• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • Bimbim79
    GrönaDruvan skrev 2017-06-06 10:49:24 följande:

Åh tjejer...vad ska jag göra åt min dödsångest? Jag är så sjukt orolig för denna förlossning..inte så orolig att inte bebisen kommer ut ordentligt, men extremt orolig för att den döda och moderkakan ska krångla..att jag ska förlora mycket blod...att något går fel och jag dör.
    Livrädd är jag. Hur släpper jag tanken?
    Pratade med läkaren igår och hon gick igenom lite hur det kan bli OM det skulle krångla, men hon tror inte det blir några problem alls. Ändå härligt att hon gick igenom hur de gör ifall scenariot att inte moderkakan kommer ut blir...och om man blödde mycket.. för mig hjälper det väldigt mycket att veta hur det kan bli, då har jag "mer kontroll"....

Vet inte hur jag skulle hantera det, men hade nog försökt tänka som så att de har all bakgrundsinformation. Att de har koll och att det finns en plan när och om det händer. Att moderkakan inte släpper är ju inte jätteovanligt på alla de förlossningar som sker, samma med blödningar. De har ju bra rutiner för sådant.
    Jag oroar mig mest för hur jag ska hantera smärtan denna gången och har tom skrivit en förebyggande ursäkt i förlossningsbrevet. Blir så otroligt otrevlig när jag har ont. Att de har koll på bebisen och förloppet känner jag mig trygg med, också att det kanske inte alls blir som jag tänkt mig men att de får lösa det och huvudsaken är att både jag bebis och mannen mår bra efter oavsett om det blir snitt, lite akut, bebis får va hos pappa om de måste tahand om mig osv.
    Fick ju akut snitt med första, vilket alla oroade sig att jag skulle reagera negativt på. Men hur kan man reagera negativt när vi båda kom därifrån o mådde bra? Visst blev det inte som jag tänkt mig men vi kom hem och vi mådde bra!
  • Joline84

Åh tjejer...vad ska jag göra åt min dödsångest? Jag är så sjukt orolig för denna förlossning..inte så orolig att inte bebisen kommer ut ordentligt, men extremt orolig för att den döda och moderkakan ska krångla..att jag ska förlora mycket blod...att något går fel och jag dör.
    Pratade med läkaren igår och hon gick igenom lite hur det kan bli OM det skulle krångla, men hon tror inte det blir några problem alls. Ändå härligt att hon gick igenom hur de gör ifall scenariot att inte moderkakan kommer ut blir...och om man blödde mycket.. för mig hjälper det väldigt mycket att veta hur det kan bli, då har jag "mer kontroll"....

Så jobbigt för dig att du har såna känslor. Kan förstå lite, då din situation är speciell denna gång. Är det någon ökad risk för komplikationer nu när den andra ska komma ut efter? Han är väl rätt liten och det borde väl vara plats att komna ut efter den första? Bra att du får prata igenom dina tankar med läkaren iallafall. Sen tror jag att det är bra om du försöker släppa alla mardrömsscenarion emellanåt och föreställer dig hur det skulle vara och kännas om allt går på bästa sätt. Försöka få en positiv känsla och lugn inför förlossningen. Tror själv mycket på affirmationer, meditation och positivt tänkande. Det brukar fungera bra för mig när jag blir orolig inför något.
  • noova87

Bor själv i Stockholm och vill helst inte stanna mer än nödvändigt på bb om jag inte är tvungen. Vill hem direkt känns lugnare så om möjligt. Fick eget rum förra gången och fick ha min man på rummet mer än en natt. Var väl där i 4 dagar och tyckte det var hemskt. Ville bara hem så mådde bara dåligt av miljön. Fasar för att behöva dela rum med andra, känner mig inte alls bekväm med det. 

Är också orolig inför förlossningen. vore ju hemskt om man inte fick plats alls i Stockholm. Barnmorskan sa iaf. att i så fall man får ersättning om man behöver åka taxi till förlossningen och hem, hitta på nätet. Vi har ingen bil eller körkort. Mår jag bra så är det nära och gå till buss till och från hemmet till sjukhuset utan byten om vi får det jag valt. 

