått förbi sin födelsevikt (gick ner till 3610g från 3845g), så någonting måste ju fungera korrekt med amningen hittills iallafall! :)

Jag blir så irriterad när jag tänker på din situation! Vilka barnmorskor! Usch. Jag menar, du har hittat ett hjälpmedel som får det att fungera med amningen. Varför ska du då inte använda det? Jag menar, om någon behöver glasögon för att kunna läsa, så säger man ju inte

-Ja ha dem nu men sen är det bättre att du tränar på att läsa utan glasögonen.

Hjälpmedel som hjälpmedel.

Klart du ska använda amningsnappen precis så länge du vill och behöver!!

Kram
  • ohhello

Liten till - Tack du med!

Alltså, det är ju naturligtvis lite bökigt, så jag tränar ju på att bli av med den men tillsvidare så kör jag på med den! Lillfröken verkar inte lida nämnvärt och hon har inga problem med att jag trixar på den före hon får mat utan väntar snällt. Så himla skönt, de där första nätterna innan jag fick nappen så tog det sån himla tid att försöka få det rätt att hon hann bli HELT hysterisk innan hon fick mat, det var ingen höjdare och stressad blev man = ond cirkel.

Så nä, man måste nog hitta SITT sätt, men som förstagångsförälder så känns det... knepigt när alla kommer med råd och man är ovan. Är så himla glad ändå för min partner & min egen mor som inte står där med pekpinnar utan stöttar mig i det här. :) Min partner är dock lite mer "du tränar väl på att gå bort den där nappen???" för han lyssnade lite mer på BM om dens "tillfällighet".. men det är ju inte han som ammar henne. ;D

• ememi

Längtar tills jag också kan diskutera amning och sånt med er. Idag är det exakt två veckor över tiden. Men imorgon hoppas jagg dom sätter igång allting. Är så trött på att ha ont. Var på min mammas 50 år fest. Och jag hamnade ganska mycket i centrum men det är ju bara kul typ hehe många kommentarer om att "hoppas inte vattnet går på dansgolvet"

• Liten till

Måste ju också lägga upp en bild på vår sötnos. Nu är hon 4veckor! Det går så rasande fort! Inatt var första natten hon strulat lite, men det var nog vårt fel. Hon brukar vara vaken mycket från ca 17-21,22. Men igår var vi på grillfest, så jag hade henne i bärsele ganska mycket, ja och då sov hon såklart hela tiden. Så inatt var hon vaken nästan till 2. Man ska väl inte klaga men nu är man ju van att få sova. Fast sen sov hon till 07.30, så det var ju i allafall bra.
    Funderar på att på att åka och shoppa lite idag, spännande att vara själv med båda barnen i stan, det blir nytt! Men det går säkert bra, Wilmer är ju så stor så han hjälper mest till. Måste väl inhandla lite gympaskor och sånt tills skolan börjar igen. Och alla byxor som han bara växer ur. Och Maja växer ut saker hon med nu så både bebiskläder, skolkläder och kläder till mig behöver handlas.

• pompom
    Mina värkar startade på bf-dagen, men hon kom inte ut förrän 4 dagar senare.
    Hade pinvärkar dygnet runt, var 10-5e min så fick ingen sömn. 
    Låg i badet nästan hela tiden och visste inte vad jag skulle ta mig till.
    Tillslut bestämde vi oss för att åka in så jag kunde få sova, då var det fullt på alla stockholms sjukhus så vi fick åka till södertälje. 
    Det visade sig vara jätte bra och personalen var underbara!
    För att göra en lång historia lite kortare så gick allt väldigt långsamt, bebis var stressad i magen, jag fick feber och ett dygn efter vi kom in hade jag öppnat mig 7 cm. Så allt slutade med akut kejsarsnitt. Förlossningen blev inte alls som jsg tänkt men är så himla glad att allt gick bra och att jag tog det beslutet till slut.
    För ut kom en underbar, frisk flicka på 4860 g och 55 cm lång! (28e juli)

Och grattis till er andra och alla fina bebisar!
  • ohhello

Ammat ute på uteservering - utan amningsnapp! Lite stolt! Gick hur bra som helst. :)

• doccah

Här går de framåt. Hade världens hormondipp igår och jag bara grät i flera timmar! Egentligen utan anledning.. Det enda som skapar lite stress är att lillan har svårt för att äta ur ena bröstet då de fortf är stenhårt så mjölken rinner inte till ordentligt. Men annars är allting prima men ändå kändes allt skit just då. Konstigt...
    Är med nervös hur de ska bli när man är ute och måste amma. Men de ska väl gå bra. Nu i början gömmer man sig gärna hemma känns de som