• löparenbe

Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?

Hej! 

Jag är 25 år och lever tillsammans med min man. Jag har alltid sagt att det blir barn om 10 år osv.. Men nu har barnlängtan kommit med en smäll. JAG VILL NU. Men jag slutar mina studier till sommaren och mycket träningslopp planerade. Men efter det i sommar vill vi gärna börja försöka få en lite knodd :) 
    Huvudsaken med att vänta är att man får typ noll kronor i mammapeng om man studerat innan om jag inte har fel. Man vill ju helst kunna vara hemma så länge som möjligt :) 

Finns det fler som planerat så långt fram? :)

• Svar på tråden Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?
  • Virrepannan
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-28 15:34:31 följande:

Haha ja ja har energi kvar ialf ... skönt när morföräldrar är relativt unga fortfarande oxå och orkar vara barnvakt ibland ;)

Jo det va en omställning att va 19 när jag blev gravid första gången. Man blir ju lixom vuxen direkt.. men fördelen tycker jag är att när våra flickor är 15 så är vi 35 , man har nästan hela livet kvar då känns det som :) hehe.

Ja det är alltid skönt att kunna ha en affär i närhet , oavsett om man har körkort el inte. Bökigt med att få in vagn i bilen o sen iväg. Skönt att kunna gå typ över gatan o handla lite

Ja ja har haft sprutan till o från sen jag var 16. Så 11 år snart till o från :) men risken är ju att min kropp vant sig för mycket nu så det dröjer ist med allt ... suck

Ja, det där kan jag känna är en nackdel i mitt fall, då både min och killens ålder samt mor- och farföräldrars börjar stiga. Därför har jag framfört önskan om att planerna för första barnet tåls att funderas på, och det förstod han. Så jag hoppas det blir aktuellt i vår.

Det är ju bra att du mått bra av den där sprutan och att den har fungerat iallafall. Jag provade p-stav, för den skulle.inte ge nån mens enligt säkra källor. Troligen satte de den för grunt eller hur det nu var, för jag hade mens tre-fyra dagar i veckan, lite när kroppen kände för det. Å andra sidan verkar det inte som stt jag tål hormoner alls, så det kan vara därför också :/

Hur är det att vara mamma till två barn i den åldern nu då? Kul ålder, de har mycket funderingar :)
  • Linda2barnsmamma
    Virrepannan skrev 2016-12-28 16:04:25 följande:

Ja, det där kan jag känna är en nackdel i mitt fall, då både min och killens ålder samt mor- och farföräldrars börjar stiga. Därför har jag framfört önskan om att planerna för första barnet tåls att funderas på, och det förstod han. Så jag hoppas det blir aktuellt i vår.

Det är ju bra att du mått bra av den där sprutan och att den har fungerat iallafall. Jag provade p-stav, för den skulle.inte ge nån mens enligt säkra källor. Troligen satte de den för grunt eller hur det nu var, för jag hade mens tre-fyra dagar i veckan, lite när kroppen kände för det. Å andra sidan verkar det inte som stt jag tål hormoner alls, så det kan vara därför också :/

Hur är det att vara mamma till två barn i den åldern nu då? Kul ålder, de har mycket funderingar :)

Ja ja hade faktiskt p stav i 3 år emellan den funkade hur bra som helst. Inte en enda dag med blödning under dom 3 åren. Sen bytte jag till sprutan o blödde hela tiden. . Så ja tål Heller inte hormoner. Min BM uppmana att sluta med sprutan o låta kroppen vara o de va då vi bestämde att vi lika gärna kunde köra på en trea

Jo det är väldigt roligt med barnen när dom är i denna ålder. Dock kan dom göra en gråhårig emellan åt men mestadels av tiden är dom snälla ialf

Det är full fart hela tiden. Minsta har adhd så det är kaotiskt vissa dagar men samtidigt så kul , dom har ju ett lite annat tänk en barn utan adhd , så deras konversationer kan bli väldigt rogivande ibland

. Haha
  • Virrepannan
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-28 17:22:48 följande:

