• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • Cherryay

Tips till alla som inte riktigt kan borsta tänderna, komplettera med munskölj, helst någon antibakteriell från Apoteket! Mycket lättare att få hål under grav. och syran när man kräks fräter dessutom på tänderna... Så, munskölj is the shit! :)

• MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-17 18:05:01 följande:
    Ja hon föddes 14 maj i år :P vi ville ju satsa på ett till syskon tätt men trodde väl inte riiiktigt det skulle bli så nära inpå som bara ett år emellan :P men jag fick ju tillbaka mensen direkt i juni trots att jag ammade så bara att gilla läget ;)

Okej, så pass! Ja men skönt att de håller täta kontroller så man vet vad som händer.
    hehe nej men det gör väl ingenting.. asså kan man få mensen fast man ammar?
  • Tallbarr12
    Cherryay skrev 2015-10-17 21:58:19 följande:

Tips till alla som inte riktigt kan borsta tänderna, komplettera med munskölj, helst någon antibakteriell från Apoteket! Mycket lättare att få hål under grav. och syran när man kräks fräter dessutom på tänderna... Så, munskölj is the shit! :)

Men skummar inte munskölj mycket? Får kväljningar av när det är mycket tandkräm i munnen (och av att gurgla efter jag tagit astmamedicin...) men jag vet, jag borde prova...
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 07:42:59 följande:

hehe nej men det gör väl ingenting.. asså kan man få mensen fast man ammar?

Hehe, ja det kan man, när mensen kommer tillbaka efter en förlossning är helt individuellt, den kan hålla sig borta drygt ett år även om du inte ammar, eller komma tillbaka direkt trots att du ammar, allting däremellan, därför det är så viktigt med preventivmedel så snart som möjligt efter förlossningen om man vill undvika en ny graviditet, kroppen är ju dessutom väldigt beredd för ny graviditet första halvåret efter förlossningen pga alla graviditetshormoner du haft ;) så mao har man extra lätt att bli gravid igen efter en fullgången graviditet ;)
  • Cherryay
    Tallbarr12 skrev 2015-10-18 08:00:36 följande:

Men skummar inte munskölj mycket? Får kväljningar av när det är mycket tandkräm i munnen (och av att gurgla efter jag tagit astmamedicin...) men jag vet, jag borde prova...

Har aldrig upplevt det som att de skummar, får också kväljningar extremt lätt under grav. men lite tandkräm och spotta oftare och upprepa flera ggr, samt lite munskölj efteråt gör att mina tänder klarar sig. Du kan ju alltid fråga på Apoteket om de kan rekommendera någon sort?
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-18 11:19:04 följande:
    Hehe, ja det kan man, när mensen kommer tillbaka efter en förlossning är helt individuellt, den kan hålla sig borta drygt ett år även om du inte ammar, eller komma tillbaka direkt trots att du ammar, allting däremellan, därför det är så viktigt med preventivmedel så snart som möjligt efter förlossningen om man vill undvika en ny graviditet, kroppen är ju dessutom väldigt beredd för ny graviditet första halvåret efter förlossningen pga alla graviditetshormoner du haft ;) så mao har man extra lätt att bli gravid igen efter en fullgången graviditet ;)
    Jaaha! för syster har varit gravid 3 gånger o hon sa det är så skönt att slippa mensen så länge ja ammar, så hon ammade ett år... sen kom den tillbaka... tänkte åh va skönt att slippa den ett år :p och så kommer du med detta... de gillade jag inte haha ;p
    haha känns som helt ny information detta :p hahah tack
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 11:25:18 följande:

Jaaha! för syster har varit gravid 3 gånger o hon sa det är så skönt att slippa mensen så länge ja ammar, så hon ammade ett år... sen kom den tillbaka... tänkte åh va skönt att slippa den ett år :p och så kommer du med detta... de gillade jag inte haha ;p

haha känns som helt ny information detta :p hahah tack

Hahaha, nej det suger, jag hade ju hoppats på att slippa mensen typ ett halvår iaf men har fått tillbaka den direkt efter båda barnen fötts trots att jag ammat... Lite lagom surt sådär :P man har ju större chans att mensen håller sig borta om man ammar än om man inte gör det, men tyvärr ingen garanti ;)
  • MakeitHappen
    Cherryay skrev 2015-10-18 12:02:03 följande:
    Hahaha, nej det suger, jag hade ju hoppats på att slippa mensen typ ett halvår iaf men har fått tillbaka den direkt efter båda barnen fötts trots att jag ammat... Lite lagom surt sådär :P man har ju större chans att mensen håller sig borta om man ammar än om man inte gör det, men tyvärr ingen garanti ;)
    Ja där ser man... det återstår att se då hur de blir sen då :p
    och den vet man ju inte alls NÄR den kommer heller!!! det tycker jag skulle vara det jobbigaste :p
    vågar man ha ljusa byxor haha :p
    eller fick du nån liten förvarning att den var på väg ?
  • Cecilia20160513

[quote=75887253][quote-nick]Snelson skrev 2015-10-17 11:34:42 följande:[/quote-nick]Det är roligt att höra hur andra mår, man märker ju hur olika det är :)

Jag har inskrivning nu på torsdag 22/10. Är i vecka 10+5 då. När har du inskrivning?[/quote

Okej:)

Jag var på ett enklare samtal i v.8 tror jag det va.

Sen är den barnmorskan jag fått mamma ledig på halvtid så det va svårt att hitta tid. Därför blev det i v.14 den 9/11. Känns långt fram men tiden går ändå fort.

• Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-10-18 13:47:05 följande:

Ja där ser man... det återstår att se då hur de blir sen då :p

och den vet man ju inte alls NÄR den kommer heller!!! det tycker jag skulle vara det jobbigaste :p

vågar man ha ljusa byxor haha :p

eller fick du nån liten förvarning att den var på väg ?

Tja alltså, det beror väl lite på hur man haft det tidigare? Först är det ju efterblödningar och eftervärkar medan livmodern drar ihop sig och allt återställs efter grav. och detta kan hålla i sig i flera veckor om man har otur, sen får man ju oftast mensvärk någon dag innan mensen sätter fart, eller så är det för mig iaf, så jo jag fick ju förvarning på så sätt :P

Jag hade efterblödningar i 8-10 dagar sen uppehåll i ett par veckor innan jag började få pms och första mensen kom :P
Svar på tråden BF maj 2016