• Percafluviatilis

IVF våren 2018

FlatEric skrev 2018-02-25 17:52:34 följande:

Jag kör också i naturlig cykel, men vet inte varför jag måste äta Lutinus. Jag visste inte ens att det fanns något alternativ faktiskt. Förra gången började jag blöda på dag 11, och jag hade testdag på dag 14, så kanske därför?

Jag bor i Finland så det kan ju också ha att göra med det - att rutinerna är annorlunda helt enkelt :) Här måste man också ta en spruta som heter Gonapeptyl när embryot är sex dagar gammalt. Tror inte ni har samma grej i Sverige? 

Men jo du kan ju glädjas åt att du slipper biverkningar och det där eviga kladdet när tabletterna flyter ut hela tiden. Urk! 

Hmm, ja, kanske därför! Jag började blöda en dag senare med lutinus så lite skillnad verkar den ju göra. Skönt att slippa den på ett sätt men på ett annat inte.

Spännande med sprutan! Vad gör den? Är det för att embryot ska fästa lättare?
  • Percafluviatilis
    prickblomma81 skrev 2018-02-25 20:59:06 följande:

Ja, jag började med lutinus dagen efter äggplock, dock inte tagit morgon eller lunchdos idag då man inte skulle det återföringsdagen enligt kliniken vi går på. Jag tycker inte det är SÅ farligt att ta dem. Lite jobbigt att få det gjort tre ggr om dagen bara, får sätta alarm för att komma ihåg!

Alltså tre av tre ägg på försök två! Hur bra som helst ju!! Känns som att det knappt spelar nån roll hur många man får ut eftersom man kan få ut ett tjugotal och inte få nåt till frysen och tvärtom.

Vi går privat (i Falun) men landstingsfinansierat. Gjorde utredningen privat och eftersom de tyckte det såg väldigt mörkt ut för oss naturlig väg så fick vi remiss snabbt vilket jag är glad för. Är ju 37 år så känns som att det börjar bli bråttom :/ Går ni privat?

Nä, jag tycker mest de är jobbiga på natten, gillar inte r det rinner då. Men man får tänka på att de ju faktiskt gör nytta!

Ja, precis. De lugnade mig i höstas med att även om jag har lågt amh så är jag ung (är 27) och därför borde de äggen jag har vara bra. Så man får hoppas att det stämmer.

Skönt att ni fick hjälp så fort! Vi gjorde också utredningen privat och de skickase remiss i slutet på oktober. Vi har tid hos Sahlgrenska i april men pga äggreserven ville vi inte vänta med att försöka så vi har köpt två försök i väntan på landstinget. Är Falun bra? :)
  • Percafluviatilis
    waldesten16 skrev 2018-02-26 17:19:00 följande:

Idag är jag äntligen en ruvare igen efter återföring med fryst blastocyt. Nu börjar den svåraste perioden men jag ska försöka hålla humöret på topp. Heja alla oss kämpar !

Hurra! Håller tummarna :)
  • Percafluviatilis
    Linsi skrev 2018-02-27 13:12:30 följande:

Låter som några i den här tråden har gjort fler än ett försök.

Jag ska påbörja mitt andra försök nästa vecka - men känner lite att hoppet och förväntar har försvunnit, som att jag redan tagit ut att det inte kommer att funka denna gången heller.

Hur har ni peppat er själva för att hitta tillbaka till den positiva känslan man hade första gången?

Hur gick det för er med antal ägg och befruktningsgrad jämfört med första gången? Bättre? Sämre?

De säger ju att första gången är som en liten testomgång för att se hur kroppen svarar på hormonerna och doserna.

Vi har manlig faktor, men tyvärr även åldern emot oss - så jag skulle uppskatta alla tips på att få positiva tankar.

Vore tacksam för era erfarenheter!

Jag blev också väldigt nedslagen efter första försöket. Vi fick göra ett nytt försök på andra mensen efter ivfen. Höjd dos gonal f gav faktiskt färre antal ägg men vi till skillnad från första försöket överlevde alla till minst dag tre (två frystes på dag tre och en på dag fem). Fick fyra ägg första försöket varav två var bra. Detta försöket fick vi tre ägg där alla var bra. Jag började äta d-vitamin, b-vitaminer och omega3 när vi fick reda på vårt resultat på utredningen (lågt amh, få och slöa spermier). Min kille har ätit vitaminer med zink. Vet inte om det hjälpt.

Vår läkare sa att det kan skilja sig i antal ägg och kvalitet mellan cyklerna också. Det är därför man vill ha ut 10-12 ägg per plock, för att täcka ett års "förbrukning" av ägg. För alla ägg man släpper under ett år är ju inte bra :)

Det jag kan säga är att omgång två kändes bättre dels pga resultatet men också pga att vi visste hur allt skulle gå till och att de flesta faktiskt inte lyckas på första försöket så man har ju fortfarande en god chans att bli gravid. Långt det blev! Hoppas det hjälper dig lite iallafall!
  • Percafluviatilis
    FrökenBlåklocka skrev 2018-02-28 05:59:10 följande:

Jippi nu ska man ta lutinus och blöda samtidigt då. Idag är beräknad mens dag för mig och I morse fanns det blod på lutinus pinnen. Nå de är ju bara några dagar kvar till test dag.

Nej, vad tråkigt :( Kram på dig! Är det mycket? Man kan ju få blödning ändå.
  • Percafluviatilis
    lyckobubblor skrev 2018-02-28 20:40:07 följande:

Japp, det stack ofta till och kändes lite svullet i nedre delen av magen. Hade egentligen testdag imorgon, men testade ett starkt plus i söndags.

När började det ungefär? På vilken dag sen äggplock/ägglossning? :) Jag vaknade inatt och kände en stickande, smått molande och stum känsla i magen. Kan lika gärna ha varit en fis på tvären men det höll på en stund och till slut somnade jag om. Nu känner jag inget.
  • Percafluviatilis
    Cilia 82 skrev 2018-03-01 09:31:29 följande:

Jag har ruvat på fryst och jag fick väldigt ont i magen lite som mensvärk det började rd 7-8 sen är det nog olika från person till person.

Var det blastocyst du ruvade på då? Jag ruvar på tredagars. Borde inte gått ut något hcg i blodet ännu eftersom embryot inte borde ha fäst helt ännu.
  • Percafluviatilis
    lyckobubblor skrev 2018-03-01 18:07:30 följande:

Ganska tidigt tror jag, de satte in ett fem-dagars. Första sticken kom efter någon dag bara. Sen var det lugnt ett tag och sen var det mera efter några dagar till. Hur känns det nu då? :)

Okej! Tack för infon :) Känner inget, sticker till ibland, molar ibland men inget som inte skulle kunna vara vad som helst egentligen! Jag ruvar ett tredagars och är på ruvardag 6, snart 7. Så embryot är 9-10 dagar nu om det fortfarande finns kvar.
Svar på tråden IVF våren 2018