• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • smurfen 11
    Stina14 skrev 2018-01-06 17:57:59 följande:
    Ja hjälp alla tankar och funderingar som snurrar konstant, blir helt slut av dem. Hoppas ni kommer iväg snart trots vaccinationen.

Jag hoppas kunna sätta igång allt inom kort och i så fall åka dit i mitten av mars men det är mkt som ska klaffa!
    Det blir inte i januari som planerat :/, gissar på april.

Ska ta mpr sprutan imorgon. Jo det är mycket som ska klaffa, det är ett helt företag att planera detta!
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2018-01-08 15:00:24 följande:

Det blir inte i januari som planerat :/, gissar på april.

Ska ta mpr sprutan imorgon. Jo det är mycket som ska klaffa, det är ett helt företag att planera detta!

Men fan vad segt smurfen!!!
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2018-01-08 15:02:08 följande:
    Men fan vad segt smurfen!!!
    Ja, nu skulle det verkligen äntligen bli av, om ca tre veckor, så kommer detta som jättebakslag. Förstår det är viktigt såklart, men kan inte kliniken klämma ur sig detta då i oktober när vi var där?

allt bra med dig? Vilken vecka är du i nu?
  • Stina14
    smurfen 11 skrev 2018-01-08 15:09:52 följande:

Ja, nu skulle det verkligen äntligen bli av, om ca tre veckor, så kommer detta som jättebakslag. Förstår det är viktigt såklart, men kan inte kliniken klämma ur sig detta då i oktober när vi var där?

Åh va segt!! Blä jag fattar att det är frustrerande. Jag har själv ingen aning om jag har fullgott vaccin. Kanske jag hamnar i samma situation? Fråga eller låtsas som inget är frågan...
  • UndrandeSökare
    Stina14 skrev 2018-01-08 15:33:45 följande:

Åh va segt!! Blä jag fattar att det är frustrerande. Jag har själv ingen aning om jag har fullgott vaccin. Kanske jag hamnar i samma situation? Fråga eller låtsas som inget är frågan...

De sa på nyheterna att alla födda efter 50-talet har endast fått 1 spruta men man måste ta 2 med 5 års mellanrum. De sa också att det var bättre att vaccinera sig än att stå utan skydd. Jag tog min första spruta i höstas det var kombination mässling, röda hund och påssjuka. Nästa tar jag om 5 år. Både vaccinationskliniken och AvaRiga har sagt till mig att man måste vänta 3 månader med att försöka bli gravid efteråt, för att inte riskera skador på fostret.

Jag hade kollat med blodprov innan och hade ingen immunitet mot Röda hund längre och då ville jag inte ta några risker. Hellre ta sprutan och vänta i 3 månader än vara oskyddad.

Får man Röda hund som gravid kan barnet få hjärnskador, ögonskador, hörselskador etc.

Googla för mer info.

Men ni får naturligtvis göra som ni vill om ni vill vaccinera er eller inte.
  • Sjuttiosjuan
    smurfen 11 skrev 2018-01-08 15:09:52 följande:

Det var ingen som frågade om jag var vaccinerad så det får väl bära el brista. Känns ändå som om oddsen att få någon av dessa sjukdomar är ganska liten:) Men förstår din oro eftersom det verkar härja lite där du bor.

Men så drygt nu när ni var på G!!!

Jag mår fint! V 18 nu och RUL nästa v så hoppas det ser bra ut:)
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2018-01-08 14:58:33 följande:

Tycker ju kliniken ska ha koll på sånt här, suck. Ska ta en spruta imorgon på min vc, men sen måste det ju gå ett helt jävla kvartal. suck. Känns som det aldrig kommer bli av:(

Bra att du känner dig någort piggare i skallen iaf! Det tar väl säkert flera veckor till kanske innan du är människa igen:) Tålamod är inte min bästa sida heller !

Hur känns det då, känns det annorlunda mot att hon skulle vara din genetiskt? Dum fråga kanske, men känner jag måste fråga ändå.

Hej!

Förstår att 3 månader måste kännas som 3 år i det här skedet.. Fy så surt! Och ja det kunde de ju ha sagt så ni kunde fixa det medan ni väntade på donator..

