• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Tallbarr12
    fair skrev 2015-10-06 09:26:18 följande:

Åååh!

Jag tog en kortison nässpray som man inte får ta när man är gravid. Tog två spray i varje näsborre men drog inte in det då jag kom på att jag borde kolla fass först. Snöt ut så mycket jag kunde när jag läst att man inte får ta.

Är i v 8+1 idag. Tror ni det är nån fara?! ????

Tar nasonex i vanliga fall då jag har en konstant nästäppa (fått det utskrivet av läkare). Detta var mommox som jag inte brukar ta men det är kortison det med så tänkte att det spelar ingen roll.... Men tydligen!

Det bör inte vara någon fara! Både nasonex och mommox inmehåller samma verksamma ingrediens, mometason. Troligtvis är enbart nasonex godkänd för gravida för att den har testats mer. Nässpray är dessutom lokalverkande och det du fick i dig idag stannar ju i första hand i näsan. Men jag skulle ändå undvika mommox framöver för att vara på den säkra sidan.
  • Cherryay

Jag hade ju tänkt skippa hälsosamtalet denna gång då jag hade ett för ett år sen och inget har ändrats sen dess, men så blev det inte. Nya riktlinjer för mödrahälsovården sen den 1 juni iom att de tar nya särskilda prover i samband med hälsosamtalet, bla kollar de köldkörteln vilket ska göras så tidigt som möjligt i grav.

Blir alltså hälsosamtal på måndag och sen tid till inskrivning i v 12...

• kicken

Man hittade vad som såg ut som en frisk graviditet men i ca v6 och det gjorde att man inte kunde se något mer än en tom hinnsäck vilket känns som ett bakslag då vi hade räknat med att vara i 8+6 idag. Risken finns att graviditeten stannat av så ny kontroll och mätning ska göras nästa vecka.

Med andra ord blev jag inte ett dugg klokare efter undersökningen och safepoint v12 är ännu längre bort om det nu inte redan är för sent. Ska försöka peppa mig själv. Tänka positivt och leva i nuet.

• Jasmin Karlsson
    kicken skrev 2015-10-06 13:07:18 följande:

Man hittade vad som såg ut som en frisk graviditet men i ca v6 och det gjorde att man inte kunde se något mer än en tom hinnsäck vilket känns som ett bakslag då vi hade räknat med att vara i 8+6 idag. Risken finns att graviditeten stannat av så ny kontroll och mätning ska göras nästa vecka.

Med andra ord blev jag inte ett dugg klokare efter undersökningen och safepoint v12 är ännu längre bort om det nu inte redan är för sent. Ska försöka peppa mig själv. Tänka positivt och leva i nuet.

Men vad konstigt, borde man inte se ett foster och pickande hjärta i v 6? Men det är klart, enda sättet att kontrollera är att göra om det när det gått lite mer tid. Så frustrerande!
  • Allies
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-06 15:05:24 följande:
    Men vad konstigt, borde man inte se ett foster och pickande hjärta i v 6? Men det är klart, enda sättet att kontrollera är att göra om det när det gått lite mer tid. Så frustrerande!
    Jo jag tänkte på samma sak. Men jag tycker mig ha hört att om man är i v. 5+(V.6) kan det vara svårt att se. Men i v. 6+4 (V.7) borde man kunna se hjärtaktivitet. Men sedan har jag också hört att det beror mycket på vilken UL:apparat de använder sig av. 
  • EmPe
    kicken skrev 2015-10-06 13:07:18 följande:

Vad jobbigt med ovissheten:( Du och jag har ju liknande historia bakom oss...jag hade mf nästan samtidigt som dig och blev också gravid direkt. Var på ul när jag trodde att jag var i v 7+3, allt såg då normalt ut med blev flyttad nästan en hel vecka bakåt. Det jag vill säga är att det kan vara stor osäkerhet på graviditetens längd när man blir gravid direkt utan mens i mellan. Vill inte ge falska förhoppningar men det kan ju faktiskt vara så att du inte är så långt gången som du tror. Vi får ju hoppas på det i alla fall<3 kram
  • fair
    Tallbarr12 skrev 2015-10-06 10:20:05 följande:

Det bör inte vara någon fara! Både nasonex och mommox inmehåller samma verksamma ingrediens, mometason. Troligtvis är enbart nasonex godkänd för gravida för att den har testats mer. Nässpray är dessutom lokalverkande och det du fick i dig idag stannar ju i första hand i näsan. Men jag skulle ändå undvika mommox framöver för att vara på den säkra sidan.

Jag kommer inte att ta mommox nån fler gång då det står klart och tydligt att det inte får användas vid graviditet. På nasonex står det rådfråga läkare och det har jag gjort förut. Ska fråga en gång till också men det känns för sent då jag tagit det dagligen länge, länge.
  • Sajocawa
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-06 15:05:24 följande:
    Jag var på ul i 6+0 och då var det för tidigt att se något. Det är i sjunde veckan som hjärtat börjar slå så vissa kan se hjärtat i 6+0 och vissa kanske inte kan se nåt tickande hjärta förrän några dagar senare.
  • Tallbarr12
    Pell skrev 2015-10-06 19:38:50 följande:

Vad säger ni?? Är nässpray farligt?

Det var kortisonnässpray vi pratade om, inte vanlig förkylningsnässpray. Och all kortisonnässpray är inte "farlig" heller, men alla är inte undersökta ordentligt på gravida.
Svar på tråden BF maj 2016