Bf juli 2015
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Får väcka lillen på nätterna så han äter. Hur länge fick ni väcka dom små för amning? och har ni börjat med D droppar? När började ni med det då?
Mecros, 24 år första barnet
Beräknad: 21 juli
Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka
Anehhs, 22 år första barnet
Beräknad: 11 juli
Födelse: 17 juli 22:28, 4180g, 51 cm, flicka
Ohhello, 26 år, första barnet
Beräknad: 28 juli
Födelse: 31 juli, 16:56, 3845g 50,5cm, flicka
Mangostan, 33 år, första barnet
Beränad: 23 juli.
Födelse: 2 augusti, 01:42, 3516 g, 51 cm, pojke
Faerie, 28 år, första barnet
Beräknad 16 juli
Födelse 28 juli, 12.01, 3655 g, 51 cm, pojke
Får väcka lillen på nätterna så han äter. Hur länge fick ni väcka dom små för amning? och har ni börjat med D droppar? När började ni med det då?
Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat?
Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat?
Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
Hej hej.
Snart är våran lilla piga 1 månad. Shit, vad tiden går fort. Lilltjejen firade detta med att sova 7 timmar i natt...?! Själv dundrade jag på i 5 timmars sammanhängande sömn, fantastiskt! :) Fattade ingenting när man vaknade.
Det var någon som frågade tidigare om hur länge vi väckte dom små. Våran tjej hade bara gått upp 10 g första gången vi var på bvc. Dom rådde oss att väcka henne var tredje timma. Vi gjorde detta i två dygn. Men jag tyckte inte det kändes rätt i magen. Varför sabba det som faktiskt fungerade så bra. Hon sov vanligtvis 4-5 timmar en gång under natten för att sen sova 2-3 timmar resten av natten... När vi väckte henne var hon helt avtrubbad, även om vi bytte blöja och tog av henne lite kläder. När jag väl ammade somnade hon efter 30 sek vid brösten, alternativt kräktes upp allt direkt efteråt. Så nej, det funkade inte alls för oss. Men det är säkert olika... På dagarna åt hon säkert 15-20 ggr och nu äter hon kanske 10 ggr på dagarna. Hon har säkert fått lite mer plats i magen nu. =)
Nästa bvc besök 6 dagar senare hade hon gått upp 170 g även om vi körde lite vårat eget race. Jag tror man ska förlita sig lite på sin egen magkänsla. Jag tänkte att om hon inte hade gått upp tillräckligt, då kanske vi hade fått komplettera med lite ersättning till en början. Nu behövdes ju inte detta, men jag hade blivit ett vrak tillslut om jag skulle behöva väcka henne hela tiden.. (det tar länge för mig att somna och jag är väldigt lättväkt)
Hoppas allt är bra med er! Kramar
Vi väckte vår var tredje timma de första dagarna, men då låg han ju på barnintensiven och fick antibiotika, så då behövde han få i sig vätska var tredje timme.
Här hemma väcker jag aldrig, han får när han säger till. I början sa han till väldigt ofta, men nu har jag börjat amma var tredje timma, alltså drar jag ut på det ibland. Han får bara ont i magen om han äter oftare. Oftast vill han ju bara snutta! Ger lite oftare om vi är ute nu när det är så varmt, men som sagt så får han bara ont i magen... Men, han har nog kommit in i det för det är oftast var tredje timma han vill ha mat.
Oftast ammar han var tredje timme på natten, tar ungefär en timma, så två timmar sömn och så på det igen.
Mitt nästa mål är att han ska vilja ha mat tre timmar EFTER att han är klar, inte tre timmar efter att han började ;)
Har inte behövt väcka en enda gång och lillkillen går upp ganska mycket varje vecka, har varit runt 200-300 gram varje vägning. Växer på längden gör han så det knakar, från 51 cm vid födsel till 55 cm vid 3 veckor! Vet inte om det kanske är lite hur man mäter, men annars är det ju rejäl tillväxt!
På nätterna vaknar han för att äta cirka var tredje timme, och jag försöker att inte amma honom mer än varannan timme nu om dagarna. Funkade bra i förrgår och igår. Innan har det varit hela tiden, men han får lugna sig lite för annars får han ju ont i magen. Han är dessutom vääääldigt svår att rapa, så han får ju så mycket gaser. Imorse låg han och fes i cirka 5 minuter konstant, haha!
Det känns i alla fall att jag börjar lära känna honom lite bättre nu. Jag börjar förstå hans dygnsrytm, när han gråter för att han är trött och när han gråter för att han är hungrig. Det är skönt. Imorgon blir han 4 veckor, tiden bara flyger!
Har inte behövt väcka en enda gång och lillkillen går upp ganska mycket varje vecka, har varit runt 200-300 gram varje vägning. Växer på längden gör han så det knakar, från 51 cm vid födsel till 55 cm vid 3 veckor! Vet inte om det kanske är lite hur man mäter, men annars är det ju rejäl tillväxt!
På nätterna vaknar han för att äta cirka var tredje timme, och jag försöker att inte amma honom mer än varannan timme nu om dagarna. Funkade bra i förrgår och igår. Innan har det varit hela tiden, men han får lugna sig lite för annars får han ju ont i magen. Han är dessutom vääääldigt svår att rapa, så han får ju så mycket gaser. Imorse låg han och fes i cirka 5 minuter konstant, haha!
Det känns i alla fall att jag börjar lära känna honom lite bättre nu. Jag börjar förstå hans dygnsrytm, när han gråter för att han är trött och när han gråter för att han är hungrig. Det är skönt. Imorgon blir han 4 veckor, tiden bara flyger!
Fick tredje mjölkstockningen på mindre än två veckor inatt.. Blir så less :( fick iaf penicillin utskrivet idag. Hoppas de hjälper. När amningen nästan precis börjat funka smärtfritt så får man ytterligare en smäll på käften. Beställde en Philips avent manuell pump nu iaf för Bvc tyckte jag skulle pumpa emellan amning eftersom jag är känslig. Någon som har erfarenhet av manuell pump? Har aldrig testat