• Faer

Bf juli 2015

Hej! Tänkte samla alla som nyss fått plus och ha Bf juli 2015!

Första barnet för mig så det skulle vara kul om vi alla kunde följas åt!

Hur har era första veckor som gravid varit?!

• Svar på tråden Bf juli 2015
  • Liten till
    Anehhs skrev 2015-09-22 10:25:01 följande:

Idag är det bättre med henne, värre med en annan istället;) det går åt rätt håll iaf!

Skönt att hon är bättre! Inte roligt när så små är dåliga.

Nu har jag fixat lite till inför dopet. Tårtorna är beställda, men tyvärr så var den ljusrosa marsipanen slut, den hade varit restad i flera veckor. Men de hoppades på att få hem i morgon, annars blir det vita tårtor med rosa text. Blir väl ok det med.

Usch börjar kännas lite nervöst faktiskt, känns som att jag glömt nåt, men jag vet inte vad det skulle vara.
  • ohhello

Hej!
    Har nästan för fullt upp nuförtiden, går på mammagrupp, är ute & går långa promenader med bebis+hund & hushållssysslorna tar sin tid de med.

Lillfröken sover någorlunda regelbundet nu, 00-05:30, ~6:30-9 & 13-16, & har gjort så i snart två veckor. Känner mig piggare, men ändå väldigt trött. Hon ammas fortfarande väldigt ofta, och själva nattningen som tidigare tog drygt en timme har nu blivit två timmar då hon vill ammas tills hon släpper bröstet själv, sen vila lite & sen amma på nästa tills hon släpper. Det är nog helt okej, vi kan ta den första delen av nattningen i soffan om det är så att jag vill se på tv.

I helgen var första gången jag & pappan var borta från vårt barn. Farmor var barnvakt & vi gick på biodejt. Väldigt mysigt men liksom... före det har jag lämnat henne ensam med 'plast'morfar när jag följt med min mor till butiken. Visserligen går jag ut & går med hunden ensam på kvällarna en längre promenad men då är hon ju med sin pappa - inte helt samma sak.

Håller på att planera namngivningen nu också, har datum & lokal spikat. Så skönt. Även om jag drömmer mardrömmar om det till&från - att jag glömt boka lokalen, har inga kläder etc etc. :D

På fredag blir V hela 8v. Hon är väldigt stadig i nacken, men har inte visat några antydningar på att börja rulla. Visserligen rullar hon i sängen vår, om tex jag ligger 39-40cm bort från henne så kan hon mitt i allt ligga och snusa mig i armhålan - men det blir ju som en liten backe ner när man ligger i sängen.

Imorgon ska jag på efterkontroll. Hoppas allt är bra med mig! Tycker min kropp beter sig konstigt, har fått en medeltemp på 36.0 & fryser konstant, särskilt på natten. Kan ju vara hormonerna förståss. Ni som ammar, svettas ni också jättemycket? När Lillan ammas på natten så är jag tvungen att ta bort täcket från mig pga överdrivna svettningar även fast det känns som att jag håller på fryser ihjäl. Inte så himla kul.

• Ellonbellon

Jag svettades MASSOR i början, nästan så det rann. Och då var det ändå kallt i rummet. Men det gick över sen, minns inte riktigt när. Blir fortfarande varmare än förut, och ibland svettas jag när jag ammar, men inte som i början.

Det tråkiga är att före jag blev gravid luktade jag ALDRIG svett, oavsett hur svettiga jag var. Kunde använda kläder i flera dagar utan problem. Men nu stinker jag svett trots att jag inte ens varit svettig. Otroligt tråkigt.

• ohhello

Fy fasiken, det seriöst bara forsar mjölk ur mina bröst just nu. Tredje natten i rad som jag vaknar med att mina bröst läcker som två omkullvältna tetror?! Rentav äckligt. Bebisen behöver knappt suga, bara öppna munnen & svälja.

• Anehhs
    ohhello skrev 2015-09-26 01:02:54 följande:

Fy fasiken, det seriöst bara forsar mjölk ur mina bröst just nu. Tredje natten i rad som jag vaknar med att mina bröst läcker som två omkullvältna tetror?! Rentav äckligt. Bebisen behöver knappt suga, bara öppna munnen & svälja.

Så har jag med det, pumpar ut en del o fryser in o ibland står jag o tömmer i duschen haha!

Bra att man har mjölk, men inte alltid så kul att ha så mycket;)

Jag får alltid sova med dubbla inlägg och bh för annars har vi en sjö i sängen;)
  • Jennie1
    ohhello skrev 2015-09-26 01:02:54 följande:

Hehe, så har jag också. Måste pumpa ur på natten annars sprängs dom innan morgonen. Ibland måste jag pumpa ur lite av förmjölken innan jag ska amma för det rent ut sagt sprutar in i pigans mun och hon sätter i halsen... Något less. Men efter ett par dagar brukar det gå till sig, så är det lugnt en vecka sen sätter det igång igen... ;P Måste också sova med bh och inlägg..
  • Mecros

Vad tyst det är här :) hur mår ni?
    Någon som fått 3 månaders sprutan ännu?

Lilla tösen ska få den nästa vecka!

• Liten till

Hej! Tycker också det är alldeles för tyst här

Vi har tre månaders sprutan inbokad den 14 oktober. Usch det är inte kul när de sticker de små :(

Nu är iallafall dopet över, ganska skönt faktiskt! Allt gick bra och lilla skruttan var supersnäll hela tiden!

Fick väldigt fina saker, bland annat en liten vit stol där en nalle var målad på sitsen och så stod Majas namn och födelsedetaljer och en vers. Det roliga var att just den versen är från psalmen "du vet väl om att du är värdefull" och den hade vi ju på dopet

• Anehhs

Vi mår bra här, äntligen friska och håller på att planera färdigt allt inför dopet nästa helg:)

Skönt att dopet gick bra & att tösen var nöjd:)

Vi har sprutan inbokad den 21 oktober, usch längtar inte dit..

• Anehhs

Hur har ni det med gravidkilona?

Jag gick nästan upp 30 kilo under graviditeten, gick ner 17 bara på någon dag efter förlossningen och sen gått ner några till sen dess så jag har cirka 8-9 kilo kvar till min startvikt.

Ute och går mycket och tränar efter Olga rönnbergs bok, men gör inget vidare med maten förutom håller mig undan godis och sånt i veckorna.

Meeeen det tog nio månader att gå upp så man får väl räkna med lika länge att gå ner;)