• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-16 18:23:06 följande:
    Ja precis så var det för mig förra gången också, då var jag iofs gravid i v 20 (tog provet bara en vecka innan inbokat rul, men var sååå roligt att få se att lilla mådde bra därinne, först då det blev verkligt liksom på något sätt...) fick inget vid de två första provtagningarna jag gjorde, men då var det så tidigt i grav att jag inte ens visste om att jag var gravid :P Behöver ta nytt cellprov minst tre ggr om året nu eftersom jag har uppvisade cellförändringar och försvagad livmoderhalstapp :/
    Okej men gör de cellprov så sent i graviditeten? för de sa i tidigt skede går det bra...
    Åh va kul att se bebis :)
    oj tre gånger per år, jag tycker de är jobbigt en gång i halvåret som jag går... har också uppvisat cellförändringar.
    vad innebär det att ha en försvagad livmoderhalstapp?
  • Anonym (MammatillE)

Hej. Har följt era inlägg och känner nu att jag är redo att hoppa in :)

Hade ma i juli så man blir ju lite nojig när det är så tidigt. Hoppas allt går vägen nu.

Är inne i v. 11 och ska på kub här i slutet av oktober. Här blir alla erbjudna det.

Hoppas ni får en skön helg nu :)

• Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-16 18:54:01 följande:

Okej men gör de cellprov så sent i graviditeten? för de sa i tidigt skede går det bra...

Åh va kul att se bebis :)

oj tre gånger per år, jag tycker de är jobbigt en gång i halvåret som jag går... har också uppvisat cellförändringar.

vad innebär det att ha en försvagad livmoderhalstapp?

Ja alltså de var tvungna att kontrollera att cellförändringarna inte ökat sen början av grav och om det var ok med vaginal förlossning, tog dessutom en bit från livmoderhalstappen att skicka iväg på odling och att kunna jämföra med de prover jag ska ta på tisdag. Ingen som sagt något om att det inte skulle va ok till mig iaf... De skulle väl inte göra det om det var farligt, då borde jag fått något att säga till om väl?!

Det innebär att livmoderhalstappen har stor risk att börja öppna sig för tidigt och på så sätt "tappa" fostret/barnet, har dessutom tydligen problemet att livmodern "sjunker ner" för lågt och på så sätt kan lossna, de två i kombination ger en markant högre risk för missfall eller för tidig födsel... Men än så länge har jag iaf lyckats få två underbara flickor, missfallen däremellan är ju tyvärr sånt som alla kan råka ut för... :/
  • Cecilia20160513
    MakeitHappen skrev 2015-10-16 07:46:46 följande:

Grattis :D

vad är du som mest orolig över ? jag försöker inte tänka så utan bara va glad över att vara gravid :)

Jag har gått upp i vikt! och jag tycker min mage har växt, även om det bara är tarmarna som trycker på så ser jag en förändring :)

I början va ja mest orolig över hur man kommer bli som mamma m.m. nu är jag orolig om man skulle få missfall. Att barnet dött men inte kommit ut m.m. men jag ska göra ett kub test och det känns skönt att man snart vet så allt är bra:)
  • Cecilia20160513
    Snelson skrev 2015-10-16 09:01:17 följande:

Hej jag är också gravid med första barnet, bf 13 maj :) Känner du av mycket symtom? Jag mådde mycket illa fram till v8 men sen har alla symtom försvunnit. Är bara sjukt trött hela tiden.

Jag har ett bmi på 33 och har gått ner från 99 till 96kg sedan hälsosamtalet i v 6.

Åh va skoj med samma dag!:)

Jag har inte mått illa alls mycket, mest av lite mat os. Jag är väldigt trött hela tiden. En del humörsvängmingar:) och så är ja frusen av mig. Är det i vanliga fall också men nu extremt.

Okej, jag har gått upp ett kilo. Trodde de skulle bli mer eftersom jag inte mått illa.

