• Percafluviatilis

IVF våren 2018

Anonym (Lime) skrev 2018-03-15 08:43:35 följande:

5 månader känns galet länge. Vi ska förhoppningsvis testa äggstimulerande under kötiden så hoppas det kan ta sig på det sättet (har pco så ingen/sällan ägglossning). Vart gick ni privat?

Vi gick hos Nordic IVF!
  • Percafluviatilis

Idag ringde Sahlgrenska och gav oss en tid nästa vecka. Känner mig förvirrad. Hade precis börjat landa i att det skulle bli några veckors paus. Gissar dock på långt protokoll så antagligen börjar vi inte med sprutor förrän i april ändå.

• Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-03-17 14:59:48 följande:

Lite samma för oss. Men vi väljer att vänta en månad med att köra igång på nytt. Vi ska på en resa, som vi planerat länge, och jag vill kunna njuta av den. Minns hur dåligt jag mådde av långa protokollet sist, så det känns som rätt beslut för mig.

Ja, tror man behöver den pausen. Är det ert tredje försök nu? Vi ska höra om vi kan dra några veckor på det eller hur man kan göra. Alternativt om jag kan få lite psykologstöd pga stressen kring detta. Har verkligen påverkats mycket... Ska ni iväg länge? Hoppas ni kan släppa allt under resan!
  • Percafluviatilis
    Akira Öken skrev 2018-03-17 16:41:27 följande:

Det är fjärde för oss.

Klart ni ska ta en paus om ni vill det! Måste ju vara upp till er. Tänker att paus OCH stöd kan vara bra, så att du är okej och redo för graviditen som förhoppningsvis följer.

Vi blir borta en vecka, men skulle egentligen ha åkt för ett år sedan. Vi ställde in då för att vår relation kraschade av påfrestningen av behandlingar, hormoner och besvikelser.

Aha! Hoppas på fjärde gången gillt för er nu! Grejen är att detta är vårt första försök på landstinget, därför är jag osäker om vi kan skjuta på det det första vi gör. Vi har gjort två privata medan vi väntat pga att min äggreserv är så låg. Men vi ska se vad som sker. Nu känns det nästan bättre om vi gör ett försök innan sommaren, annars kanske vi får vänta till efter och det skulle nog kännas ännu jobbigare. Men efter detta försöket blir det en paus iallafall.

Jag har börjat styrketräna igen för att göra av med en del stress. Första passet igår och det kändes helt fantastiskt. Hoppas det kanske kan hjälpa mig lite.
  • Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-03-20 09:09:55 följande:

Jag håller med om att det kan kännas skönt med en paus, jag försöker fokusera lite på andra saker nu en månad, hitta en lgh/hus, planera sommarsemestern, åka på weekends... man mår ju väldigt dåligt när precis ALLT kretsar kring att skaffa barn Träningen har jag också kört i gång ordentligt med (vågade ju knappt träna alls under stimulering, ruvning) så det känns ju också väldigt befriande att få köra ordentligt igen!! det tror jag absolut hjälper i långa loppet!!

Skönt att ni får en liten paus! Och jaa, känner igen mig mycket i träningen! Har inte heller haft lust under behandlingarna, man blir ju så nojig, även om man vet att det säkert är bra. Under senaste ruvningen rörde jag mycket på mig men inget träning. Denna gången ska jag skita i alla sådana nojor och träna som vanligt. Så länge man inte tränar på elitnivå behöver man ju inte oroa sig. När kör ni igång igen? Eller är det fet för er?
  • Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-03-21 10:34:22 följande:

Nej precis, jag ligger knappast på någon elitnivå ändå  ska sluta noja mig över saker och ting också! Nej vi fick tyvärr ingen till frysen, bara ett embryo som överlevde till dag 3 och det var dessutom rätt långsamt i utvecklingen.. så jag blev ju inte förvånad att det inte funkade, men dock besviken såklart. 

Jag väntar på mensen nu så jag kan ta nya AMH och FSH prover (mina senaste var från dec 2016) därefter måste vi planera då vi gör IVF i Tjeckien (bor inte i Sverige och får därmed inga landstingsförsök ändå, så vi reser till Tjeckien istället). Kör ni igång nu direkt vid nästa mens?

Ah, vad tråkigt att ni inte fick någon till frysen! Men hoppas på bättre resultat denna gång. Ska ni köra samma procedur?

