Bf juli 2015
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!
Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!
Hur har era första veckor som gravid varit?!
Glömde skriva, på kvällarna äter barn ofta mer eftersom mjölken är lite tunnare, och de har kanske lite gasig mage eller så är de lite oroliga och då är det bröstet som är deras tröst, inte bara matkälla. Därför kanske det känns som om hon är hungrig men egentligen vill hon bara mysa/trösta sig.
Egentligen är ju inte vikten ett bra mått, men man ska ju inte mäta dom för ofta så därför går man efter vikten. Jag tror inte man ska oroa sig för mycket så länge de äter bra, bajsar/kissar och verkar friska och alerta :)
Nu kommer jag inte ihåg hur gammal hon var men min killa vägde cirka 5.5 kg och var 56-57 cm lång i vecka 7. Han låg mitt på kurvorna då. Är ju lite skillnad på pojkar och flickor också.
Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.
Jag har inte tänkt dess mer på kurvorna. Jag tänker mig att BVC säger om det bärkar åt nått håll. Våran flicka är 5,5 veckor och jag var till BVC igår. Då vägde hon 4140 g och var 55,5 cm och det var tydligen jättebra menade sköterskan då hon hade gått upp 340 g på två veckor.
Men då ska tilläggas att det var inte många veckor sen vi var till BVC och hon hade bara gått upp 10 g på en vecka och då var det på tal om ersättning, men vi ville ha lite is i magen och vänta eftersom pigan verkade så nöjd, glad och tillfreds med allting.
Så precis som nån annan skrev här tidigare tror jag att ett bra riktmärke att allt är som det ska är att bebisen är nöjd och tillfreds. Äter, kissar och bajsar. Sen tror jag att olika barn går upp olika mycket i olika perioder. Och så länge det inte blir några stora avvikelser så kanske man kan lyssna på sitt mammahjärta och ha lite is i magen.
Idag var jag och vägde och mätte Maja. Hon är 7veckor och 3dagar. 59,5cm, 5730g och 40cm runt huvudet. Så hon hade gått upp nästan 500g på två veckor. Följer sin kurva.
Igår tror jag hon hade en utvecklingsfas igen, eller så var nåt annat fel, för hon skrek och grät från 14 och till hon somnade 20.30, sen sov hon jätteoroligt från och till fram till 22-23. Sen sov hon tills i morse som vanligt. Men idag sover hon än, var vaken ca 20 min hos BVC, och vaknade nyss och åt och somnade om.
Ja du har rätt. Men man känner sig usel hos BVC när det blir såhär.
Igår kväll fick hon inge ersättning. Men hon var inte nöjd om hon inte låg vid bröstet. Som mest var hon nöjd i 10 min perioder. Hon åt tills hon spydde upp mycket och somnade för kvällen sen vid 21. Mina bröstvårtor kommer ramla av men vad ska man göra? Jag kan inte klara av att låta henne skrika eller försöka med nappen=ännu mer frustrerad bebis och svårare att få nöjd över huvudtaget.
Tack för alla svar!
det handlar om ca 10-40ml ersättning under dem här jobbiga kvällarna. Är inte varje kväll heller. Brukar gå två jobbiga kvällar sen två bra osv.
Pappan brukar ta över men oftast så börjar hon bli ledsen och när han tar över blir hob hysterisk. Men ibland kan det gå att han går runt med henne tills hon lugnat ner sig och då gör hon tydliga 'matminer'.
Jag vet inte om hon är hungrig eller bara vill va nära. Hon kan ha ont i magen också. Äter redan mjölkfritt. Jag tror också det är en släng av kvällskolik. Men det var värre för några veckor sen.. Det vart bättre när jag matade henne så fort hon visade minsta lilla på kvällen.
Men sen kom ju det här på BVC och då känns det som om man har fått benen avkapade. Men ska göra som jag känner. Ska försöka amma så mycket jag orkar och när orken är slut så får ersättningen komma.
Som någon skrev att mjölken inte tar slut fast det känns som det så är det säkert sant, det är väl så att ersättning tar längre tid att smälta i magen så hon känns mättare när hon fått det.