Anonym (till viss del) skrev 2014-12-28 12:22:10 följande:
Jag håller med TS till viss del. Jag är man och 45 år gammal. Jag har tre långa förhållanden bakom mig där kvinnan tappat lusten för sex. Jag kanske är usel i sängen, visst. Men jag känner många män som lever i princip celibat eftersom deras fru/sambo inte vill ha sex. De i sin tur känner många där frun tappat lusten.
Jag känner faktiskt bara en enda kvinna som säger att hon är matt för att partnern tappat lusten, och hon är lesbisk.
Jag har hållit mig i form genom alla år, jobbat lagom mycket, tjänat mycket, trott på jämlikhet gällande barn och hem, låtit henne fått sin egen tid, bjudit på weekends här och där, aldrig glömt en årsdag eller födelsedag, osv. Efter något år rinner sexet ut i sanden lika väl. Den i mitten av mina tre långa förhållanden fick efter fem år en sjuhelvetes lust. Det skulle knullas två ggr per dag. En gång skickade hon till och med ner min mamma till affären efter något, och det var för att hon skulle kunna dra ner byxorna och ställa sig på alla fyra. Detta var för att vi bestämt att försöka få barn, när det var ett plus på stickan tappades lusten helt igen.
Det finns ett citat som snurrar på FB "Agera i hela förhållandet som du gjorde i början, och det kommer inte bli något slut på förhållandet". Det har jag gjort, men av någon orsak är det sexlivet som tas bort. Men inte av mig.
Det finns en vetenskaplig undersökning (som jag just nu inte hittar länken till) där kvinnor över hela världen i alla kulturer får svara på frågan när de åtrår sina män mest, och svaret är entydigt att de gör det när han inte är hemma.
vi lever tydligen i olika världar, 50+ och har en låg sexdrift, men jag gillar att ha sex med min sambo. Men inte med någon annan.
Mina väninnor har också ett sexliv. Med sina män/sambos.
För mig har sex och känslor ett stort samband. Inga känslor, inget sex.
Min sambo är snart 60 och lever inte i celibat. Jag råkar veta att hans pappa, 80+ fortfarande har ett sexliv med sin hustru sedan ungefär 40 år tillbaka (tips kvinnor emellan när man kommit in i menopausen)