Barn och alkohol - för eller emot.
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Det så många här verkar missa är att barnen KAN tycka att det är riktigt jobbigt även om ni inte tror det, och även om ni inte blir kanonfulla utan bara lite berusade. Det kan vara så att barnet till exempel nån gång upplever EN berusad person som läskig eller dum eller bara obehaglig och sen känner hen den känslan när vem som helst dricker. Det kan vara så att mamma eller pappa en enda gång blivit lite väl berusad och nått konstigt (för barnet) har hänt så det kände sig otryggt, då minns barnet det. Det behöver inte alls handla om alkoholism eller stora fester osv, det kan räcka med lite berusning då och då.
Det har alltså inte alltid att göra med att föräldrarna kan hantera alkohol, utan snarare att göra med att barnen inte kan hantera att föräldrarna blir smått berusade. Nån skrev att man fick gå på intuition och välja därefter om man tror barnet tar skada, men jag tycker att man kan fråga (om barnet är gammalt nog att svara).
Sen är det väl tyvärr lätt att om ett par glas vin går bra när barnet är 1 kanske några fler går bra när barnet är 4. Säger inte att det gäller alla men gränser flyttas lätt och det är inte alltid man reflekterar över det.
Jag hoppas bara att alla tar hänsyn till barnen, att de låter bli att dricka om barnen inte tycker om det, istället för att strunta i att fråga eftersom de är rädda att de då måste skippa fredagsvinet.
Jag pratade inte om mig och sa inget om två glas heller, men man blir ju gärna otrevlig när man vill att det ska va ok att dricka med barn.
Jag utgick från hur jag kände när jag var barn . Omdu läser allt jag skriver så fattar du kanske.
Och än en gång förstår du inte. Barnen! Barnen ska bestämma det. Inte föräldrarna som säger att de kan hantera alkohol. Poängen är att det bara krävs en enda incident, en enda lite för högljudd eller fnittrig person (förälder) en gång. Min pappa tex, han blev aldrig våldsam eller ramlade eller vinglade eller bråkade när jag var liten. Däremot pratade han, och hans vänner, högt och skrattade mycket och var vaken mycket längre och reglerna för min del slappades av litegrann och bara det kunde göra mig obekväm, särskilt om vi kanske sov hos nån annan eller var ute och reste osv. Vid jul och midsommar kände jag bara usch när alkoholen kom fram, även om så bara för ett par glas vin. Jag kopplade ju ihop vinflaskan med förändring och därmed otrygghet. Och ÄVEN om ett par glas vin bara resulterade i några extra timmars prat och lite slappare regler så blev det obekvämt och otryggt för MIG.
Så det räcker liksom med att det blir lite fel en enda gång och sen blir det, för barnet, kanske jobbigt varje gång. Barn fungerar ofta så. Visst kan skit hända även när man är totalt nykter, men det är bullshit att man inte ens skulle förändras det allra minsta lilla efter två-tre glas vin.