• Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.
  • FDFMGA
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-10 19:13:20 följande:
    Förr hade jag sagt att det självklart var okej, och jag har druckit i närheten av barnen många middagar.

MEN efter 4 år på BUP och två år som skolläkare så säger jag tråkigt nog NEJ. Kanske funkar det för 9 av 10, och kunde man säga vilka 9 föräldrar det funkar för vore det inga problem. Men tro mig, det kan man inte.
    Men att du inte kan bedöma om du och din partner kan hantera alkohol är bara relevant för dig och självklart bör du avstå, kanske inte bara i närvaro av barnen utan överhuvudtaget.

Men vi som vet att vi kan dricka utan att förlora kontrollen, vi som ser alkohol som något positivt i vissa sociala sammanhang behöver rimligtvis inte avstå - utom i sammanhang där personer som inte kan hantera alkohol är inbjudna - då kan man gott avstå.

Jag har en släkting som dessvärre inte kan sluta dricka om han väl börjar - när han är med avstår vi andra självklart.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Anonym (beror på)

Jag tycker det är ok om man håller sig till en nivå man klarar av. Det finns de som blir både aggressiva och påfrestande när de dricker, och en sådan person borde inte dricka alkohol i närheten av barn alls. 

• Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-10 19:23:56 följande:

Men att du inte kan bedöma om du och din partner kan hantera alkohol är bara relevant för dig och självklart bör du avstå, kanske inte bara i närvaro av barnen utan överhuvudtaget.

Men vi som vet att vi kan dricka utan att förlora kontrollen, vi som ser alkohol som något positivt i vissa sociala sammanhang behöver rimligtvis inte avstå - utom i sammanhang där personer som inte kan hantera alkohol är inbjudna - då kan man gott avstå.

Jag har en släkting som dessvärre inte kan sluta dricka om han väl börjar - när han är med avstår vi andra självklart.

Du missförstår! Det är lätt att identifiera de som inte kan hantera alkohol, men av de som tror att de inte beter sig på ett sätt som barnen uppfattar obehagligt är det jättemånga som ändå gör det och de föräldrarna skulle aldrig ha gissat det. Kanske beror det mer på barnets känslighet än på förälderns faktiska beteende (lite fnissiga, pratar lite mer, bryr sig inte så mycket om tandborstningen,låter barnet vara uppe lite längre), men det är ju barnens upplevelse som räknas och det är inte många barn som trivs med att föräldrarna är ens lite påverkade.
  • FDFMGA
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-10 19:42:35 följande:
    Du missförstår! Det är lätt att identifiera de som inte kan hantera alkohol, men av de som tror att de inte beter sig på ett sätt som barnen uppfattar obehagligt är det jättemånga som ändå gör det och de föräldrarna skulle aldrig ha gissat det. Kanske beror det mer på barnets känslighet än på förälderns faktiska beteende (lite fnissiga, pratar lite mer, bryr sig inte så mycket om tandborstningen,låter barnet vara uppe lite längre), men det är ju barnens upplevelse som räknas och det är inte många barn som trivs med att föräldrarna är ens lite påverkade.
    Det är möjligt men ditt urval är skevt i och med att du utgår från familjer som Bup kommer i kontakt med.

Jag anser att det är fel att en stor majoritet ska avstå från alkohol i sammanhang där barn på ett eller annat sätt finns närvarande med motiveringen att det finns föräldrar som inte inser att de har alkoholproblem.

Jag förstår iofs din synpunkt men sett i ett större sammanhang så tror jag att om det vore möjligt att skambelägga alkoholkonsumtion för barnfamiljer skulle detta skapa betydligt större problem än det omvända - att avdramatisera utan att skygga för att det finns personer som inte kan hantera alkohol vare sig med eller utan barn.
  • Anonym (BUP)
    FDFMGA skrev 2016-06-10 20:32:56 följande:

Det är möjligt men ditt urval är skevt i och med att du utgår från familjer som Bup kommer i kontakt med.

Jag anser att det är fel att en stor majoritet ska avstå från alkohol i sammanhang där barn på ett eller annat sätt finns närvarande med motiveringen att det finns föräldrar som inte inser att de har alkoholproblem.

Jag förstår iofs din synpunkt men sett i ett större sammanhang så tror jag att om det vore möjligt att skambelägga alkoholkonsumtion för barnfamiljer skulle detta skapa betydligt större problem än det omvända - att avdramatisera utan att skygga för att det finns personer som inte kan hantera alkohol vare sig med eller utan barn.

