• Jmlwc

Augustibarn 2018

Hej!

Väntar mitt fjärde barn i augusti 2018.

Jag bor i Västmanland och studerar till grundlärare.

Här kan vi följas åt och hjälpa varandra med råd och tips.

Välkomna!

• Svar på tråden Augustibarn 2018
  • Isavanna1
    Nela skrev 2017-12-30 16:16:21 följande:

Gott slut hörrni! Jag tycker det är underbart att fira in ett nytt år med en bebis i magen, välkommen 2018 liksom

Vi har en del saker kvar sedan första så kan inte vänta tills vi får plocka fram hans vagn och dona med den... Spjälsäng, babyskydd och nest behöver vi dock införskaffa ändå, vi väntar nog ett bra tag med det. Med min första var jag superstirrig kring v. 25 och ville ha allt färdigt, stressade på med tapetseringen av rummet osv, för att senare förstå att jag nog var inställd på att han skulle födas för tidigt... Men det är mysigt att boa! Nu bor vi i hus så blir att inreda om två rum, både till bebisen och till storebror, det ser jag fram emot!

Jag har varit på hälsosamtal och fått kub inbokat i januari. Min barnmorska sedan förra gången, hon är verkligen guld! Känns lite verkligare när man varit där tycker jag, men ändå lurigt liksom, är det verkligen på riktigt?

Hur mår ni? Här har inga symptom what so ever bytts ut mot illamående, kvällskräk, sinnessjuk trötthet, yrsel och avsmak på mat/sug efter gröna grönsaker som avokado, haricotverts och broccoli. Bara tanken på att börja jobba igen gör mig lite svettig... Vi ska åka på semester 4 februari i två veckor så jag har målet inställt på den resan och sen känns det som vi kan köra på med graviditetsksrusellen därpå på riktigt!

Ja börja jobba igen är inget jag vill. Fattar inte hur jag ska orka ro runt vardagen innan detta släpper... har ett ganska bullrigt och tungt jobb dessutom. Jaja bara att kämpa sig igenom det. Vi funderar mycket på när vi ska berätta för barnen. Efter vul? När det syns? Hur tänker ni? Dem är 14 12 8 5 år gamla.
    Jag mår ofta illa och känner mig obekväm men kräks tack och lov inte. Brösten är katastrof och jag har ofta "mensvärk"
  • saijda
    Isavanna1 skrev 2017-12-30 15:45:36 följande:

Åh vilket jobbigt val... Nu vill man ju ha nära till jobb men sen nära hem... Jag har tre mil hemifrån till mvc. Men jätte nära mitt jobb. Vul ska bli spännande, få veta hur långt jag faktiskt är. Jag funderar på om jag kanske ska berätta för dem andra instruktörerna efteråt? 

Ja verkligen - precis så det är ett tufft beslut :/ men samtidigt är det knappt en timme från jobbet kommunalt. Och typ 10 minuter med bil, så inte jätte farligt. Men det är gångavstånd till MVC som ligger vid vår nya lägenhet :0

Jag förstår det - längtar massor till det!
  • marran87
    Isavanna1 skrev 2017-12-30 16:27:39 följande:

Ja börja jobba igen är inget jag vill. Fattar inte hur jag ska orka ro runt vardagen innan detta släpper... har ett ganska bullrigt och tungt jobb dessutom. Jaja bara att kämpa sig igenom det. Vi funderar mycket på när vi ska berätta för barnen. Efter vul? När det syns? Hur tänker ni? Dem är 14 12 8 5 år gamla.

Jag mår ofta illa och känner mig obekväm men kräks tack och lov inte. Brösten är katastrof och jag har ofta "mensvärk"

Vi kommer berätta för min 10 åring som kommer hem nästa helg, och i samma veva går jag in v 8. Dels kommer hon märka diiirekt att något är annorlunda med mig, hon läser mig som en öppen bok. Vi tänker att hon är lika mycket familj som vi och hon vet att vi längtar och gärna vill ha en bebis hemma. Vi väntar ju faktiskt en bebis och inget missfall. Men om om om något mot förmodan går tokigt kommer hon under varför jag är låg, ledsen. Och allting är livet, och livet är bra & dåligt. Med & motgångar. Viktigt att lära sig, viktigt att uppleva.
  • saijda
    marran87 skrev 2017-12-30 16:24:07 följande:

Absolut inte ensam! Däremot vågar jag inte kolla på kläder och sånt nere i centrum - bor på ett litet ställe och man springer alltid på någon man känner och bland dom hyllorna vill jag inte bli påkommen än :)

