• löparenbe

Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?

Hej! 

Jag är 25 år och lever tillsammans med min man. Jag har alltid sagt att det blir barn om 10 år osv.. Men nu har barnlängtan kommit med en smäll. JAG VILL NU. Men jag slutar mina studier till sommaren och mycket träningslopp planerade. Men efter det i sommar vill vi gärna börja försöka få en lite knodd :) 
    Huvudsaken med att vänta är att man får typ noll kronor i mammapeng om man studerat innan om jag inte har fel. Man vill ju helst kunna vara hemma så länge som möjligt :) 

Finns det fler som planerat så långt fram? :)

• Svar på tråden Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?
  • Ekonomistudenten91

Hej!
    Haha det hade kunnat vara jag som skrev tråden! Vi är lika gamla och studerar till sommaren, plus att några av mina lopp gör att vi också tänkt börja försöka först i sommar!
    Jag är är dock livrädd för att det ska ta lång tid/inte ska gå, hur gör man för att hantera oron?

• löparenbe

Jag tror precis som ovanstående skrev att det handlar om hur trygga man är ihop inte antal år. Har vänner som varit ihop i 7 år men är inte lyckliga för det. Jag brukar tänka så här. "Kommer han bli en bra pappa även om vi går skilda vägar sen?" Är svaret , Ja då är det bara att köra! :)

Kul att det är fler i samma situation! Kan inte tänka på något annat. Klart tankar om att det inte kommer fungera finns.. Vill så gärna ha en liten i magen nästa jul.. 

• FrökenJ90

Ja men jag känner som dig Löparenbe.

Det är så himla svårt att inte tänka på det. Och jag tänker ju också tankarna att tänk om det inte går eller att något ska gå fel. Hur förbereder ni er? Vågar ni smygstarta med att köpa något litet eller väntar ni tills plusset?

• VictoriaBerggren

Hej. Vi har en hemlig grupp på Facebook. Vill ni vara med där:)?

Jag och min sambo ska själv börja försöka i maj nästa år????

• Angelina89

Åh vad kul att hitta fler som planerar! Jag och min man gifte oss i oktober men då han pluggar har vi fått vara lite taktiska och fått vänta med bebis tills den värsta terminen är över för honom. Fick jag bestämma skulle vi redan haft en på väg och han ville vänta till han tagit sin examen så vi fick kompromissa och tänkte börja försöka i april :) känns både spännande och läskigt!

• Anonym (S)

Åh så kul att fler har tillkommit i tråden! Man är ju trots allt inte ensam om sina planer :)

Vår relation är helt underbar, stor skillnad från mina tidigare. Han kommer garanterat bli en toppenpappa, även om man mot förmodan går ifrån varandra i framtiden. 

Det som gör att vi väntar, förutom längden på förhållandet, är dels min personliga utveckling, har mått väldigt dåligt och jobbat mycket med personlig utveckling och såklart vill jag kunna ge mitt barn en stabil och närvarande mamma. Sedan behöver jag jobba upp mitt sgi. Är två tredjedelar in i ämneslärarutbildningen men har precis tagit studieuppehåll (är bara 22 år så kommer läsa klart utbildningen i framtiden).

Vilken bra idé att kanske köpa något bebisplagg i förväg :) har inte vågat mig på det.. men varför inte ;) 

• FrökenJ90

Jag tycker att det är skönt att inte vara ensam om att inte ett långvarigt förhållande i ryggen. Det känns ändå rätt och om vi förmodan skulle gå isär så kommer han vara toppen med barn :)

Jag vet faktiskt inte om jag vågar eller inte. Köpa något i förväg alltså. Men man är ju såå sugen på alla de små fina kläderna och så ^^

• Anonym (S)
    FrökenJ90 skrev 2016-12-20 17:29:28 följande:

Jag tycker att det är skönt att inte vara ensam om att inte ett långvarigt förhållande i ryggen. Det känns ändå rätt och om vi förmodan skulle gå isär så kommer han vara toppen med barn :)

Jag vet faktiskt inte om jag vågar eller inte. Köpa något i förväg alltså. Men man är ju såå sugen på alla de små fina kläderna och så ^^

Tycker också det är skönt att inte vara ensam om det :) det är ju lätt för människor som varit tillsammans länge att säga "man mååste varit tillsammans si och så länge innan" men lite surt för oss som längtar efter barn oavsett längd på förhållandet.

Jag har ett syskonbarn och vi har även flera vänner med barn så jag satsar på att köpa presenter o kläder till dem, så får man ändå strosa runt på barnavdelningar ;)
  • FrökenJ90

Ja men precis, jag har längtat efter barn i flera år. Min föredetta (vi var ihop i 3 år) ville inte ha barn så vi gick isär i april. Så började om och träffade min nuvarande tidigt i somras och vi vill samma sak och då känner jag att vi inte behöver vänta flera år. Min syster fick dessutom en liten nu i höst så man längtar ju inte direkt mindre nu.

Ja det är samma här så tur är väl det. Man borde kanske vänta tills man börjar försöka iallafall innan man köper.

• Angelina89

Jag tycker absolut inte att man måste varit tillsammans i en evighet för att skaffa barn. Känns det rätt så gör det. Vi gifte oss ganska exakt 2 år efter vi träffades så barn för oss är nästa naturliga steget.

Det jobbigaste upplever jag är att jag bara går och väntar nu. Jag har varit redo länge men han har nyligen insett att han nog vill ha barn snart. Ett tag var det väldigt jobbigt då min längtan var väldigt stor och då gav han mig förslaget att köpa nåt plagg eller liten sak om jag hittade något väldigt fint så det har jag gjort och det ligger i en låda hemma och bara väntar. När längtan blir stor kan ju titta på det och inse att det förhoppningsvis inte är så långt kvar!

Svar på tråden Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?