• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Fialooop
    Snelson skrev 2015-10-15 18:26:44 följande:

Jag är 27 och mannen 31. Här i kalmar län erbjuds alla gravida göra kub gratis. Jag har inga riskfaktorer som jag känner till... :)

Vad skönt :) konstigt egentligen att det inte ser likadant ut överallt. Men men :) bokat tid ännu? Jag är 26 och min sambo 27 (det skrev jag kanske innan). Har inte heller några riskfaktorer egentligen som jag känner till :)
  • Fialooop
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-15 21:52:02 följande:

Hej!

Följer era inlägg och min bf är 13 maj. Mitn första graviditet

Och är så orolig över allting.

Men jag undrar om ni har gått upp i vikt?

Ser ni någon förändrig på magen eller när gör man det?

Kram på er alla!

Jag är också gravid för första gången och jag är nog precis som du lite orolig. Men är man inte alltid det? Allt man kan göra är att försöka njuta och hoppas på det bästa. Att oroa sig kommer ju inte påverka resultatet iaf :) jag har gått upp från 58 kg till 60 kg, och jag är i v 12+6. Magen är väl möjligen lite mer putig än förut, men inte speciellt stor skillnad :)
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-15 21:07:25 följande:
    Har inskrivning den 4 nov, kommer då vara i v 11+0, är alltså i v 8+1 idag :) kanske får ett ul på tisdag iofs eftersom jag måste upp på kvinnokliniken och ta nytt cytologiprov på livmoderhalstappen, gjorde ul vid förra provtagningen så man vet aldrig, får hålla tummarna!! :D
    Jo men då får du säkert VUL :) när jag tog cellprov under min första graviditet (som slutade i missfall) och hon tog först provet och sedan fråga hon om vi skulle kolla.. Ja! sa jag och såg hjärtat ticka... :) så hoppas du får se :D
  • MakeitHappen

Hej!

Kram på er alla!

Grattis :D
    vad är du som mest orolig över ? jag försöker inte tänka så utan bara va glad över att vara gravid :)
    Jag har gått upp i vikt! och jag tycker min mage har växt, även om det bara är tarmarna som trycker på så ser jag en förändring :)
  • Snelson
    Fialooop skrev 2015-10-15 22:43:05 följande:

Vad skönt :) konstigt egentligen att det inte ser likadant ut överallt. Men men :) bokat tid ännu? Jag är 26 och min sambo 27 (det skrev jag kanske innan). Har inte heller några riskfaktorer egentligen som jag känner till :)

Ja det är lite konstigt att det kan skilja sig så mycket. Jag bokade tid nu i veckan och det blir 4/11, är då i v 12+4. Har inskrivning nästa torsdag (v10+5). Jag blir lite orolig ibland eftersom jag inre har så mycket symtom längre. Mardrömmen vore ju om man inte ser något på ultraljudet... det är lite därför jag inte vill vänta till RUL i v18-20.
  • Snelson

Hej!

Kram på er alla!

Hej jag är också gravid med första barnet, bf 13 maj :) Känner du av mycket symtom? Jag mådde mycket illa fram till v8 men sen har alla symtom försvunnit. Är bara sjukt trött hela tiden.

Jag har ett bmi på 33 och har gått ner från 99 till 96kg sedan hälsosamtalet i v 6.
  • Fialooop
    Snelson skrev 2015-10-16 08:55:59 följande:

Ja det är lite konstigt att det kan skilja sig så mycket. Jag bokade tid nu i veckan och det blir 4/11, är då i v 12+4. Har inskrivning nästa torsdag (v10+5). Jag blir lite orolig ibland eftersom jag inre har så mycket symtom längre. Mardrömmen vore ju om man inte ser något på ultraljudet... det är lite därför jag inte vill vänta till RUL i v18-20.

Gud vad roligt! Då har du ngt att längta efter. Ja men du, 4 dagar kvar för min del och jag vaknar varje natt efter konstiga mardrömmar. Största fasan är helt klart att hjärtat inte slår! Men snart vet man iaf! Har inte heller direkt några symtom just nu, mår mest bra! Försöker vara glad över det :) har i princip mått bra sedan dag 1. Lite illamående och så, men det är nästan helt borta nu.
  • myownworstenemy

En vecka kvar tills min inskrivning (då kommer jag vara i v.9+3). Jag bara hoppas att barnmorskan på något sätt säkerställer att fostret lever! Vem klarar av att vänta till RUL i kanske v. 19!? Det verkar ju galet. Jag tror att vi kommer göra ett UL privat i typ v. 13. Så vi kan lugna nerverna och faktiskt våga berätta för folk.

Apropå viktuppgång har jag bara gått upp ett halvt kilo, vilket är bra eftersom jag är lite överviktig. Ska försöka gå upp så lite som möjligt. Jag slutade med alla sötsaker i juli. Får för mig att det var mina nya matvanor som bidrog till att jag blev gravid på första försöket! Magen är bara lite svullen ibland.

• Pell

Nästa träff sk jag höra om bm kan testa den där lyssna på hjärt mojängen. Lite orolig jag med (mer orolig än första faktiskt), antar att det är för att jag mår konstigt, alltså inte alls som sist.

Anyway. Har sällan finnar nu har jag fått finnar till förbannelse känns det som. Inga kläder passar... (Fast det beror väl mest på att vi inte sagt något så vill inte att degmagen ska synas - för Jopp degmage har det blivit står dock still i vikt gissningsvis för att jag mätbar dåligt och typ inte vill äta)

• Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-16 07:45:15 följande:

Jo men då får du säkert VUL :) när jag tog cellprov under min första graviditet (som slutade i missfall) och hon tog först provet och sedan fråga hon om vi skulle kolla.. Ja! sa jag och såg hjärtat ticka... :) så hoppas du får se :D

Ja precis så var det för mig förra gången också, då var jag iofs gravid i v 20 (tog provet bara en vecka innan inbokat rul, men var sååå roligt att få se att lilla mådde bra därinne, först då det blev verkligt liksom på något sätt...) fick inget vid de två första provtagningarna jag gjorde, men då var det så tidigt i grav att jag inte ens visste om att jag var gravid :P Behöver ta nytt cellprov minst tre ggr om året nu eftersom jag har uppvisade cellförändringar och försvagad livmoderhalstapp :/
Svar på tråden BF maj 2016