• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • bullenochgrisen

Mecros, 24 år första barnet 

Beräknad: 21 juli 

Födelse: 10 juli 12:04 3785g 53 cm, flicka 

Anehhs, 22 år första barnet 

Beräknad: 11 juli 

Födelse: 17 juli 22:28, 4180g, 51 cm, flicka 

Ohhello, 26 år, första barnet 

Beräknad: 28 juli 

Födelse: 31 juli, 16:56, 3845g 50,5cm, flicka 

Mangostan, 33 år, första barnet 

Beränad: 23 juli. 

Födelse: 2 augusti, 01:42, 3516 g, 51 cm, pojke

Faerie, 28 år, första barnet

Beräknad 16 juli

Födelse 28 juli, 12.01, 3655 g, 51 cm, pojke

Bullenochgrisen, 26 år i år, första barnet

Beräknad: 19 Juli

Födelse: 14 Juli med planerat ks pga. Sätesbjudning

3436 g och 50 cm lång. Flicka

• Sparven88

Ikväll har lillen inte haft någon bra kväll. Velat äta precis hela tiden, men somnat i princip så fort han fått bröstet, för att sen vakna 10 min senare å vilja äts igen och så har vi hållt på. Funderade på om jag har mjölk så det räcker, men efter att ha handmjölkat så vet jag att där är mjölk. Han är fortfarande så kinkig att han vägrar ta tutten utan amningsnapp.

Så nu sitter vi här igen, bebis tuttar bara och halvsover och Jag så trött att jag håller på att gå upp i atomer. Å jag som trodde att det skulle vara lätt att amma. HA! Tji fick jag...

• ohhello
    Sparven88 skrev 2015-08-25 01:34:59 följande:

Ikväll har lillen inte haft någon bra kväll. Velat äta precis hela tiden, men somnat i princip så fort han fått bröstet, för att sen vakna 10 min senare å vilja äts igen och så har vi hållt på. Funderade på om jag har mjölk så det räcker, men efter att ha handmjölkat så vet jag att där är mjölk. Han är fortfarande så kinkig att han vägrar ta tutten utan amningsnapp.

Så nu sitter vi här igen, bebis tuttar bara och halvsover och Jag så trött att jag håller på att gå upp i atomer. Å jag som trodde att det skulle vara lätt att amma. HA! Tji fick jag...

Sådär kan min tjej vara på nätterna också, somnar aldrig riktigt utan vill bara ätaätaäta och så fort man tror hon somnat och man börjar dra undan bröstet: sugsugsug!
    Vissa nätter är bättre än andra dock. Tror det kanske är sådär första veckorna? Nu har hon precis börjat sova någorlunda bra i början på nätterna, går och lägger oss i sängen vid 23 för att amma, runt midnatt är hon oftast klar och kan läggas i spjälsängen och så sover hon i 4-5tim, ibland 2 iofs. Sen lägger jag henne med min sambo på andra sidan sängen och så sover hon bra 2-4tim till.. antagligen stinker inte han sur mjölk! Haha!

Väcker henne heller aldrig, hon hade gått upp 48g/dag sist jag var till BVC så det ser utmärkt ut tyckte dom. Tror hon börjar närma sig 5kg snart, blir 1 månad på måndag nästa vecka.
    Hon kommer inte i vissa kläder i stl.56 längre, så även om hon bara är runt 53cm så har hon vissa kläder i stl.62 pga väldigt knubbig runt magen. <3 Men då sitter vi mycket i soffan på dagarna och ammar också, fast börjar få lite rutin på promenader & hushållning nu, & mindre ångest - skönt!
  • ohhello

Kan förresten säga att jag är SÅ HIMLA GLAD? att jag köpt mycket kläder till min bebis för hon bajsar sjukt mycket... det liksom kryper upp ur blöjan hur ofta som helst?
    Har jag för små blöjor? Använder stl.2 (3-6kg), sätter fast dem så spänt jag kan utan att hon ska få bekymmer.

