• Yonnahanna

IVF-hösten 2016

Hej!!

I över 1,5 år har jag och min man försökt få barn...

Jag har PCO och det går helt enkelt inte... Provat Provera & Pergotime men inget har hänt...

Haft ägglossning nån månad, överstimulerad nån månad & ingenting nån månad... Nu har vi varit på första mötet på IVF-kliniken och startar vår IVF så fort min mens kommer :) har aldrig längtat så mycket efter den & den bör vara här vilken dag som helst! :)

Vore roligt att ha någon att diskutera med och att vi är fler som kan följas åt som är i samma situation och också ska göra IVF nu i höst :)

• Svar på tråden IVF-hösten 2016
  • Juliii86
    jagkan skrev 2016-10-26 19:26:46 följande:
    ja samma här, pengarna blir jobbigt i så fall, det är enbart jag som jobbar just nu, men vi försöker spara så mycket som möjligt just nu för att kunna köpa ett paket ifall det inte går vägen. Bara till februari pga åldern, man får ju bara hålla på med dessa gratisförsök tills man blir 40. Och tyvärr så är man ju inte så jätteung längreGråter
    ok, det är samma här att det är bara jag som jobbar, min man är sjukskriven.  Men åh så jobbigt :( Tycker det är så tråkigt att det ska finnas åldersgräns för ivf. En vän från min mans kompis fick inte göra gratis ivf för hon fyllde nyligen 39 så det verkar som det är olika beroende på vart man gör det. Hoppas att ni får ert efterlängtade plusset innan februari. Håller mina tummar för er!

Åh vad roligt att det fick ut 8 ägg :) hoppas att dem delar sig fint till insättning och till frysen. Ingen aning varför dem sa så till dig? Hoppas att någon annan kan svara på det :)
  • Mabe
    jagkan skrev 2016-10-26 18:58:50 följande:

äggplock idag, fick tydligen ut 8 ägg så vi ser hur det blir. Men något jag undrade över var insättningen. Dem sade att klarar sig mer än 5 så blir det insättning på måndag, annars om det blir mindre än 5 så blir det insättning på fredag. Någon som vet varför det blir så?

Hej! Om man får många ägg så odlar de i vissa fall vidare embryona till blastocyster (5dagar i stället för två). Med långtidsodlade embryon kan man välja ut de starkaste men en del riskerar att dö när de odlas. Därför gör man inte det om det är få embryon för då kan man riskera att stå utan efter 5dagar.
  • Veronicasnart30
    Juliii86 skrev 2016-10-26 18:11:52 följande:

Idag kom min blödning som jag har väntat på. Det endast en dag och var helt säker på att det skulle dröja ännu mer men icke. Ringde till sahlgrenska igen och berättade att jag fick blödningen så nu väntar jag på ordination från läkaren. Vi vet inte om vi kommer hinna göra behandlingen detta året då de kommer ha stängt vecka 51, om jag uppfattade det rätt. BM sa om jag inte hör från läkaren så skulle jag ringa tillbaka inom 2-3 veckor.

Hur går det för er?

Vad synd att det inte blev några ägg över och att ni måste börja om från början. Verkligen surt. Hoppas det lyckats på nästa försök så ni slipper betala. Vi tog lån för att bekosta IVF och har lagt alla pengar på det. 
  • jagkan
    Mabe skrev 2016-10-26 20:14:21 följande:
    Hej! Om man får många ägg så odlar de i vissa fall vidare embryona till blastocyster (5dagar i stället för två). Med långtidsodlade embryon kan man välja ut de starkaste men en del riskerar att dö när de odlas. Därför gör man inte det om det är få embryon för då kan man riskera att stå utan efter 5dagar.
    då förstår jag bättre, tack!!! tyckte det lät lite konstigt, men nu förstår jag mycket bättre. Så då vore det väl bättre chans ju längre de odlas innan insättning?
  • jagkan
    Juliii86 skrev 2016-10-26 19:49:30 följande:
    ok, det är samma här att det är bara jag som jobbar, min man är sjukskriven.  Men åh så jobbigt :( Tycker det är så tråkigt att det ska finnas åldersgräns för ivf. En vän från min mans kompis fick inte göra gratis ivf för hon fyllde nyligen 39 så det verkar som det är olika beroende på vart man gör det. Hoppas att ni får ert efterlängtade plusset innan februari. Håller mina tummar för er!

Åh vad roligt att det fick ut 8 ägg :) hoppas att dem delar sig fint till insättning och till frysen. Ingen aning varför dem sa så till dig? Hoppas att någon annan kan svara på det :)
    ja visst är det jobbigt... men man får ta en dag i sänder. Det löser sig i längden. Går man privat så ökar ju åldersgränsen också.
  • Mabe
    jagkan skrev 2016-10-26 22:35:08 följande:

då förstår jag bättre, tack!!! tyckte det lät lite konstigt, men nu förstår jag mycket bättre. Så då vore det väl bättre chans ju längre de odlas innan insättning?

Ja om du får fram högkvalitativa blastocyster ger de en högre chans men man ska också vara medveten om att en del av de embryon som inte klarar odlingen eventuellt hade kunnat klara sig i livmodern då det är en "bättre" miljö. Med detta sagt så föredrar jag blastocyster....
  • gammelpysen
    Juliii86 skrev 2016-10-26 18:11:52 följande:

Idag kom min blödning som jag har väntat på. Det endast en dag och var helt säker på att det skulle dröja ännu mer men icke. Ringde till sahlgrenska igen och berättade att jag fick blödningen så nu väntar jag på ordination från läkaren. Vi vet inte om vi kommer hinna göra behandlingen detta året då de kommer ha stängt vecka 51, om jag uppfattade det rätt. BM sa om jag inte hör från läkaren så skulle jag ringa tillbaka inom 2-3 veckor.

Hur går det för er?

Så ledsen för er skull. Har tänkt på dig. Vi får stötta varandra. Jag hade min "riktiga" testdag igår, givetvis negativt.
  • Juliii86
    Veronicasnart30 skrev 2016-10-26 21:51:41 följande:

Vad synd att det inte blev några ägg över och att ni måste börja om från början. Verkligen surt. Hoppas det lyckats på nästa försök så ni slipper betala. Vi tog lån för att bekosta IVF och har lagt alla pengar på det. 

Ja, jag var jätte ledsen den dagen.. Det hoppas jag också! Usch så jobbigt att ni behövde ta lån :( Inte så kul! Hur går det annars för dig? Allt bra med lilla fröet?
  • Juliii86
    jagkan skrev 2016-10-26 22:36:44 följande:

ja visst är det jobbigt... men man får ta en dag i sänder. Det löser sig i längden. Går man privat så ökar ju åldersgränsen också.

Ja men precis! Man måste försöka fokusera på en sak och sedan kommer resten. Jaha ok så med privat har bättre chans att få hjälp och det är ju bra.
  • Juliii86
    gammelpysen skrev 2016-10-27 08:36:14 följande:

Så ledsen för er skull. Har tänkt på dig. Vi får stötta varandra. Jag hade min "riktiga" testdag igår, givetvis negativt.

Tack! Har också tänkt på dig och undrat hur det har gått? men ser nu att det inte gick vägen för er heller :( Så tråkigt att höra! Hoppas att vi får bättre resultat vid nästa försök. Ja, det tycker jag verkligen vi får göra :) Vi får peppar stötta varandra när vi känner oss ledsna.
Svar på tråden IVF-hösten 2016