• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Liten till

Eller råder är ju napp när barnet sover, inte hela tiden, men vi använder när det finns behov av det

• isaochbel

Hör använder vi också napp annars hade han nog legat vid bröstet hela tiden, han har ett enormt sugbehov.

• faerie

Vill tipsa er med såriga bröstvårtor om det som funkade för mig. Fick också sår, men provade att amma med bebis vid sidan om mig istället. Det gjorde att han fick ett bättre sugtag så det blev inte så stor belastning på bröstvårtorna. Ammade så i cirka en vecka så att såren fick läka och nu kan jag amma i vanlig position igen utan problem. Såren är väck och lillen har bättre sugteknik nu när han har lärt sig (vilket jag tror den ändrade position hjälpte honom med). Sen är det ju klart att det kanske är svårt om man har mindre bröst, jag har medel och att amma vid sidan om är ju lite mer obekvämt, man får bulla upp med kuddar runt sig och knöla, men väl värt det!

Dock vill min lilla ingt annat än att amma just nu. Han skriker och skriker tills han får bröstet. napp funkar inte, och när han väl somnat får jag inte lägga ner honom. han ska sova på mig. Kan ju säg att jag känner mig ganska begränsad:/ Bärsjalen har jag inte lärt mig ännu. Han är jättebra på nätterna, sover mest och vaknar för mat 1-2 gånger och då går det bra att lägga ner honom i sin säng igen. Men på dagarna....nä han är en väldigt vaken bebis så antingen vill han ha uppmärksamhet i form av gullande och prat eller så vill han amma. Eller så har han ont i magen och skriker (ofta 2-4 timmar totalt per dag). Känner mig lite stressad när jag mistänker att han har magont men ändå vill äta, äta äta. Som sagt, nappen vill han inte ha i mer än ett par minuter. Då inser han väl att det inte kommer någon mjölk...
    Någon mer som har det så?

• ohhello

Hm, ska fundera vidare på det där med napp då. Är det någon speciell som är bättre än andra? Finns ju massor på marknaden.

Idag har jag iallafall fått hem ett babynest min kära mor köpt åt mig, där har hon sovit snällt nu i några timmar så jag har fått massor gjort idag. Så skönt!

Imorgon ska vi på första besöket till BVC, fick ju ställa in förra veckan pga sjukdom. Ska bli kul att se hur mycket hon gått upp!
    Dessutom ska vi på andra träffen med mammagruppen, så mycket inplanerat imorgon. Känner mig lite stressad! Blir ju stressad bara av att ha en lunch inplanerad för våran morgon alltid är så himla seg. Hur har ni med "rutiner?"

• Mecros
    ohhello skrev 2015-08-19 18:10:51 följande:

Hm, ska fundera vidare på det där med napp då. Är det någon speciell som är bättre än andra? Finns ju massor på marknaden.

Idag har jag iallafall fått hem ett babynest min kära mor köpt åt mig, där har hon sovit snällt nu i några timmar så jag har fått massor gjort idag. Så skönt!

Imorgon ska vi på första besöket till BVC, fick ju ställa in förra veckan pga sjukdom. Ska bli kul att se hur mycket hon gått upp!
    Dessutom ska vi på andra träffen med mammagruppen, så mycket inplanerat imorgon. Känner mig lite stressad! Blir ju stressad bara av att ha en lunch inplanerad för våran morgon alltid är så himla seg. Hur har ni med "rutiner?"

Våran tjej gillade inte esska napparna med mam nappen går super! Hoppas du hittar någon till henne.

Skönt med Babynest, dem är super för att få så trångt och bekvämt till lilltjejen.

Vi har inga riktiga rutiner men om vi ska iväg någonstans brukar jag försöka boka in det på fm runt 11-12 då hon är som gladast och nöjdast då. Men vi går upp vid 09 och vid 10-10.30 vill hon oftast somna igen så det är jätte smidigt att göra i ordning sig och packa med allt man behöver.

Idag har hon sovit hela dagen i princip. Vi var bortbjudna på lunch och där sov hon igenom hela med uppvak för 1 amning. Sedan hem och få främmande och sov sig igenom det med vak för 1 amning igen. Nu ligger jag och väntar på att Hon ska vakna igen för mat.
  • ohhello

Jo, ska till BVC kl.10:45 så tiden är rätt okej, och mammagruppträffen är kl.13 så hinner ju bra med allt. Har ingen bil och går överallt med vagn dock, och hon verkligen avskyr att ligga i vagnen om hon inte ammat 'klart' så det är ju mest det som är jobbigt. Haha!

Har annars inga egentliga rutiner mer än att gå ut med hunden när sambons väckarklocka ringer, amma, duscha, försöka hinna äta frukost, amma, gå på promenad, amma... osv. Har inte ofta något inplanerat, & har jag det så försöker jag anpassa mig till det. Tycker det är jobbigt att så mycket av min dag försvinner där på förmiddagen dock, är ju så van från jobbet att börja morgonen kl.5 & ha halva arbetsdagen klar vid lunch. Nu är man knappt ur sängen den tiden.

• Sparven88

God morgon mina vänner! I måndags natt tittade vår gosse äntligen ut! Åkte hem från bb i tisdags och försöker nu landa hemma. Amningen funkade bra, han ville dock bara äta på ett bröst. Nu vägrar ( eller ja, han är mer svårflörtad) han äta ö.h.t. Försöker att inte drabbas av psnik över det, jag vet att amningen blir en sån stor stressgrej då och att det knappast blir bättre. Funderar på å testa amningnapp. Erfarenhet någon?

• Mecros
    Sparven88 skrev 2015-08-20 06:29:04 följande:

God morgon mina vänner! I måndags natt tittade vår gosse äntligen ut! Åkte hem från bb i tisdags och försöker nu landa hemma. Amningen funkade bra, han ville dock bara äta på ett bröst. Nu vägrar ( eller ja, han är mer svårflörtad) han äta ö.h.t. Försöker att inte drabbas av psnik över det, jag vet att amningen blir en sån stor stressgrej då och att det knappast blir bättre. Funderar på å testa amningnapp. Erfarenhet någon?

Jag har amningsnapp, hon gapar inte tillräckligt stort för att få ett bra tag utan den.

Grattis till pojken. Hoppas allt gått bra och att ni mår bra.
  • Mecros

Alla har fått nu va? Tänkte att vi kunde göra en födelse lista. Jag börjar sen får man fylla i själv.

Mecros, 24 år första barnet
    Beräknad: 21 juli
    Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka