• Anonym (Rådvill och sorgsen)

39 år, barnlös, göra abort?

Hej.. önskar lite tankar och råd angående min situation.

Är 39 år, och har inga barn sedan tidigare, aldrig varit gravid.
    Hade en tillfällig fling med en några år yngre bekant som tyvärr inte ledde vidare, förutom att jag sent upptäckte att jag var gravid. Är nu i vecka 17. Han har gått vidare och träffar en ny kvinna.

Känner att jag "måste" genomgå en abort vare sig jag vill eller inte på grund av situationen. Då han inte vill bli "pappa" och vi båda anser att detta inte är en bra bakgrundssituation för att sätta ett barn till världen. Han jobbar, jag studerar och jobbar vid sidan av. Jag har med andra en halvdålig ekonomisk situation ett tag till innan examen. Och ingen familj eller släkt i närheten. Kan alltså känna att det är abort är det bästa även för mig i min livssituation JUST NU, men hjärtat, kroppen, den långt gångna graviditeten samt min ålder håller inte med.

Vi umgås just nu som ganska bra vänner, pratar och försöker förstå varann och resonerar lugnt. Han stöttar och är med på alla undersökningar/kuratorsamtal jag vill och önskar han är med vid. Däremot har han panik om jag skulle behålla och säger att han kommer säga upp kontakten helt då.
    Jag mår jättedåligt över att se honom vara ledsen och må dåligt över att ev tvingas bli far till ett barn, han mår dåligt att se mig ledsen över att genomgå en abort - när jag inte direkt kan räkna med att bli gravid igen "om några år" som jag kanske kunnat trösta mig med om jag var yngre.

Aborten bli alltså en sen medicinsk, jag är mycket väl påläst i vad det innebär och vad jag har att vänta. Har redan gjort ett försök men klarade inte ta första tabletten, bröt ihop i tårar. Nu står jag inför sista chansen att försöka och kommer isåfall genomföra detta i vecka 18.

Abort och troligen aldrig bli mamma/få barn - eller behålla som ensamstående, med dåligt samvete för "pappan", till viss del barnet, och allt ansvar helt själv? Visst finns en chans att han mjuknar när barnet väl är fött, men ingen chans jag vill räkna med.

Är barn allt?

/Ledsen

• Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?
  • Anonym (Behålla tycker jag)

Stort grattis, det hördes i din trådstart att du ville behålla barnet, så detta var rätt beslut!!

Stort lycka till!!

Pappan, jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Han har bara mig att prata med, han vågar inte berätta för sin mor eller sin flickvän.

Jag har letat upp en manlig terapeut som sysslar med just såna här situationer för män. Har gett pappan numret men han tycker inte nån kan hjälpa honom och att terapeuten ändå bara kommer säga till honom att ta sitt ansvar...

Jag är ändå glad att han hör av sig, även om han just nu mest anklagar mig för att jag gör fel, inte går att lita på, rädslor att barnet kommer få en dålig uppväxt utan sin pappa, är på väg att bli en "dålig person" och kanske inte vill ha med mig att göra längre, att han inte kan fatta hur jag tänker etc.

Försöker hålla mig lugn, bemöta frågor, lyssna. Upprepa att oavsett vad han tycker och tänker och känner inför mig och hela situationen finns jag här, jag överger honom inte.

Känner mig så maktlös...

Tid. Ge det tid?

• lin08

TS, underbart att höra att du behåller ditt fina barn och stort grattis. Det kommer gå kanon.

Låt honom få ha sin tid att tänka. Om han inte vågar berätta för sin flickvän så är det hans bekymmer just nu. Han kommer lösa det.

Njut av graviditeten, planera, boa och umgås med dina vänner.
    Har du släkt du kanske ska besöka i jul? Se fram emot det isf.

Lycka till! Du gör så rätt!

• Anonym (EB)

Glad att du fattade det beslut som kändes rätt för dig!