Inte alls en dum fråga! Helt relevant. Helt ärligt så var anknytningen och kärleken till henne helt omedelbar och självklar, med sonen tog det liiite längre tid av någon anledning. Så, hon är lika mkt min som sonen är, det enda som är lite trist är det där med att leta efter sina egna drag i sitt barn, det fattas ju nu. Fått kommentarer att hon är lik både mig och sonen, och ÄD barn är faktiskt ofta lika sina mammor så man vet ju inte vad den där epigenetiken bidrar till, men.. Jaja.
  • smurfen 11
    Sjuttiosjuan skrev 2018-01-08 18:15:35 följande:
    Det var ingen som frågade om jag var vaccinerad så det får väl bära el brista. Känns ändå som om oddsen att få någon av dessa sjukdomar är ganska liten:) Men förstår din oro eftersom det verkar härja lite där du bor.

Men så drygt nu när ni var på G!!!

Jag mår fint! V 18 nu och RUL nästa v så hoppas det ser bra ut:)
    Har mejlat vår klinik om detta, att de bör fråga deras patienter om detta. Vi fyllde dessutom i en enkät om vilka sjukdomar vi haft, och jag har på deras inrådan kollat immunitet mot rh. Suck. 

Men nu är det bara att se framåt. April, here we come!

Härligt att höra att du mår fint! rAPPORTERA gärna om rul:)
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2018-01-08 20:00:55 följande:
    Hej!

Förstår att 3 månader måste kännas som 3 år i det här skedet.. Fy så surt! Och ja det kunde de ju ha sagt så ni kunde fixa det medan ni väntade på donator..

Inte alls en dum fråga! Helt relevant. Helt ärligt så var anknytningen och kärleken till henne helt omedelbar och självklar, med sonen tog det liiite längre tid av någon anledning. Så, hon är lika mkt min som sonen är, det enda som är lite trist är det där med att leta efter sina egna drag i sitt barn, det fattas ju nu. Fått kommentarer att hon är lik både mig och sonen, och ÄD barn är faktiskt ofta lika sina mammor så man vet ju inte vad den där epigenetiken bidrar till, men.. Jaja.
    Hallå igen:)

Jag hoppades du inte skulle ta illa upp av frågan. Ganska känsliga saker det här ju. Jag kan själv tänka mig att anknytningen kommer gå på en nanosekund, då vi ändå bär på barnet. Alltså det där med likhet...lyssnade på en podd i höstas, däer ett par gjort äd, och sen sa väldigt många bebisen då (pojken ), var lik mamman. Så det låter inte helt otroligt det du säger.

Japp, nu är sprutan tagen iaf, igår, så nu är det nedräkning till april...är irriterad på kliniken och även mejlat dom igår att de bör ta upp det mer med framtida patienter. 
  • pipperoni
    UndrandeSökare skrev 2018-01-08 16:58:50 följande:

De sa på nyheterna att alla födda efter 50-talet har endast fått 1 spruta men man måste ta 2 med 5 års mellanrum. De sa också att det var bättre att vaccinera sig än att stå utan skydd. Jag tog min första spruta i höstas det var kombination mässling, röda hund och påssjuka. Nästa tar jag om 5 år. Både vaccinationskliniken och AvaRiga har sagt till mig att man måste vänta 3 månader med att försöka bli gravid efteråt, för att inte riskera skador på fostret.

Jag hade kollat med blodprov innan och hade ingen immunitet mot Röda hund längre och då ville jag inte ta några risker. Hellre ta sprutan och vänta i 3 månader än vara oskyddad.

Får man Röda hund som gravid kan barnet få hjärnskador, ögonskador, hörselskador etc.

Googla för mer info.

Men ni får naturligtvis göra som ni vill om ni vill vaccinera er eller inte.

Allmän vaccination mot mässlingen infördes 1971, men vaccinationstäckningen var låg i början. Jag är född 72 och är inte vaccinerad, däremot hade jag mässlingen när jag var 2 år, så jag är immun. (Har turen att ha en ordentlig mamma som sparat mitt gamla vaccinationskort där det står vad jag är vaccinerad mot och vilka barnsjukdomar jag har haft). Så det är inte givet att man måste vaccineras om man är född i början av 70-talet i alla fall.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?