• Svar på tråden BF JULI 2017
  • Noccis
    Summerchild skrev 2016-12-16 22:23:08 följande:

Jag har gjort det å jag har diabetes .... men får inget styr på det .... kanske dröjer innan jag får rätt dos lr vet inte varför jag klantar mig... skäms inför dietisten .... nån annan som har problemet lr bara jag?

Inte ska du skämmas. Vi är ju mänskliga. Det är ju dessutom extremt svårt (tycker jag iaf) att äta i början när man är gravid och för mig har det t.ex. blivit mycket bröd för det är det enda som gått ner. När man mår illa får man ju ta det man kan.

Det viktiga är ju att du får hjälp och att BM och läkarna hjälper dig hålla koll på det.

Finns ju massor med kvinnor med diabetes som har skaffat barn som mår bra så det kommer nog gå bra ska du se.
  • Leeandra
    Summerchild skrev 2016-12-16 22:23:08 följande:

Jag har gjort det å jag har diabetes .... men får inget styr på det .... kanske dröjer innan jag får rätt dos lr vet inte varför jag klantar mig... skäms inför dietisten .... nån annan som har problemet lr bara jag?

Dietisten och läkarna finns ju där för att hjälpa dig och inte tvärtom. Kroppen förändras snabbt när man är gravid och det kan ta ett tag att hitta rätt. Det kommer att bli bättre, .
  • Joline84
    Noccis skrev 2016-12-17 11:51:13 följande:
    Åhh jag fruktar den där jävla belastningen Hur ska jag kunna fasta i 12 timmar innan?? Blir inte mycket sömn söndag till måndag skulle jag gissa på.
    Men Bm sa också att om det verkligen inte funkar kan man få ta hem en maskin och testa med. Har du hört något om det?
    Nej det har jag inte hört som ett alternativ. 2 ggr under graviditeten fick jag göra det. Enda tipset jag har om du gör det är att blanda med kallt vatten och ha citron i. Blur mindre äckligt då.
  • Delilah2001

Mina ömma bröst har slutat ömma på en natt i princip. De känns som vanligt nu. Är det de sk "spökveckorna" nu, eller ska man oroa sig?

Dock får jag fortfarande gråtattacker och har ett hemskt humör... Är jättesugen på vin dessutom *skäms*

Går in i vecka 10 i morgon.

• narie24
    Delilah2001 skrev 2016-12-17 13:18:59 följande:

Mina ömma bröst har slutat ömma på en natt i princip. De känns som vanligt nu. Är det de sk "spökveckorna" nu, eller ska man oroa sig?

Dock får jag fortfarande gråtattacker och har ett hemskt humör... Är jättesugen på vin dessutom *skäms*

Det är samma här. Brösten ömmar ingenting och känns mindre igen. Knappt ngn molvärk och illamåendet är mindre. Är i vecka 10. Blir allt lite orolig.
  • Beebii
    Sosozo skrev 2016-12-17 10:41:08 följande:

Nej men inte ska du känna dig ynklig och lat! Att må illa tar alla ens krafter tycker jag. Bara att vara på jobbet och försöka låtsas vara normal är ju totalt utmattande. Ta det lugnt och tänk på att du måste få slippa extra bördor som hushållssysslor nu. Illamående är knappast självvalt.

Nej jag vet ju det men tycker det känns hemskt att mannen får göra så mycket. Han är dessutom lite hängig i influensa. Jag försöker rycka upp mig och göra lite iaf. Barnen tjatar om allt dom vill göra inför jul och allt mamma mäktar med är att logga på soffan och vila efter jobbet!

Är själv i v.10+3 nu och längtar tills symptomen avtar. Känner mig inte orolig över det då det för mig är värre med blödningar. (2 tidiga mf) mår så illa hela dagarna och ont överallt. Inte lätt att vara pigg och glad, (väääldigr hormonell och gråter för typ alla filmer) särskilt inte på jobbet! Till jul får iaf alla släktingar och nära vänner ett förklarande julkort sen blir det väl till att förklara för chefen. Men tills dess mår jag förhoppningsvis bättre!
  • marretiin

Här gäller d att passa på dom få tillfällen som kommer så nu har latheten själv beställt hemkörning från pizzerian 5 minuter bort:-P

• Sosozo
    Beebii skrev 2016-12-17 14:10:29 följande:

Nej jag vet ju det men tycker det känns hemskt att mannen får göra så mycket. Han är dessutom lite hängig i influensa. Jag försöker rycka upp mig och göra lite iaf. Barnen tjatar om allt dom vill göra inför jul och allt mamma mäktar med är att logga på soffan och vila efter jobbet!Är själv i v.10+3 nu och längtar tills symptomen avtar. Känner mig inte orolig över det då det för mig är värre med blödningar. (2 tidiga mf) mår så illa hela dagarna och ont överallt. Inte lätt att vara pigg och glad, (väääldigr hormonell och gråter för typ alla filmer) särskilt inte på jobbet! Till jul får iaf alla släktingar och nära vänner ett förklarande julkort sen blir det väl till att förklara för chefen. Men tills dess mår jag förhoppningsvis bättre!

Själv är jag rätt nöjd med att jag låter mannen göra allt. Förra gången jag var gravid så körde jag på som vanligt på jobbet där det var superstressigt, försökte köra på som vanligt även hemma och vara tapper och duktig. Hade en 1,5-åring hemma och mannen hade startat nytt företag och ville gärna vara på jobbet typ hela tiden. Som ett pucko ignorerade jag alla varningsklockor och kämpade på. Och ja, blev sjukskriven på heltid from 4,5-månader in i graviditeten pga jättehögt blodtryck som inte ville ge med sig och migränattacker flera ggr i veckan. Låg sedan i fosterställning på soffan i drygt 4 månader. Det tänker jag inte göra om. Nu jädrar ska jag lata mig! Ser det som en utmaning att inte göra något alls. Har iofs jättebra stöd från min man som tycker att jag är "duktig" när jag tar det lugnt. Han berömmer mig när jag går hem tidigare från jobbet gör att vila och han hämtar gärna barn och fixar hemma. Baka bebis tar på krafterna. Och vi mammor är värda att få lägga vårt fokus på det, tycker jag.
  • Sosozo
    marretiin skrev 2016-12-17 14:11:01 följande:

Här gäller d att passa på dom få tillfällen som kommer så nu har latheten själv beställt hemkörning från pizzerian 5 minuter bort:-P

Skönt!
  • Haiduchi

Precis i den veckan så minskade mina symptom drastiskt. Men är fortfarande gravid, njuter av att inte känna mig halvkass hela tiden. Kunnat träna och allt!

Går in i vecka 13 på måndag.

Tog mig ett glad alkoholfritt vin igår faktiskt :)

Själv är jag sugen på strawberry daiquiri, men hittade det som glass! Så det ska jag mumsa på ikväll, hihi