• Treansresa

BF Juli 2017 ny

Här samlas vi som har bf juli 2017!

Varmt välkommen

• Svar på tråden BF Juli 2017 ny
  • noova87
    Summerchild skrev 2017-06-07 01:02:48 följande:
    Jag har åkt 2 ggr sjuktaxi till västerås och från oxå.... ena gången 75kr ...8 mil bort och gratis 20 mil bort.... vet inte varför man skulle ordna taxi själv om man nu kontaktar sjukhuset först. Dom ordnar väl det än? LR har dom slutat med sjuktaxi ? Kolla upp det
    Inte hundra själv men stod på nätet att du får ligga ute med pengar för sjukresa till förlossning men får igen pengarna senare. Men och behöva ligga ute med flera tusenlappar. I så fall hoppas jag att de pröjsar utan att man ska ligga ute med den summan. Speciellt om man inte vet när man får igen den summan. 

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Sjukresor-i-Stockholms-lan/

Fast tror om man bor mer åt södra halvan om stan så lär det nog vara mer Eskilstuna än Uppsala och Västerås. Fast fy f-n och åka i mer än en timme med taxi/bil med värkar. 
  • Wooden
    noova87 skrev 2017-06-07 08:53:39 följande:
    Inte hundra själv men stod på nätet att du får ligga ute med pengar för sjukresa till förlossning men får igen pengarna senare. Men och behöva ligga ute med flera tusenlappar. I så fall hoppas jag att de pröjsar utan att man ska ligga ute med den summan. Speciellt om man inte vet när man får igen den summan. 

www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Sjukresor-i-Stockholms-lan/

Fast tror om man bor mer åt södra halvan om stan så lär det nog vara mer Eskilstuna än Uppsala och Västerås. Fast fy f-n och åka i mer än en timme med taxi/bil med värkar. 
    Tänk då på alla dom som inte bor i en stad där det inte finns förlossning. Treansresa: Hur långt skulle du ha till närmsta om det är fullt i Gällivare? (Vilket väl inte är troligt om jag förstår saken rätt)

Jag har ca 45 minuter till min närmsta, och den ligger ändå i ett annat landsting. Ca en timme till de två förlossningsavdelningar som finns i mitt landsting. Så att sitta i bilen med värkar ett tag är inte mycket att göra åt tyvärr. Ska tilläggas att jag bor i en stad där det finns sjukhus men där förlossningen är nerlagd sen många år. Så bor liksom inte på landet. 

Vi har dock bil, så är inte aktuellt att behöva åka taxi eller sjuktransport.
  • sobrio88
    Wooden skrev 2017-06-07 11:47:47 följande:

Tänk då på alla dom som inte bor i en stad där det inte finns förlossning. Treansresa: Hur långt skulle du ha till närmsta om det är fullt i Gällivare? (Vilket väl inte är troligt om jag förstår saken rätt)

Jag har ca 45 minuter till min närmsta, och den ligger ändå i ett annat landsting. Ca en timme till de två förlossningsavdelningar som finns i mitt landsting. Så att sitta i bilen med värkar ett tag är inte mycket att göra åt tyvärr. Ska tilläggas att jag bor i en stad där det finns sjukhus men där förlossningen är nerlagd sen många år. Så bor liksom inte på landet. 

Jag har också 45 min till närmsta, 1.5 h till en mindre förlossning där det aldrig kommer bli aktuellt att jag får föda för dom tar endast emot okomplicerade graviditeter och förlossningar. Till närmsta efter det är det 2-2.5 h, så om min förlossning är full så är det en bit till nästa ;)

fast bor å andra sidan på landet så vi är beroende av bil i det dagliga så vi behöver ju inte tänka på taxi :)
  • Treansresa
    Wooden skrev 2017-06-07 11:47:47 följande:

Idag har vi 25- 30 minuter i bil till förlossningen så det känns okej. Skulle det vara fullt är det 26 mil till nästa i Luleå. Det har hänt men då har dom blivit skickade med helikopter. Vi har ju bara 4 förlossnings salar.

Vi har den nordligaste förlossningen här i hela sverige. Här uppe är det "normalt" att ha 8-15 mil till förlossningen efter skitvägar tyvärr.

Jobbigt för dig att du har så långt:( det blir ju lätt en oro som man inte borde ha! Kiruna hade förlossning men den slog igen för några år sedan.
  • Bimbim79

Vilka olika referens ramar man har :) vi har 30 -40 minuter till förlossningen. Men hade jag bott i andra änden av länet hade det varit 1-1 h 20 minuter till förlossningen. 10 mil enkel resa samma som for mina föräldrar, och inte de bästa vägar. Vi har E22 att följa som ändå är ok, men enfilig vissa sträckor som innebär att skulle nåt hänt så är det tokstopp. Här brukar inte förlossningen vara full, trångt ja men vet inte nån som blivit skickad vidare. Annars är det ju 1,5 timme till i bil till nästa ställe. Så just att hinna dit, och få komma in oroar mig inte. Däremot vet jag ju att det är sällan partnern får stanna mitt i semestern. Får helt enkelt hoppas på komplikations fri förlossning så vi får komma hem hela familjen istället :)

