• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Sparven88

Känns som att jag inte kan förlåta mig själv om det faktiskt skulle hänsa något om han sover på mage på mig. Även om risken är extremliten.

Men jag får väl testa att låta honom somna där och sen försöka lägga ner honom.

Jag har lagt en extra handduk i nestet för att gosa till det.

Han blir väldigt skrikig och orolig när kvällen kommer och vill typ äta hela tiden, så tuttarna hänger ute i princip hela tiden ;p

• ohhello

Min flicka sover bara på rygg om hon själv vänder sig så, annars trivs hon bäst med att ligga på sidan. Hon sover i babynestet i spjälsängen på natten, men på dagen kan hon enbart sova vid bröstet mitt eller i vagnen på promenader. Lite jobbigt, hon vaknar så fort jag sätter ner henne.
    Är dock glad att hon är tålmodig och kan sitta i babysittern så jag får något gjort ibland. :)

• Anehhs
    Sparven88 skrev 2015-08-28 09:49:15 följande:

Hur sover era små? Vår lilla, 11 dagar idag har sovit på mage, på mitt bröst flera nätter i rad. Då sover han gott. Men vi diskuterade med bm igår, varpå hon sa att det inte var optimalt med tanke på psd. Inatt har vi alltså försökt få honom att sova i sitt babynest. Först la vi det i spjälsängen, varpå han tokskrek. Då han skrikit en bra stund la vi babynestet i sängen och han fortsatte sitt skrikande. Trötta föräldrar efter denna natten. Jag sa till mig själv att det viktiga nu är att inte låta han få sova på bröstet igen. Både för min och för hans skull.

Nu ligger han dock i sitt babynest i sin säng. Låter lite, men inget skrik. Än...

Första veckan sov hon mellan oss i sitt Babynest, men jag sov så dåligt den veckan så provade på att ha henne i sin egen säng jämte vår och både hon och jag sover mycket bättre sen efter det. Endast vaken en gång per natt o jag känner mig alltid utvilad! Nu har hon sovit mellan 23-04.30, äta o blöjbyte sen somna om till 08.30 i några nätter:)
  • doccah
    Sparven88 skrev 2015-08-28 20:49:56 följande:

Känns som att jag inte kan förlåta mig själv om det faktiskt skulle hänsa något om han sover på mage på mig. Även om risken är extremliten.

Men jag får väl testa att låta honom somna där och sen försöka lägga ner honom.

Jag har lagt en extra handduk i nestet för att gosa till det.

Han blir väldigt skrikig och orolig när kvällen kommer och vill typ äta hela tiden, så tuttarna hänger ute i princip hela tiden ;p

Du är inte ensam, min lilla är exakt likadan på kvällen, och så får hon alltid världens utbrott för hon är övertrött och orkar inte ens äta tillslut så hon sommar av utmattning
  • doccah

Inatt sov lillan i hela 7 timmar i sträck!! Känns helt sjukt ! Och tuttarna höll på att sprängas när jag vaknade

• mammalovis
    faerie skrev 2015-08-22 15:11:51 följande:
    Alltså man har ju inte uppskattat innan hur mycket tid det tar att ta hand om en spädis. Särskilt en som har en orolig mage och gråter mycket. vissa dagar är bättre än andra såklart, och jag vet faktiskt inte om man skulle kalla det kolik, men det känns i alla fall som om han gråter mer än 3 timmar, 3 dagar i veckan och har gjort det sedan dag 4 typ så ja, i tre veckor... tack och lov skriker han inte på nätterna (än så länge), men denna vecka har han legat vaken i cirka 2 timmar mitt i natten och försökt prutta. Han liksom spänner sig, drar upp benen mot magen, sträcker ut dem, drar in dem osv och då och då kommer en liten fjärt. Funderar starkt på att prova Sempers magdroppar. Har sedan tisdags helt uteslutet mjölkprodukter för att se om det hjälper, men vet inte hur lång tid det tar innan man ser resultat? 