Klart mitt urval är skevt, men det är poängen. Några far illa, och vilka som kommer att fara illa vet vi inte. Vilka siffror skulle du accepterar för ditt barn; att det du gjorde för nöjes skull hade en 1% risk att skada barnet? En 5% risk att skada barnet?

Jämför med det du betalar pengar för, bilstol som är bäst i test, hjälm med grönt spänne, ekologiska bananer, ketchup med mindre socker. Med hur många procent sänker vi risken där?

Hur många har frågat sina barn vad de tycker om när de dricker alkohol? Våga testa det!
  • Hannahaha
    Anonym (3) skrev 2016-06-10 19:07:37 följande:

här är det ett glas vin till middagen men inget mer om barnen är hemma.  misstänker man att man behöver köra bil dricker vi givetvis inte ens det. Mer alkohol än så kring barnen kommer aldrig ske i mitt hus. Man måste vara någorlunda vettig och nykter om det skulle hända något. 

hade nära släktingar som var alkoholister, ingen vacker syn så nej, ni som glorifierar fester med salongsberusade vuxna lurar bara er själva. 

Tack för det här, håller med dig till 100! Har alkoholism i familjen också och därför vet jag hur otroligt mycket alkohol kan förstöra!
  • FDFMGA
    Anonym (BUP) skrev 2016-06-10 20:44:07 följande:
    Klart mitt urval är skevt, men det är poängen. Några far illa, och vilka som kommer att fara illa vet vi inte. Vilka siffror skulle du accepterar för ditt barn; att det du gjorde för nöjes skull hade en 1% risk att skada barnet? En 5% risk att skada barnet?

Jämför med det du betalar pengar för, bilstol som är bäst i test, hjälm med grönt spänne, ekologiska bananer, ketchup med mindre socker. Med hur många procent sänker vi risken där?

Hur många har frågat sina barn vad de tycker om när de dricker alkohol? Våga testa det!
    I fråga om mina barn accepterar jag inget över noll procent.

Du skriver vi utifrån ett von oben-perspektiv. Jag tänker vi eftersom jag vet att vi kan hantera alkohol.

Ärligt talat så är jag övertygad om att en kampanj för att barnfamiljer ska avstå från alkohol skulle få en del av dem som kan hantera alkohol att avstå men väldigt få av de som verkligen skulle behöva avstå.

Ditt vi-perspektiv är kontraproduktivt.
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-10 20:32:56 följande:

Hennes motivering är väl inte enbart att vissa har problem heller, utan att föräldrar inte fattar att de VISST förändras så pass att barnen kan må dåligt av det trots att de kan "hantera" alkohol. Dricker man två-tre-fyra glas vin blir man berusad, och därmed förändrad. Barnets trygghet dras bort, inget är som det brukar, inte ens föräldrarna. Tycker det är galet att det är så viktigt för vissa att dricka att de bara måste göra det inför barnen och försöker försvara det med att barnet inte mår dåligt av det, ofta utan att ens ha frågat!

Eftersom både jag och min syster har erfarenhet och idag minns precis hur dåligt vi mådde kanske det är tecken nog på att era barn visst kan fara illa av det!
  • Hannahaha
    FDFMGA skrev 2016-06-10 20:51:40 följande:
    I fråga om mina barn accepterar jag inget över noll procent.

Du skriver vi utifrån ett von oben-perspektiv. Jag tänker vi eftersom jag vet att vi kan hantera alkohol.

Ärligt talat så är jag övertygad om att en kampanj för att barnfamiljer ska avstå från alkohol skulle få en del av dem som kan hantera alkohol att avstå men väldigt få av de som verkligen skulle behöva avstå.

Ditt vi-perspektiv är kontraproduktivt.
    Du förstår ju inte. Man behöver inte vara alkis för att barnen ska lida, så vilka som "behöver" avstå kan man inte veta, det beror på hur barnet känner inför förändringen man genomgår när man dricker! Sen räcker det med en enda liten incident, som föräldrarna kanske inte ens märker, för att barnet ska få ont i magen varenda gång en vinflaska åker fram!
  • Anonym (AnnaPanna)

Det beror ju på vad som menas med alkohol. Som njutningsdryck ja som rusningsdryck nej. Sedan måste man respektera att alla har erfarenheter i bagaget som påverkar deras åsikter kring alkohol. Jag har aldrig haft föräldrar som blivit berusade kring mig utan har bara druckit lite alkohol kring mig så jag gör likadant men jag förstår att de som upplevt alkohol som en negativ påverkan av deras föräldrar är av annan åsikt. Viktigt att vi alla respekterar varandras val och förutsätter att vi är måna om våra barns bästa.

Svar på tråden Barn och alkohol - för eller emot.