• abcdeg

Hej!

Ny på forumet. Gravid med mitt första barn. Bf beräknat 30 juli.

Skulle vara kul att prata med andra i samma situation i livet.

• narie24
    noova87 skrev 2017-06-06 21:43:22 följande:

Bor själv i Stockholm och vill helst inte stanna mer än nödvändigt på bb om jag inte är tvungen. Vill hem direkt känns lugnare så om möjligt. Fick eget rum förra gången och fick ha min man på rummet mer än en natt. Var väl där i 4 dagar och tyckte det var hemskt. Ville bara hem så mådde bara dåligt av miljön. Fasar för att behöva dela rum med andra, känner mig inte alls bekväm med det. 

Är också orolig inför förlossningen. vore ju hemskt om man inte fick plats alls i Stockholm. Barnmorskan sa iaf. att i så fall man får ersättning om man behöver åka taxi till förlossningen och hem, hitta på nätet. Vi har ingen bil eller körkort. Mår jag bra så är det nära och gå till buss till och från hemmet till sjukhuset utan byten om vi får det jag valt. 

Ja, vart hamnar man om det är fullt på Danderyd, Huddinge, SöS? Minns med dottern att det var tal om Uppsala.
  • Bimbim79
    abcdeg skrev 2017-06-06 21:57:27 följande:

Hej!

Välkommen! :) va kul med första bebisen!
  • Vet hur det känns
    abcdeg skrev 2017-06-06 21:57:27 följande:

Hej!

Välkommen hit. Jag är också beräknad 30/7 detta är mitt tredje barn. Jag har två tjejer som är 7 och 9 år. Nu väntar vi en liten pojke. Vet du kön?
  • abcdeg
    Vet hur det känns skrev 2017-06-06 22:32:39 följande:

Välkommen hit. Jag är också beräknad 30/7 detta är mitt tredje barn. Jag har två tjejer som är 7 och 9 år. Nu väntar vi en liten pojke. Vet du kön?

Vad roligt! Det blir en liten pojke. Har ordnat säng, badbalja, lite kläder, stol och barnvagn är på gång.Blir en kombivagn. Det mesta blir begagnat eftersom ekonomin inte riktigt tillåter nytt. Dessutom har råden låtit att det är onödigt med nytt. Bärsele tänkte jag också ordna, har hört att många haft goda erfarenheter av sådana. Sjal vågar jag mig inte på det.
  • Haiduchi

Är med sjukt rädd, för smärtan.

Hade hemska pinvärkar som inte gjorde någon nytta med dottern. Oxh blev katastrof snitt.

Kände länge att jag inte var skapt för att föda.

Nu går vi profylax kurs och de pratar mycket om inställning, avslappning, mental träning mm. Vi läste kursmaterialet ikväll, hade gråten i halsen hela tiden.

Men känns bra!

De sa ofta att vi ska fokusera på att slappna av, andas och låta de andra bm ha koll på allt annat runt omkring oss.

Börjar sakta men säkert släppa rädslan och stressen. Inser att de kommer skjälpa mer än hjälpa mig.

Har min målbild med, barnet på bröstet. Pratar ihopa mig med min man om vad jag behöver av han om jag skulle få panik.

Prata ihopa er. Om vad ni faktiskt kan påverka för att göra det tryggt för er.

Om det skulle bli komplikationer så är ni ju på det bästa stället, med väldigt kunnig personal. Och de vet om riskerna.

Tänk positivt !

<3
  • noova87
    narie24 skrev 2017-06-06 22:14:06 följande:
    Ja, vart hamnar man om det är fullt på Danderyd, Huddinge, SöS? Minns med dottern att det var tal om Uppsala.
    Ja du Södertälje, Västerås har väl osv. Karolinska och bb Stockholm har ju förlossning med men det är väl om samtliga i Stockholm är fulla. Kul om man behöver ligga ute med pengar för taxi till annan stad Lär ju inte bli billigt även om man skulle få igen dem.
Svar på tråden BF Juli 2017 ny