• GrönaDruvan
    Summerchild skrev 2017-06-06 13:24:15 följande:
    Vet inte.... bara förbereda sig rent mentalt på allt som vi vet ska hända. Jag vet ingenting nu å snitt är inte på världskartan. Kommer känna mig som ett styckat djur om det händer. Stor rädsla om han ligger fel på torsdag i mig ... jag kommer få panik. Förstår att du är rädd. Jag är rädd. Bara att förbereda oss att vi är födslomaskiner. Äh jag vet inte....nån annan med förslag?
    Ja, det är väl naturligt att vara rädd för detta, vore väl nästan konstigt om man inte var det minsta nervös...men är galet nervös denna gång.
  • Treansresa
    Bimbim79 skrev 2017-06-07 13:28:09 följande:

Vilka olika referens ramar man har :) vi har 30 -40 minuter till förlossningen. Men hade jag bott i andra änden av länet hade det varit 1-1 h 20 minuter till förlossningen. 10 mil enkel resa samma som for mina föräldrar, och inte de bästa vägar. Vi har E22 att följa som ändå är ok, men enfilig vissa sträckor som innebär att skulle nåt hänt så är det tokstopp. Här brukar inte förlossningen vara full, trångt ja men vet inte nån som blivit skickad vidare. Annars är det ju 1,5 timme till i bil till nästa ställe. Så just att hinna dit, och få komma in oroar mig inte. Däremot vet jag ju att det är sällan partnern får stanna mitt i semestern. Får helt enkelt hoppas på komplikations fri förlossning så vi får komma hem hela familjen istället :)

Ni har också en bit alltså. Hoppas ni får komma hem fort:)
  • GrönaDruvan
    Treansresa skrev 2017-06-06 13:29:15 följande:
    Har tyvärr inga råd eller tips mer än att prata om det. Jag tycker mycket kan släppa av att prata, diskutera och kolla åt alla håll. Förstår din sambo dig så du kan bolla tankar med honom?
    Jadå, han förstår och vi pratar mycket, men han kan ju ändå aldrig riktigt förstå hur jag känner ändå. Han är ju också nervös såklart, men nog mer nervös för hur Olle mår och han kommer nog inte vara helt lugn innan han kan hålla i honom och se så så han är ok.
    Jag är ju mer nervös för min egna skull..
  • GrönaDruvan
    Haiduchi skrev 2017-06-06 23:56:43 följande:
    Är med sjukt rädd, för smärtan.

Hade hemska pinvärkar som inte gjorde någon nytta med dottern. Oxh blev katastrof snitt.

Kände länge att jag inte var skapt för att föda.

Nu går vi profylax kurs och de pratar mycket om inställning, avslappning, mental träning mm. Vi läste kursmaterialet ikväll, hade gråten i halsen hela tiden.

Men känns bra!

De sa ofta att vi ska fokusera på att slappna av, andas och låta de andra bm ha koll på allt annat runt omkring oss.

Börjar sakta men säkert släppa rädslan och stressen. Inser att de kommer skjälpa mer än hjälpa mig.

Har min målbild med, barnet på bröstet. Pratar ihopa mig med min man om vad jag behöver av han om jag skulle få panik.

Prata ihopa er. Om vad ni faktiskt kan påverka för att göra det tryggt för er.

Om det skulle bli komplikationer så är ni ju på det bästa stället, med väldigt kunnig personal. Och de vet om riskerna.

Tänk positivt !

<3
    Känner också att jag är sjukt rädd för smärtan denna gång. Ändå har jag ju gått igenom detta 2 ggr och det har ju gått jättebra även om det gjort ont såklart.
    Har ju klarat mig utan bedövning och helst vill jag ju klara det nu med, men är rätt öppen för att få epidural denna gång då igångsättningar kan ta tid...
  • GrönaDruvan
    Bimbim79 skrev 2017-06-06 20:23:23 följande:
    Vet inte hur jag skulle hantera det, men hade nog försökt tänka som så att de har all bakgrundsinformation. Att de har koll och att det finns en plan när och om det händer. Att moderkakan inte släpper är ju inte jätteovanligt på alla de förlossningar som sker, samma med blödningar. De har ju bra rutiner för sådant.
    Jag oroar mig mest för hur jag ska hantera smärtan denna gången och har tom skrivit en förebyggande ursäkt i förlossningsbrevet. Blir så otroligt otrevlig när jag har ont. Att de har koll på bebisen och förloppet känner jag mig trygg med, också att det kanske inte alls blir som jag tänkt mig men att de får lösa det och huvudsaken är att både jag bebis och mannen mår bra efter oavsett om det blir snitt, lite akut, bebis får va hos pappa om de måste tahand om mig osv.
    Fick ju akut snitt med första, vilket alla oroade sig att jag skulle reagera negativt på. Men hur kan man reagera negativt när vi båda kom därifrån o mådde bra? Visst blev det inte som jag tänkt mig men vi kom hem och vi mådde bra!
    Jag litar på personalen och vet ju att de är kunniga, men ibland kan det ju gå fel ändå...
    Jag är ju väldigt övervakad med tanke på att jag är 4e personen med denna komplikationen som de haft på 10 år i Halland.... så jag är inte orolig att inte personalen gör sitt yttersta, men är ändå orolig att något ska gå fel...
Svar på tråden BF Juli 2017 ny