Bf juli 2015
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Min tjej har hormonprickar på kinderna och ner på bröstet. Dem syns bättre ibland och ibland ser det ut som dem har försvunnit. Dem brukar väl försvinna efter några veckor tror jag. Det ska tydligen vara nå med immunförsvaret som arbetar och därav hormonprickarna. Men vet ej om de är sant.
Här är tjejen 7 veckor och 3 dagar. Natten till igår och hela dagen igår va hemsk. Hon skulle äta precis hela tiden. Ca 15 min mellan varje amning. Hela tiden hela dagen! Hon skrek om jag gav henne nappen. Tänkte att hon borde få ont i magen av all mat? Hon spydde och skulle äta igen. Inatt har hon sovit 5h iaf, och sover nu. Hon sov ca 1h igår på hela dagen. Tror ni det är någon utvecklingsfas spm börjat eller att hon växer som attan?
Min unge sover fortfarande max 2h mellan varje amning. Skulle ge vad som helst för en timma längre. Känner ibland att det känns som man kommer gå in i väggen, men men. Det blir "långa" nätter för oss. Lägger oss 21 och går upp 9... Då brukar jag ha mellan 4.5-7 h sömn beroende på hur länge han vill äta.
Hoppas så att det vänder lite snart och att han sover längre.Har pumpat lite efter varje matning för att öka produktionen, men han sover ändå alltid lika "länge", så verkar inte ha med mjölken att göra. Sjukt trött är jag i alla fall nu efter 8 veckor utan djupsömn...
Knepigt nog sover mitt barn väldigt mycket på eftermiddagen/kvällen. Idag tog vi en sovpaus mellan 17-20:30. Jag tar min sömn där jag kan få den nu, med tanke på att hon vaknar så himla tidigt på morgon och är 'jobbig'. Noll rutiner för måltider & annat, det tas när jag kan.
Imorse mådde jag så dåligt efter att ha försökt få henne att somna om i två timmar, bröstet dög inte längre, hon skulle bara ligga och jollra (skriker inte!) så jag fick nog och lämnade över henne till min sambo och gick ut med hunden & musik i öronen i 30min, såg solen gå upp och sen kom jag hem igen med nya krafter & fick oss båda att somna om.
Har inget emot att hon är vaken och jollrar för sig själv, men hon vill att man tittar på henne samtidigt och smeker henne på mage/rygg/huvud och vid 5/6-tiden på morgonen är man inte så pigg på det precis!
Imorgon ska vi till BVC och kolla vikt & längd. Är himla nyfiken, tycker hon blivit så tung och knubbig den senaste veckan! <3
Knepigt nog sover mitt barn väldigt mycket på eftermiddagen/kvällen. Idag tog vi en sovpaus mellan 17-20:30. Jag tar min sömn där jag kan få den nu, med tanke på att hon vaknar så himla tidigt på morgon och är 'jobbig'. Noll rutiner för måltider & annat, det tas när jag kan.
Imorse mådde jag så dåligt efter att ha försökt få henne att somna om i två timmar, bröstet dög inte längre, hon skulle bara ligga och jollra (skriker inte!) så jag fick nog och lämnade över henne till min sambo och gick ut med hunden & musik i öronen i 30min, såg solen gå upp och sen kom jag hem igen med nya krafter & fick oss båda att somna om.
Har inget emot att hon är vaken och jollrar för sig själv, men hon vill att man tittar på henne samtidigt och smeker henne på mage/rygg/huvud och vid 5/6-tiden på morgonen är man inte så pigg på det precis!
Imorgon ska vi till BVC och kolla vikt & längd. Är himla nyfiken, tycker hon blivit så tung och knubbig den senaste veckan! <3
Låter som en god idé Ellonbellon!
Vi går i säng vid 23, sen äter hon till 24 & sover sedan i egen säng tills hon vaknar vid (oftast) 3/4-tiden. Sen äter hon igen & antingen somnar hon om eller så håller hon sig vaken och håller på. Men kan ju vara att det bara var en liten fas, för nu inatt sov hon som veckorna innan - 24-04, 05-08. Alltså bara ett matpass mitt i natten. Tack & lov!!!
Hon väger 4980g & är 55,3cm nu. BVC tyckte hon var lite på den övre kurvan i längd, men det såg bra ut i förhållande till vikten... mm, kan ju inte precis styra hur hon växer på längden? :D Tycker att de där kurvorna är lite knepiga.
Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)
Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.
Med mjölken brukar man behöva minst 2 veckor för att mjölkproteinet ska försvinna ur kroppen och ytterligare 2 veckor till om man ammar, om jag har fattat det rätt. Sedan är det ju bra att tänka på om du äter starkt kryddad eller gasbildande mat t ex lök som kan påverka den lilla magen.
Om de spänner sig och verkar behöva bajsa kan regelbunden magmassage hjälpa, så sök på det och testa. Ibland kan en febertermometer i rumpan stimulera bajsreflexen.
Om barnet har väldigt stort närhetsbehov skulle jag testa bärsjal eller sele. Då får de närheten och det blir lite mer skumpigt som de är vana vid från magen plus att de hör dina hjärtljud. Med min yngsta satt jag mycket på pilatesbollen och gungade henne till sömns, då främst kvällarna var oroliga.
Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)
Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.