Ja ja hade faktiskt p stav i 3 år emellan den funkade hur bra som helst. Inte en enda dag med blödning under dom 3 åren. Sen bytte jag till sprutan o blödde hela tiden. . Så ja tål Heller inte hormoner. Min BM uppmana att sluta med sprutan o låta kroppen vara o de va då vi bestämde att vi lika gärna kunde köra på en trea

Jo det är väldigt roligt med barnen när dom är i denna ålder. Dock kan dom göra en gråhårig emellan åt men mestadels av tiden är dom snälla ialf

Det är full fart hela tiden. Minsta har adhd så det är kaotiskt vissa dagar men samtidigt så kul , dom har ju ett lite annat tänk en barn utan adhd , så deras konversationer kan bli väldigt rogivande ibland

. Haha

De flesta som har tre barn eller mer verkar tycka att det är härligt för det mesta. Finns alltid någon att leka med osv. Jag har alltid velat ha två, men på äldre dar börjat fantisera mer om tre :) Nåja, får väl komma till skott och tillverka nummer ett först! Haha..

Diagnoser är intressant, med tanke på att det är ytterst från individ till individ hur det upplevs. Skönt när det kan slås fast i så tidig ålder. Jag har fått diagnos på äldre dar, men bättre sent än aldrig och väldigt skönt att få förklarat för mig varför saker och ting har blivit som de blivit. Testen skulle gjorts för tjugo år sen bara, men men..

Hur funkar det med er yngsta då? Självklart blir det skillnad.
  • Linda2barnsmamma
    Virrepannan skrev 2016-12-28 21:50:13 följande:

De flesta som har tre barn eller mer verkar tycka att det är härligt för det mesta. Finns alltid någon att leka med osv. Jag har alltid velat ha två, men på äldre dar börjat fantisera mer om tre :) Nåja, får väl komma till skott och tillverka nummer ett först! Haha..

Diagnoser är intressant, med tanke på att det är ytterst från individ till individ hur det upplevs. Skönt när det kan slås fast i så tidig ålder. Jag har fått diagnos på äldre dar, men bättre sent än aldrig och väldigt skönt att få förklarat för mig varför saker och ting har blivit som de blivit. Testen skulle gjorts för tjugo år sen bara, men men..

Hur funkar det med er yngsta då? Självklart blir det skillnad.

Ja när det är olika åldrar på alla oxå så finns det mycket o göra. Ena flickan älskar rosa och pyssel och den andra flickan gillar bilar och grönt.. så det är olika varje dag vad man får göra här hemma. Haha.

Ja alltså det är hon som vill ha ett syskon.. men hon vill ha en lillebror annars fick det vara.. och bara om man kan lämna tillbaka honom om han skriker hahaha vilken fantasi. Undrar om de finns ångerrätt. :P

Hon har inte fått diagnos på pappret en iom att hon bara är 5. Men har varit under utredning sedan hon var 3 år :) så det känns skönt att man har en grund tills hon börjar skolan i augusti
  • Anonym (S)

Hoppar in lite i diskussionen om syskon.. :) vi är sex (!) barn i min familj, alla helsyskon, växt upp under samma tak osv.. det är underbart med syskon! Definitivt mycket hårt jobb, dyrt osv men det finns inget som är så värdefullt för mig som mina syskon. Jag själv satsar nog på högst tre barn med några års mellanrum, vill verkligen kunna ge all energi och kärlek till varje småbarn åt gången. Nackdelen med många syskon är väl att någon alltid känner sig åsidosatt.

• Linda2barnsmamma
    Anonym (S) skrev 2016-12-29 10:43:01 följande:

Hoppar in lite i diskussionen om syskon.. :) vi är sex (!) barn i min familj, alla helsyskon, växt upp under samma tak osv.. det är underbart med syskon! Definitivt mycket hårt jobb, dyrt osv men det finns inget som är så värdefullt för mig som mina syskon. Jag själv satsar nog på högst tre barn med några års mellanrum, vill verkligen kunna ge all energi och kärlek till varje småbarn åt gången. Nackdelen med många syskon är väl att någon alltid känner sig åsidosatt.