Det är anmärkningsvärt hur mycket du försöker ta hand om mannen. Han är inte ditt ansvar, ni är inte ett par. Visst är det snällt av dig att stötta honom trots att han är så oförstående. Men du verkar låta honom lasta av sitt dåliga mående på dig, låt bli med det!

Han var/är en sån bekymmerslös, lugn, omtänksam och fundersam man. Med många järn i elden och nära till ett leende. Det smärtar mig så enormt att se honom såhär.... :(

Chockfasen börjar väl släppa och jag förbereder mig mentalt på att ta oss genom hans reaktionsfas. Det kommer ju gå över men kan ju dröja.

lin08 skrev 2014-12-02 23:46:56 följande:

TS, underbart att höra att du behåller ditt fina barn och stort grattis. Det kommer gå kanon.

Låt honom få ha sin tid att tänka. Om han inte vågar berätta för sin flickvän så är det hans bekymmer just nu. Han kommer lösa det.

Njut av graviditeten, planera, boa och umgås med dina vänner.

Har du släkt du kanske ska besöka i jul? Se fram emot det isf.

Lycka till! Du gör så rätt!

Tack, blir så glad över all pepp jag får!

Jag ska fokusera på det positiva så gott jag kan nu.

Idag kikade jag förbi efter "mamma-avdelningen" i en klädbutik för första gången i mitt liv. Jag har haft problem med byxor ett tag men inte vågat bry mig om att köpa några mammakläder tidigare... Det känns så overkligt.

Ska också mentalt låta mig vila i att det är en tuff period för pappan just nu och att den förr eller senare kommer gå över. Jag hoppas bara på ett bra sätt men det är mycket upp till honom. Han bryr sig ju tydligen om barnet även om han inte förstår det själv... Jag håller tummarna för honom.
  • Anonym (Lyckan)
    Anonym (Rådvill och sorgsen) skrev 2014-12-02 23:36:59 följande:

Pappan, jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Han har bara mig att prata med, han vågar inte berätta för sin mor eller sin flickvän.

Jag har letat upp en manlig terapeut som sysslar med just såna här situationer för män. Har gett pappan numret men han tycker inte nån kan hjälpa honom och att terapeuten ändå bara kommer säga till honom att ta sitt ansvar...

Jag är ändå glad att han hör av sig, även om han just nu mest anklagar mig för att jag gör fel, inte går att lita på, rädslor att barnet kommer få en dålig uppväxt utan sin pappa, är på väg att bli en "dålig person" och kanske inte vill ha med mig att göra längre, att han inte kan fatta hur jag tänker etc.

Försöker hålla mig lugn, bemöta frågor, lyssna. Upprepa att oavsett vad han tycker och tänker och känner inför mig och hela situationen finns jag här, jag överger honom inte.

Känner mig så maktlös...

Tid. Ge det tid?

Du agerar helt rätt. Ge honom lite tid.
  • Anonym (Lyckan)

Skulle det vara så att han inte vill vara delaktig så behöver du inte oroa dig att barnet inte har en manlig förebild så...lugn. Det finns säkerligen män i din omgivning som barnet kan ha som manlig förebild. Nu tycker jag inte riktigt att manlig/kvinnlig förebild är nödvändig. Barnet behöver en mänsklig förebild!

Och ja, jag är FÖR abort, även i den vecka du befinner dig, men jag blev så himla glad att du inte valde det.

• Sommarsol

Roligt att höra!!!!!! Jag är helt övertygad i att du har fattat helt rätt beslut!!

Jag tycker verkligen att det är helt fel av honom att försöka dra ner dig, jag anser att vill man verkligen inte ha barn så får man se till att skydda sig från början och inte försöka tvinga någon att göra abort. Med tanke på att ni inte ens är ihop så tycker jag också att du lägger ner att väldigt stort jobb på att stötta honom (det är ok att stötta honom att bli pappa, men låt honom absolut inte få dig att känna dig som en dålig människa!).

Jag tycker du ska frossa i att titta på små gulliga bebiskläder och mjukdjur och försöka att ändå njuta så mycket som möjligt nu

Svar på tråden 39 år, barnlös, göra abort?