Barn och alkohol - för eller emot.
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Får man som förälder dricka alkohol runt sina barn eller är det ett stort No No!!?
Vi diskuterar här..
bloggbevakning.se/2016/06/10/barn-och-alkohol/
Jag tycker det är ok om man håller sig till en nivå man klarar av. Det finns de som blir både aggressiva och påfrestande när de dricker, och en sådan person borde inte dricka alkohol i närheten av barn alls.
Men att du inte kan bedöma om du och din partner kan hantera alkohol är bara relevant för dig och självklart bör du avstå, kanske inte bara i närvaro av barnen utan överhuvudtaget.
Men vi som vet att vi kan dricka utan att förlora kontrollen, vi som ser alkohol som något positivt i vissa sociala sammanhang behöver rimligtvis inte avstå - utom i sammanhang där personer som inte kan hantera alkohol är inbjudna - då kan man gott avstå.
Jag har en släkting som dessvärre inte kan sluta dricka om han väl börjar - när han är med avstår vi andra självklart.
Det är möjligt men ditt urval är skevt i och med att du utgår från familjer som Bup kommer i kontakt med.
Jag anser att det är fel att en stor majoritet ska avstå från alkohol i sammanhang där barn på ett eller annat sätt finns närvarande med motiveringen att det finns föräldrar som inte inser att de har alkoholproblem.
Jag förstår iofs din synpunkt men sett i ett större sammanhang så tror jag att om det vore möjligt att skambelägga alkoholkonsumtion för barnfamiljer skulle detta skapa betydligt större problem än det omvända - att avdramatisera utan att skygga för att det finns personer som inte kan hantera alkohol vare sig med eller utan barn.
här är det ett glas vin till middagen men inget mer om barnen är hemma. misstänker man att man behöver köra bil dricker vi givetvis inte ens det. Mer alkohol än så kring barnen kommer aldrig ske i mitt hus. Man måste vara någorlunda vettig och nykter om det skulle hända något.
hade nära släktingar som var alkoholister, ingen vacker syn så nej, ni som glorifierar fester med salongsberusade vuxna lurar bara er själva.
Det beror ju på vad som menas med alkohol. Som njutningsdryck ja som rusningsdryck nej. Sedan måste man respektera att alla har erfarenheter i bagaget som påverkar deras åsikter kring alkohol. Jag har aldrig haft föräldrar som blivit berusade kring mig utan har bara druckit lite alkohol kring mig så jag gör likadant men jag förstår att de som upplevt alkohol som en negativ påverkan av deras föräldrar är av annan åsikt. Viktigt att vi alla respekterar varandras val och förutsätter att vi är måna om våra barns bästa.