Hej. Ja ja har 5 halvsyskon . Alla yngre. Yngsta är 12 år

Att vi kände för att planera nr 3 är att dom två äldsta har varandra i början. :) dom är nu 5 o 7 (snart) så dom är relativt nära varandra i ålder.

Fördelen när vi fick andra flickan va att den första var så liten så hon förstod inte det här med svartsjuka. Sen har den stora alltid varit pappas flicka så det löste sig bra och så är det fortfarande. 7 åringen är pappas ficka och 5 åringen är mammas flicka ;)

Ska bli jättekul att få en liten bebis. Undrar bara när min kropp är redo o normal igen :P
  • Anonym (S)

Vad roligt! Jag är näst äldst, den minsta i skaran är bara 6 år och råkar ofta kalla mig för "mamma" haha.. smälter alltid lite inombords av det ;)

Att ha syskon i nära ålder är ju faktiskt underbart! Det är bara ett år mellan mig o äldsta syskonet och vi delade en dubbelvagn som små, har många fina minnen tillsammans. Jag kan tänka mig att ha tre-fyra år mellan mina framtida barn (trots att man inte kan fixa sånt på beställning hehe) så kan de ändå leka tillsammans osv

• Linda2barnsmamma
    Anonym (S) skrev 2016-12-29 11:48:02 följande:

Vad roligt! Jag är näst äldst, den minsta i skaran är bara 6 år och råkar ofta kalla mig för "mamma" haha.. smälter alltid lite inombords av det ;)

Att ha syskon i nära ålder är ju faktiskt underbart! Det är bara ett år mellan mig o äldsta syskonet och vi delade en dubbelvagn som små, har många fina minnen tillsammans. Jag kan tänka mig att ha tre-fyra år mellan mina framtida barn (trots att man inte kan fixa sånt på beställning hehe) så kan de ändå leka tillsammans osv

Hehe så roligt .. ja när vi fick vår första var min yngsta syster bara 5 .. så hon trodde mitt barn var hennes syster ;) min mamma var ju bara 38 år när jag fick mitt första så allt kändes ungt just då. Eller hon är ju inte gammal nu heller men ja du förstår va ja menar

Så nu planerar vi att försöka få nr 3 innan vi är 30 :) får se hur det går med den saken. . 5 veckor på fredag sen jag slutade med sprutan .. lite drygt.. inte veta någonting. Ja har lixom inget att gå på..

Enda ja har just nu en hemsk foglossning.. ändå 5 år sen minsta föddes.. men har även läst att det kan vara en biverkning av avslut med spruta.. så ja vet inte
  • Virrepannan
    Linda2barnsmamma skrev 2016-12-28 23:11:31 följande:

Ja när det är olika åldrar på alla oxå så finns det mycket o göra. Ena flickan älskar rosa och pyssel och den andra flickan gillar bilar och grönt.. så det är olika varje dag vad man får göra här hemma. Haha.

Ja alltså det är hon som vill ha ett syskon.. men hon vill ha en lillebror annars fick det vara.. och bara om man kan lämna tillbaka honom om han skriker hahaha vilken fantasi. Undrar om de finns ångerrätt. :P

Hon har inte fått diagnos på pappret en iom att hon bara är 5. Men har varit under utredning sedan hon var 3 år :) så det känns skönt att man har en grund tills hon börjar skolan i augusti

Hade säkert varit smidigt att kunna lämna tillbaka yrvädren ibland! Haha..

Japp, givetvis är det skönt med läkarutlåtande i ryggen. Bara hoppas att folket på högre stolar lyssnar.
  • Linda2barnsmamma
    Virrepannan skrev 2016-12-29 13:18:01 följande:

Hade säkert varit smidigt att kunna lämna tillbaka yrvädren ibland! Haha..

Japp, givetvis är det skönt med läkarutlåtande i ryggen. Bara hoppas att folket på högre stolar lyssnar.

Haha ja visst skulle de va de ...

Ja precis.. ja hoppas bara att de går bra för henne när hon ska över till skolan i aug från förskolan. Fördelen är väl att när hon börjar förskoleklass på skolan så går storasyster i 1an i dörren bredvid
Svar på tråden Fler som kommer försöka bli gravida sommaren 2017?