Vi var på Sahlgrenska för första möte igår och kom fram till att det blir långt istället för kort protokoll och att jag ska ta suprefact som antagonist samt menopur istället för gonal f. Läskigt att blanda menopur men skönt att slippa fler sprutor än den. Ingen fyremadel eller något sådant alltså! Sedan har jag också tagit om mitt amh för hon tyckte det lät skumt att jag har så lågt (0,9 och 0,5 på proverna i höstas) eftersom hon kunde se fem mindre och en jättestor äggblåsa på endast vänster äggstock igår. Det är mer än vad jag har haft på båda vid äggplock. Och till det bästa: vi får sätta tillbaka TVÅ embryon! Förutsatt att vi får ut två då. Äggplock blir om fem veckor ungefär. Börjat med spray på söndag.
  • Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-03-22 13:15:03 följande:

Ja vi kör samma procedur, hoppas jag får högre dos av antingen Gonal F eller Menopur, måste dock invänta mensen nu för att kunna ta AMH proverna etc på dag 3. Jobbigt att det alltid är en lång väntan och väldigt osmidigt med planering. Vi är vana att resa bort rätt mkt på helgerna också så eventuellt får vi fortsätta skjuta på nästa IVF tills juni då jag förmodar att vi är hemma..

Jag ska också propsa på 2 embryon nästa gång (i Tjeckien gör de så utan vidare frågor), men jag har förstått att det är ganska ovanligt i Sverige, vad var anledningen att de lovade er det? Väntar du på resultat av ditt AMH nu?

Hur var dina amh-prover senast? Hur många blåsor hade du vid uttaget? Hoppas att ni inte behöver vänta alltför länge!

Anledningen att de erbjuder oss det är att vi redan gjort två ivfer. Visserligen bara två insättningar men vi sparar ju våra tre frysta embryon ifall de landstingsfinansierade inte heller skulle ge graviditet. Då har vi åtminstone våra embryon hos privata kliniken kvar att försöka med. Alternativt för syskon då. Sahlgrenska erbjuder alltid återföring av två på tredje ivfen tydligen. Jag tog amh igår och får nog veta resultatet vid nästa besök (9 april).
  • Percafluviatilis

[quote=78575359][quote-nick]Ellencassandra skrev 2018-03-23 11:29:34 följande:[/quote-nick][/quote]

Åh, grattis!!! Äntligen är det din tur!

• Percafluviatilis
    Inalina skrev 2018-03-23 09:11:31 följande:

jag hade 2,6 i AMH dec 2016, så det värdet såg tydligen normalt ut. Själv misstänker jag även att mitt immunförsvar är för aggressivt och attackerar kanske mannens spermier eller ett ev. embryo i kroppen, vet dock inte vad jag ska göra åt detta, känns jobbigt att gå igenom en hel immun-utredning, är inte ritkigt där ännu känner jag..

Jag hade 8 äggblåsor men bara 4 ägg vid uttaget, 2 lyckades de göra ICSI på men den ena slutade utvecklas på dag 2 och på dag 3 hade jag ett litet skrutt-embryo kvar som inte ville stanna kvar. Jag har aldrig sett ett plus i mitt liv, försökt aktivt 2,5-3 år. Har du fått ett plus någon gång? 

Låter som en bra plan ni har ! Hade också önskat att vi hade några i frysen men icke... 

Det är ju betryggande ändå att det var så bra sist! Hoppas det är lika bra denna gång. Jag har också tänkt en massa på det där med immunförsvaret och så men jag försöker övertala mig själv om att vi försökt för få gånger för att jag ska börja oroa mig för det.

Vet hur det känns det där med det uteblivna pluset. Jag fick ju dock ett svagt senaste försöket. Kanske hade det varit starkare om jag tagit det tidigare (tog det på äl+15, efter blödningen börjat, vilket är bim+3 för mig). Kan fortfarande inte riktigt tro på att det var ett plus så det känns fortfarande som om jag aldrig sett ett. Bestämde mig iallafall där och då att nästa försök testar jag på bim. Då kan jag åtminstone säkert veta att det fäst även om det släpper snart efter. Så nästa test blir ett tjuvtest på äl+11 :)
  • Percafluviatilis
    Elinmedlängtanombarn skrev 2018-03-26 21:39:51 följande:

Är det någon som vet lite statistik? Jag tänker på hur många ivf man brukar behöva göra i snitt för att bli gravid.

Jag har läst att 60% är gravida efter tre ivfer. Eller det står på Sahlgrenska hemsida. Sedan vet jag inte hur de räknar med återföringar och sådär.
Svar på tråden IVF våren 2018