• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Ellonbellon

Glömde skriva, på kvällarna äter barn ofta mer eftersom mjölken är lite tunnare, och de har kanske lite gasig mage eller så är de lite oroliga och då är det bröstet som är deras tröst, inte bara matkälla. Därför kanske det känns som om hon är hungrig men egentligen vill hon bara mysa/trösta sig.

• ohhello
    Ellonbellon skrev 2015-09-01 14:18:10 följande:

Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)

Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.

Jaha! Det visste jag inte! Tänk om BVC skulle förklara de där kurvorna lite mer ingående. :)
    Jo, hon äter nog tillräckligt & bajs/kiss kommer som det ska, samt att hon är frisk & väldigt alert.
    Hon är 4 veckor gammal. :)

Pratade lite om amningen med hon på BVC idag också, om det här med att det känns som att jag aldrig kan göra annat. Hon sa åt mig att observera om det verkligen är mat hon vill ha hela tiden eller om hon bara söker mys/tröst. De tyckte att jag skulle försöka få över tröstandet & myset mer på pappa så att jag skulle bli avbelastad ibland. Har testat det redan före, och han är (tyvärr?) den enda som får sätta nappen i munnen på henne. Hon somnar på ett kick & är superlugn med honom tills hon verkligen är hungrig och säger ifrån. Väldigt skönt så jag får sova/städa/dricka te & läsa en tidning själv ibland. :)
  • Mecros
    Ellonbellon skrev 2015-09-01 18:29:12 följande:
    Varför tror du att hon är hungrig? Det kanske är något annat? Kanske räcker det med en napp så att hon får snutta, hon kan ju ha ett stort snuttbehov! Det låter inte som att hon har behov för ersättning. Vad händer om (när?) ni inte ger det?

Ibland vill min lilla snutta hela kvällen också, men två timmar före "läggdags" håller jag honom borta, och det går jättefint med napp, eller en tur i vagnen, eller lite lek. Då är brösten fulla igen inför nattamningen och han är jättenöjd! Det kan ju vara bra att ge tutten också för att stimulera amning, men min lilla sög aldrig utan spottade bara ut för att det kom för lite mjölk. Du kan ju prova att pumpa, ge mjölk från flaska istället för brösten de sista två timmarna och sedan låta henne äta ur brösten inför natten.

Bara ett förslag alltså! Du känner dig själv och ditt barn bäst och LYSSNA på mammahjärtat!!!
    Lägger jag inte henne till bröstet så gallskriker hon tills hon blir helt utmattad.. Nu har hon haft en spn period ikväll igen så hon har ammat ca 6ggr ca 4-5 min varje gång. Nu är hon nöjd i pappas famn. Hon kan äta på mig flera gånger om men gallskrika efter ändå och tillslut tar jag till ersättning och då blir hon mätt och nöjd. Hon spyr inte heller vilket jag tycker hon borde göra om hon är mätt. Nappen funkar i ca 2 min sen är hon igång igen.
  • Jennie1

Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
    Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
    Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.

• Mecros
    Jennie1 skrev 2015-09-02 10:21:27 följande:

Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
    Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
    Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.

Ja du har rätt. Men man känner sig usel hos BVC när det blir såhär.

Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.
  • Liten till

Idag var jag och vägde och mätte Maja. Hon är 7veckor och 3dagar. 59,5cm, 5730g och 40cm runt huvudet. Så hon hade gått upp nästan 500g på två veckor. Följer sin kurva.

Igår tror jag hon hade en utvecklingsfas igen, eller så var nåt annat fel, för hon skrek och grät från 14 och till hon somnade 20.30, sen sov hon jätteoroligt från och till fram till 22-23. Sen sov hon tills i morse som vanligt. Men idag sover hon än, var vaken ca 20 min hos BVC, och vaknade nyss och åt och somnade om.

• Liten till
    Mecros skrev 2015-09-02 10:50:48 följande:

Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.