• Ellonbellon
    ohhello skrev 2015-08-25 21:37:07 följande:

Kan förresten säga att jag är SÅ HIMLA GLAD? att jag köpt mycket kläder till min bebis för hon bajsar sjukt mycket... det liksom kryper upp ur blöjan hur ofta som helst?
    Har jag för små blöjor? Använder stl.2 (3-6kg), sätter fast dem så spänt jag kan utan att hon ska få bekymmer.

Jag gick över till strl 3 när liten blev cirka 4.5-5 kg. Dom har mycket högre än strl 2 (pampers och libero i alla fall). Det kommer ibland skit på ryggen, men det är om han lägger en blöt en som jag inte märker och han ligger på den en stund.

I natt blev liten förkyld. Andas så jobbigt. Men han äter i alla fall, inte mycket åt gången men oftare i alla fall. Han lägger i högläge och jag suger näsan så mycket jag kan och sköljer med mjölk. Han skrek som en tok av nässugen i natt, men nu tycks han förstå att det blir bättre efteråt för han är lugnare och låter mig göra det. Han måste ha ett högt IQ ;)
  • Sparven88

Hur sover era små? Vår lilla, 11 dagar idag har sovit på mage, på mitt bröst flera nätter i rad. Då sover han gott. Men vi diskuterade med bm igår, varpå hon sa att det inte var optimalt med tanke på psd. Inatt har vi alltså försökt få honom att sova i sitt babynest. Först la vi det i spjälsängen, varpå han tokskrek. Då han skrikit en bra stund la vi babynestet i sängen och han fortsatte sitt skrikande. Trötta föräldrar efter denna natten. Jag sa till mig själv att det viktiga nu är att inte låta han få sova på bröstet igen. Både för min och för hans skull.

Nu ligger han dock i sitt babynest i sin säng. Låter lite, men inget skrik. Än...

• Liten till
    Sparven88 skrev 2015-08-28 09:49:15 följande:

Hur sover era små? Vår lilla, 11 dagar idag har sovit på mage, på mitt bröst flera nätter i rad. Då sover han gott. Men vi diskuterade med bm igår, varpå hon sa att det inte var optimalt med tanke på psd. Inatt har vi alltså försökt få honom att sova i sitt babynest. Först la vi det i spjälsängen, varpå han tokskrek. Då han skrikit en bra stund la vi babynestet i sängen och han fortsatte sitt skrikande. Trötta föräldrar efter denna natten. Jag sa till mig själv att det viktiga nu är att inte låta han få sova på bröstet igen. Både för min och för hans skull.

Nu ligger han dock i sitt babynest i sin säng. Låter lite, men inget skrik. Än...

Maja sover i sin spjälsäng. Hon sov i babynestet första tiden, men nu är det lite för trångt. Eller rättare sagt för kort. Eller så sover hon på någon av oss om vi är vakna. Ibland sover hon på sin pappa i soffan, så han också somnar.

Jag tror man ska försöka följa de råd som finns, MEN att man måste hitta sina egna sätt ibland. Sonen sov på mage från han var ca 4-6 veckor någon gång. Inte rekomenderat, men han vägrade sova på annat sätt. Har du provat lägga henne på sida i babynestet, med en handduk rullad som en korv som vi la runt henne, bakom ryggen och runt huvudet ner i pannan. Inte för näsan såklart. Så sov Maja. Det blev väl trångt och skönt, precis som i magen.
  • Ellonbellon

I början sov min son endast på sidan bredvid mig, alltså nästan i mig, eller på mage på mig. Annars sov han inte. Men ofta kunde jag rulla bort/lägga ner efter en stund. Efter 20 minuter har de kommit in i djupsömn och då går det bättre. Nu sover han i babynest på natten i sin säng bredvid mig. Förutom nu när han är sjuk då sover han i nest mellan oss.

Gör det som känns rätt! Jag var rädd i början men risken är så liten. Jag hade kläder emellan så det inte blev så klibbigt och så bara en tunn filt på oss om det behövdes. Ibland sov vi så en timme innan jag la ner honom.
  • doccah

Funkar de inte att söva honom ordentligt på bröstet i typ 15 min sen lägga ner honom? Så gör jag med min lilla när hon är bråkig, oftast kan jag lägga i henne direkt efter amning när hon somnat vid bröstet, men ibland kan hon ligga vaken i vaggan och somna av sig själv. Olika varje kväll