• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Jennie1
    Liten till skrev 2015-08-15 15:07:02 följande:

Alla ni som har problem med sår och så vid amningen, prova lanolin! Eller purelan heter den på nåt apotek. Det är rent lanolin (fårfett) och det smörjde jag med varje gång jag ammat i början. Inga sår ingenting. Och den behövs inte torkas bort, för det gör inget om bebis får i sig. Så värd varenda krona!!

Själv håller jag på avslutar amningen. Hade tänkt amma längre men nu blev det inte så. Och som BVC sa, det vikigaste är inte att amma utan att både jag och Maja mår bra. Så det känns rätt ok nu när jag bestämt mig. Nä tillbaka till solstolen, skruttan har sovit i 3 1/2 timme nu så snart lär hon väl vakna. Så nu ska jag njuta av värmen och kanske ta ett dopp i poolen, det var ju några veckor sen

Hur är det för er andra föresten, håller era avslag på eller har de slutat?

Hur länge hade du avslag?

Mitt håller i sig ännu, 3 veckor igår. Men vissa dagar är det mer gult för att en dag börja blöda lite mer färskt blod igen. Är detta vanligt? Men jag klarar mig på en binda per dag, så det är ju inga stora mängder. Men skulle vara skönt med ett avslut nångång....
  • doccah
    Liten till skrev 2015-08-15 15:07:02 följande:

Alla ni som har problem med sår och så vid amningen, prova lanolin! Eller purelan heter den på nåt apotek. Det är rent lanolin (fårfett) och det smörjde jag med varje gång jag ammat i början. Inga sår ingenting. Och den behövs inte torkas bort, för det gör inget om bebis får i sig. Så värd varenda krona!!

Själv håller jag på avslutar amningen. Hade tänkt amma längre men nu blev det inte så. Och som BVC sa, det vikigaste är inte att amma utan att både jag och Maja mår bra. Så det känns rätt ok nu när jag bestämt mig. Nä tillbaka till solstolen, skruttan har sovit i 3 1/2 timme nu så snart lär hon väl vakna. Så nu ska jag njuta av värmen och kanske ta ett dopp i poolen, det var ju några veckor sen smile1.gif

Hur är det för er andra föresten, håller era avslag på eller har de slutat?

Men hur lång tid tar de innan såren försvinner ? Har precis börjat smörja med de efter varje gång
  • Liten till
    doccah skrev 2015-08-15 17:27:26 följande:

Men hur lång tid tar de innan såren försvinner ? Har precis börjat smörja med de efter varje gång

Jag fick ju aldrig sår, började med den här redan på bb efter att jag läst så mycket bra om den. Så det vet jag tyvärr inte.
  • ohhello

Jag använder både lanolin och kokosolja på brösten. Och amningsnapp då visserligen, men bröstvårtorna mår nog bra av lite behandling oavsett sår tänker jag.

Mitt avslag är också mest brun/gula flytningar för att bli blodiga någon dag däremellan. Tydligen helt normalt sa dom när jag frågade. :)

Älskar förresten att amma mitt barn, finns inget mysigare än när hon ligger vid bröstet & håller handen över det/sitt ansikte/ knäpper sina händer - blir lite kärare i henne varje gång.
    Inatt sov hon för första gången en hel natt, ammade henne vid midnatt och vaknade sen lite efter 6 helt schockad av att ha sovit ostört så länge.

• Liten till
    Jennie1 skrev 2015-08-15 15:21:46 följande:

Hur länge hade du avslag?

Mitt håller i sig ännu, 3 veckor igår. Men vissa dagar är det mer gult för att en dag börja blöda lite mer färskt blod igen. Är detta vanligt? Men jag klarar mig på en binda per dag, så det är ju inga stora mängder. Men skulle vara skönt med ett avslut nångång....

Har varit helt fri från allt i 4dagar nu, och Maja är 5veckor i morgon. Men sista veckorna har det varit sådär lite lite som du beskriver, och jag har bara haft trosskydd. Sen kom en skvätt blod några droppar en dag och sen inget någon dag. Men nu efter 4 "fria" dagar så anser jag att det är helt slut men jag vågade inte bada, kanske är bäst att vänta några dagar till ändå.
  • doccah
    ohhello skrev 2015-08-15 18:34:52 följande:

Jag använder både lanolin och kokosolja på brösten. Och amningsnapp då visserligen, men bröstvårtorna mår nog bra av lite behandling oavsett sår tänker jag.

Mitt avslag är också mest brun/gula flytningar för att bli blodiga någon dag däremellan. Tydligen helt normalt sa dom när jag frågade. :)

Älskar förresten att amma mitt barn, finns inget mysigare än när hon ligger vid bröstet & håller handen över det/sitt ansikte/ knäpper sina händer - blir lite kärare i henne varje gång.
    Inatt sov hon för första gången en hel natt, ammade henne vid midnatt och vaknade sen lite efter 6 helt schockad av att ha sovit ostört så länge.

Önskar att jag oxå kunde ha amningsnapp för att avlasta mina stackars vårtor men hon vägrar ta den :(
  • ohhello
    doccah skrev 2015-08-16 11:15:35 följande:
    Önskar att jag oxå kunde ha amningsnapp för att avlasta mina stackars vårtor men hon vägrar ta den :(
    Jo, jag är glad att hon tar den. Den har förenklat mycket för oss, håller dock på avvänjer oss med den lite - börjar med den och tar av den när hon tar paus i ätandet. Går nog rätt bra!

Inatt har jag bäddat ner henne i spjälsängen här bredvid vår säng. Tar lite ont i hjärtat att inte ha henne sovandes här bredvid bröstet, men tror & hoppas att det ska gå bra ändå. Man kan ju alltid testa, fungerar det inte så är det ju bara att ta över henne i vår säng. Är lite orolig för att jag inte ska höra direkt när hon är hungrig dock. Eller att hon tycker att det är otäckt att sova "ensam".
    Jisses, måste lugna ner mig. Hon sover ju ändå här bredvid & jag är bara knäpp! :)
  • doccah

Lillan har bara sovit i 1 timme(!!!!!) sammanlagt under dagen.. Har bara somnat till i en kvart sen vaknat igen och velat äta heela tiden! Är detta normalt? En spädis ska ju sova typ 16 timmar per dygn?!

• Mecros

Här håller jag på att bli galen... Ursäkta gnäll inlägg!
    Skruttan har skrikit varje kväll i fyra dagar nu. Alltid samma tid 21 till 23. Jag äter redan mjölkfri kost. Ätit samma saker som förut som hon inte fått ont utav. Är det kvällskolik? Jag blir galen på denna skrikfest. Hon är världens härligaste på nätter och dagar. Men kl 21 är hon som förbytt.. SUCK

• Liten till
    Mecros skrev 2015-08-16 23:24:43 följande:

Här håller jag på att bli galen... Ursäkta gnäll inlägg!

Skruttan har skrikit varje kväll i fyra dagar nu. Alltid samma tid 21 till 23. Jag äter redan mjölkfri kost. Ätit samma saker som förut som hon inte fått ont utav. Är det kvällskolik? Jag blir galen på denna skrikfest. Hon är världens härligaste på nätter och dagar. Men kl 21 är hon som förbytt.. SUCK

Jag tror tyvärr bebisar har en sån skrik/gnäll period. Här är det oftast gnälligt mellan 20-22. Men då får man försöka var glad att den perioden inte är mellan 02-04 fast visst blir man galen när inget duger!