Känner mig i vilket fall ganska isolerad, igår var vi och handlade och liten bara skrek. Varit på promenad de senaste morgonarna men idag bara skrek han. Han vill BARA ligga nära nära, helst vid bröstet. Nappen tar han kanske i 5-10 minuter, sen duger den inte längre. Några tips? Eller känner ni kanske likadant? Förstår ju att livet hamnar lite på paus när man har en nyfödd, särskilt för första gången när man gör allt som nybörjare, men ändå. Ville mest bara skriva av mig lite... ^^ Hoppas allt går bra med er och de små!
    Med mjölken brukar man behöva minst 2 veckor för att mjölkproteinet ska försvinna ur kroppen och ytterligare 2 veckor till om man ammar, om jag har fattat det rätt. Sedan är det ju bra att tänka på om du äter starkt kryddad eller gasbildande mat t ex lök som kan påverka den lilla magen.

Om de spänner sig och verkar behöva bajsa kan regelbunden magmassage hjälpa, så sök på det och testa. Ibland kan en febertermometer i rumpan stimulera bajsreflexen.

Om barnet har väldigt stort närhetsbehov skulle jag testa bärsjal eller sele. Då får de närheten och det blir lite mer skumpigt som de är vana vid från magen plus att de hör dina hjärtljud. Med min yngsta satt jag mycket på pilatesbollen och gungade henne till sömns, då främst kvällarna var oroliga.
  • Jennie1

Hello brudar!

Ny har våran tös fått ganska mycket röda prickar i ansiktet. Läste om att det verkar vara sk hormonprickar. Har era fått sånna? Vet ni när dom försvinner?
    Dom går ner lite grann när hon sover och är sval, när hon är varm efter hon har varit lite upprörd blir dom extra framträdande... 

• Liten till
    Jennie1 skrev 2015-08-30 13:24:58 följande:

Hello brudar!

Ny har våran tös fått ganska mycket röda prickar i ansiktet. Läste om att det verkar vara sk hormonprickar. Har era fått sånna? Vet ni när dom försvinner?

Dom går ner lite grann när hon sover och är sval, när hon är varm efter hon har varit lite upprörd blir dom extra framträdande... 

Ja antingen så är det det, eller så kan det vara värmeutslag. Brukar väl kunna ta någon/några veckor om det är hormonprickar, är det värmeprickar så brukar det bli bättre när det blir svalare. Maja hade både och i början, nu får hon lite värmeutslag på halsen ibland för hon är så knubbig där

Nu har Maja sovit 4hela nätter av 5! Inatt somnade hon ca 20.30, sen vaknade hon kl 06.00. Däremot så gav jag henne en ny blöja och ersättning runt 22-23 någon gång, men hon sov sig nästan igenom det med. Öppnade väl ögonen en gång

Väldigt skönt i allafall!!
  • ohhello

Inatt sov jag med 30min mellanrum för Lillan skulle bara äta hela tiden. Fick tillochmed sätta mig på en parkbänk och amma under en promenad. Hela veckan har varit jävlig på nätterna, & nu är jag helt slut som människa.
    Hoppas det blir bättre snart, åh vad jag skulle ge för att sova längre än två timmar i sträck denna vecka som kommer!
    Imorgon blir hon 1 månad!

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-08-30 13:24:58 följande:

Hello brudar!

Min tjej har hormonprickar på kinderna och ner på bröstet. Dem syns bättre ibland och ibland ser det ut som dem har försvunnit. Dem brukar väl försvinna efter några veckor tror jag. Det ska tydligen vara nå med immunförsvaret som arbetar och därav hormonprickarna. Men vet ej om de är sant.

Här är tjejen 7 veckor och 3 dagar. Natten till igår och hela dagen igår va hemsk. Hon skulle äta precis hela tiden. Ca 15 min mellan varje amning. Hela tiden hela dagen! Hon skrek om jag gav henne nappen. Tänkte att hon borde få ont i magen av all mat? Hon spydde och skulle äta igen. Inatt har hon sovit 5h iaf, och sover nu. Hon sov ca 1h igår på hela dagen. Tror ni det är någon utvecklingsfas spm börjat eller att hon växer som attan?