Skönt och höra! Aha jag förstår, jag har kollat på lite barnsaker och praktiska saker som behöver ordnas. Och lite mammakläder hehe <3 min mage är så svullen men är bara i vecka 6, har din mage vuxit något? :)
  • Isavanna1
    marran87 skrev 2017-12-30 16:37:07 följande:
    Vi kommer berätta för min 10 åring som kommer hem nästa helg, och i samma veva går jag in v 8. Dels kommer hon märka diiirekt att något är annorlunda med mig, hon läser mig som en öppen bok. Vi tänker att hon är lika mycket familj som vi och hon vet att vi längtar och gärna vill ha en bebis hemma. Vi väntar ju faktiskt en bebis och inget missfall. Men om om om något mot förmodan går tokigt kommer hon under varför jag är låg, ledsen. Och allting är livet, och livet är bra & dåligt. Med & motgångar. Viktigt att lära sig, viktigt att uppleva.
    Visst är det så, vi döljer inte ofta saker för dem utan låter dem se både fram och baksidan. Men det är lite så att när barnen får veta sen får ALLA veta och jag är inte riktigt redo för det om du förstår hur jag menar?
  • Isavanna1
    saijda skrev 2017-12-30 16:32:25 följande:
    Ja verkligen - precis så det är ett tufft beslut :/ men samtidigt är det knappt en timme från jobbet kommunalt. Och typ 10 minuter med bil, så inte jätte farligt. Men det är gångavstånd till MVC som ligger vid vår nya lägenhet :0

Jag förstår det - längtar massor till det!
    Ja samma här. Har jag förstått det rätt att man kan få veta kön på bebisen redan vid kub testet? "krontrollfreaket flinar". Jag är helt ointresserad av om det blir pojke eller flicka. jag vill bara VETA. Tänker ni ta reda på det?
  • Blackfrost

Hej igen, igår dök illamåendet. Mådde så illa hela dagen, men kämpade igenom och åkte skidor med barnen... :) idag kom min familj hit för nyår och fick veta att min bror och hans fru väntar deras första barn! Dem ska få ett barn i juli! Blev jätteglad! Men visade nog inte ordentligt för hade så svårt att hålla mig så försökte vara neutral... Jag hoppas dem inte tror att jag är inte glad. :( Ska smyg berätta dem innan de åker. Vill inte avslöja till min mamma än (hon blir bara galen och kommer inte kunna ta det lugnt) och vill inte att våra barn får veta innan vi vet att allt är bra. Det är ju så stort för dem att hantera. Vet inte riktigt hur jag klarar smyga imorgon med att inte dricka...

• saijda
    Isavanna1 skrev 2017-12-30 16:47:48 följande:

Ja samma här. Har jag förstått det rätt att man kan få veta kön på bebisen redan vid kub testet? "krontrollfreaket flinar". Jag är helt ointresserad av om det blir pojke eller flicka. jag vill bara VETA. Tänker ni ta reda på det?

Åh det var en bra fråga det vet jag inte - men har för mig att i vissa fall kan man se barnet på ultraljud from vecka 12, men är osäker.

Så länge barnet är friskt känner vi, men nyfiken är man ju. Några från min mans familj hoppas på en flicka, för min svärmor har bara pojkar (både söner och barnbarn hittills) men sjävklart vill hon ju också att barnet först och främst kommer vara friskt. Så vi vill gärna ta reda på det, för jag är en riktig planerings-människa *ler*

Hur ska du/ni göra då? :)
  • saijda

Någon som har börjat få mage än? :) min mage känns extremt svullen/större. Och är i vecka 6.

Min mamma såg direkt innan jag hade berättat för henne att jag var gravid.

• Jmlwc
    Blackfrost skrev 2017-12-30 18:25:07 följande:

Hej igen, igår dök illamåendet. Mådde så illa hela dagen, men kämpade igenom och åkte skidor med barnen... :) idag kom min familj hit för nyår och fick veta att min bror och hans fru väntar deras första barn! Dem ska få ett barn i juli! Blev jätteglad! Men visade nog inte ordentligt för hade så svårt att hålla mig så försökte vara neutral... Jag hoppas dem inte tror att jag är inte glad. :( Ska smyg berätta dem innan de åker. Vill inte avslöja till min mamma än (hon blir bara galen och kommer inte kunna ta det lugnt) och vill inte att våra barn får veta innan vi vet att allt är bra. Det är ju så stort för dem att hantera. Vet inte riktigt hur jag klarar smyga imorgon med att inte dricka...

Din brors fru ska ju inte dricka...du kan vara nykter med henne. Tips:)
Svar på tråden Augustibarn 2018