När har du inskrivning?
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-16 19:57:02 följande:
    Ja alltså de var tvungna att kontrollera att cellförändringarna inte ökat sen början av grav och om det var ok med vaginal förlossning, tog dessutom en bit från livmoderhalstappen att skicka iväg på odling och att kunna jämföra med de prover jag ska ta på tisdag. Ingen som sagt något om att det inte skulle va ok till mig iaf... De skulle väl inte göra det om det var farligt, då borde jag fått något att säga till om väl?!

Det innebär att livmoderhalstappen har stor risk att börja öppna sig för tidigt och på så sätt "tappa" fostret/barnet, har dessutom tydligen problemet att livmodern "sjunker ner" för lågt och på så sätt kan lossna, de två i kombination ger en markant högre risk för missfall eller för tidig födsel... Men än så länge har jag iaf lyckats få två underbara flickor, missfallen däremellan är ju tyvärr sånt som alla kan råka ut för... :/

Ja okej det är bra att dom kontrollerar med jämna mellanrum :)
    ja men precis, men de bör läkaren veta... Men på 1177 står det fram till vecka 15.. men sen efter det vet jag inte varför inte det skulle gå ? det funkade ju på dig?

Jaha men hur vet man om man är drabbad av det då ?
    jag har haft cellförändringar men de har inget sagt nå om tappen... och jag har haft två missfall tidigare..

• MakeitHappen
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-17 08:22:41 följande:
    I början va ja mest orolig över hur man kommer bli som mamma m.m. nu är jag orolig om man skulle få missfall. Att barnet dött men inte kommit ut m.m. men jag ska göra ett kub test och det känns skönt att man snart vet så allt är bra:)
    Jag förstår. när gör du Kub-testet då? :)
    själv gör jag UL nästa vecka :D ser fram emot det!
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-17 08:44:57 följande:

ja men precis, men de bör läkaren veta... Men på 1177 står det fram till vecka 15.. men sen efter det vet jag inte varför inte det skulle gå ? det funkade ju på dig?

jag har haft cellförändringar men de har inget sagt nå om tappen... och jag har haft två missfall tidigare..

Nej de har säkert någon rekommendation om att inte ta prov efter v 15 utom i särskilda fall liksom, brukar ju finnas såna notiser inom vården...

Jag fick veta det när jag var gravid med första dottern genom att jag höll på att tappa henne i v 20, fick en enorm blödning och väl inne på akuten sa de att det garanterat skulle bli missfall när jag förlorat så mycket blod, men hon höll sig fast och med viloläge resten av grav så klarade hon sig trots allt :) blev flera vul och gynundersökningar den veckan jag behövde vara kvar på sjukhuset och fick ju iaf som sagt reda på vad som var fel. Innebär ju också att jag behöver ta det ganska lugnt under grav, men eftersom jag har sån illa foglossning redan nu så är ju det inget problem :P
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-17 08:44:57 följande:

Glömde det, cellförändringar uppvisade jag först förra året men fick veta att jag har försvagad livmoderhalstapp för lite mer än 11 år sedan nu. Har haft flera missfall efter första dottern innan jag lyckades få min andra dotter i maj i år :) har ju lätt för att bli gravid iaf...
  • Snelson
    Cecilia20160513 skrev 2015-10-17 08:28:11 följande:

Åh va skoj med samma dag!:)

Jag har inte mått illa alls mycket, mest av lite mat os. Jag är väldigt trött hela tiden. En del humörsvängmingar:) och så är ja frusen av mig. Är det i vanliga fall också men nu extremt.

Okej, jag har gått upp ett kilo. Trodde de skulle bli mer eftersom jag inte mått illa.

När har du inskrivning?

Det är roligt att höra hur andra mår, man märker ju hur olika det är :)

Jag har inskrivning nu på torsdag 22/10. Är i vecka 10+5 då. När har du inskrivning?
Svar på tråden BF maj 2016