Men gör som du tycker istället! Strunta i BVC. Du känner ditt barn bäst, och alla barn följer inte mallen. Eller prata med BVC, säg att du tycker att hon ska ha ersättning, fråga varför hon inte ska få det, om det kan vara negativt att ge det några veckor till, sen ta en nu diskussion igen om det fortfarande verkar som att hon går upp för mycket. Och känner du att du inte kan prata med din BVCsköterska, byt!

När Wilmer var liten gick han upp massor ena veckan, nästan så de tyckte det var för mycket, men sen stod han helt still till veckan efter. Så höll han på första månaderna, så han har ingen tillväxtkurva, han har en trappa hoppas det löser sig, förstår att det är skitjobbigt och att man gör allt för att bebis ska må bra. Men lyssna till dig själv först, jag tror det är bäst.
  • Jennie1
    Mecros skrev 2015-09-02 10:50:48 följande:

Jadu, det låter inte speciellt trevligt att amma sönder brösten. Jag tycker du ska fortsätta som du gör med ersättningen innan kvällssömnen om du tycker det gör din flicka nöjd och tillfreds. Låter inte hälsosamt att amma till vanvett om hon inte blir nöjd av det. Det är ju ändå inga mängder av ersättning det handlar om...?
  • Ellonbellon
    Mecros skrev 2015-09-01 19:47:17 följande:
    Lägger jag inte henne till bröstet så gallskriker hon tills hon blir helt utmattad.. Nu har hon haft en spn period ikväll igen så hon har ammat ca 6ggr ca 4-5 min varje gång. Nu är hon nöjd i pappas famn. Hon kan äta på mig flera gånger om men gallskrika efter ändå och tillslut tar jag till ersättning och då blir hon mätt och nöjd. Hon spyr inte heller vilket jag tycker hon borde göra om hon är mätt. Nappen funkar i ca 2 min sen är hon igång igen.
    Kan pappan ta henne när hon skriker eller blir det värre? Ibland känner de ju mjölklukten och vill automatiskt ha fast de inte är hungriga.

Men om det är så att hon är hungrig så ska du naturligtvis se till att hon får mat. Jag tror kanske hon kan ha kvällskolik eller att hon vill ha närhet/tröst, men det vet ju inte jag! Du vet som sagt bäst! Om det känns rätt att ge ersättning så gör det om det inte brakar iväg massor.

När hon äter kort kanske hon inte hinner få i sig den feta mjölken, har du provat att först pumpa ur lite och sen ge bröstet? Då kanske hon blir mer mätt. Du kan ju ha för mycket mjölk också så att det sprutar ut, då kan det också vara bra att pumpa lite så bebis inte får så mycket mjölk i början.

Det är VÄLDIGT få som inte har tillräckligt med mjölk, men tyvärr är det en vanlig uppfattning nu för tiden att man har för lite. Säger inte att du är en av dom! Ger bara lite förslag, hoppas verkligen det löser sig, så tråkigt om lilltjejen inte är nöjd och BVC inte stöttar. Kram på dig!
  • Mecros

Tack för alla svar!
    det handlar om ca 10-40ml ersättning under dem här jobbiga kvällarna. Är inte varje kväll heller. Brukar gå två jobbiga kvällar sen två bra osv.

Pappan brukar ta över men oftast så börjar hon bli ledsen och när han tar över blir hob hysterisk. Men ibland kan det gå att han går runt med henne tills hon lugnat ner sig och då gör hon tydliga 'matminer'.
    Jag vet inte om hon är hungrig eller bara vill va nära. Hon kan ha ont i magen också. Äter redan mjölkfritt. Jag tror också det är en släng av kvällskolik. Men det var värre för några veckor sen.. Det vart bättre när jag matade henne så fort hon visade minsta lilla på kvällen.

Men sen kom ju det här på BVC och då känns det som om man har fått benen avkapade. Men ska göra som jag känner. Ska försöka amma så mycket jag orkar och när orken är slut så får ersättningen komma.

Som någon skrev att mjölken inte tar slut fast det känns som det så är det säkert sant, det är väl så att ersättning tar längre tid att smälta i magen så hon känns mättare när hon fått det.