• Babylove88

BF jan2019

Hej är i vecka 6 nu (5+2) och undrar om det är fler därute som också är det och evt vill byta tankar evt oro över MF mm.

jag plussade i måndags 22/4 och super glad detta var planerat att bli gravid sen en tid tillbaka. Innan jag plussade hade jag mens 3 dagar som vanlig månaden innan. Och innan dess så va jag gravid med fick missfall precis efter jag plussade . Nu är man självklart lite orolig att det kanske sker igen , men försöker självklart se positivt på detta . Jag har ett barn sedan tidigare med en annan kille och min dotter är 6 i september.

• Svar på tråden BF jan2019
  • Missma01
    Fialotta8 skrev 2018-05-18 23:02:17 följande:
    Hej! Jag är i samma sits som dig med jobbet. Jag pluggade färdigt nu i maj, men började på mitt jobb i januari, fick fast tjänst i början av april och plussade 26/4. Känner mig lagom skyldig jag också kan man säga, jag jobbar på en liten arbetsplats på liten ort, ÄLSKAR mitt jobb och skulle inte byta mot något. Dessutom vill min sambo vara föräldraledig 50% så jag kommer inte ha någon superlång mammaledighet vad det verkar som just nu. Men lik förbannat känner man sig sämst. Jag bävar för det samtalet med mina chefer... :/
    Ja jag bävar också för det samtalet, känner mig så dum som tackat ja till en tjänst och så blir jag gravid direkt. De kommer att behöva en ersättare för mig med, så känns som att jag ställer till det så för dem.  Men samtidigt så försöker jag intala mig att jag lika gärna skulle kunna säga upp mig efter ett par månader om jag inte skulle ha trivts eller så, så då hade de hamnat i samma sits ändå, men med kortare varsel. Så nu har de ändå hela hösten på sig att hitta ny.
  • Jeex
    Sommarhopp skrev 2018-05-21 07:35:17 följande:

Hur mår ni andra som just plussat? Jag är idag i vecka 5 (4+4 och jag känner ingenting. Har testat flera gånger och testen har blivit tydligare och tydligare så gravid är jag ju, men borde jag inte må illa? Eller ha ont i brösten, eller iallalfall någonting!? De första dagarna kände jag mer, då hade jag lite ont i magen och sådär. Men nu är allt som bortblåst. Man kan ju inte låta bli att oroa sig för att det betyder att det inte ska gå vägen. Eller är det fortfarande för tidigt för att känna massa gravsymptom? Jag tycker nästan den här tiden är den jobbigaste. Efter att man plussat, men när man bara går och väntar på att tiden ska gå så man vet om den vill stanna eller inte. 

Att man inte känner något är fullkomligt normalt. För mig kommer och går alla symptomen. Har haft något illamående som sköljt över mig, annars mår jag väldigt bra och är tacksam för det. Jag fick se min lillas hjärta ticka i lördags natt, så man behöver inte ha massa symptom :)
  • xrayoflight
    Sommarhopp skrev 2018-05-21 09:12:04 följande:
    Jag har bokat tid för vul på måndag om 2 veckor. Det här är en ivf graviditet, så då ingår ett tidigt vul tydligen. Hoppas veckorna går fort fram till dess.

Jag bor ca 30 min utanför Uppsala i en liten by.

När berättar ni för familjen? Vet de om att ni försöker få barn? Vi har försök i 1.5 år men ingen i vår familj vet någonting. Funderar på att berätta på mors dag, men egentligen är det ju lite tidigt.
    åh, lyxigt med så tidigt ultraljud. För mig är det 7 veckor kvar ifall vi bestämmer oss för att göra kub test.

min syster väntar barn i november och när hon berättade i sin v 8 sa jag att vi försöker också. för oss gick det ju väldigt fort, så ligger ca 8 veckor efter henne ;)

Vi har berättat för familjerna. om det skiter sig så vill vi ha deras stöd. Jag har berättat för mina närmsta vänner också. jag hade blivit knäpp av att ha det för mig själv.
  • Lewaize
    Sommarhopp skrev 2018-05-21 09:12:04 följande:

Jag har bokat tid för vul på måndag om 2 veckor. Det här är en ivf graviditet, så då ingår ett tidigt vul tydligen. Hoppas veckorna går fort fram till dess.

Jag bor ca 30 min utanför Uppsala i en liten by.

När berättar ni för familjen? Vet de om att ni försöker få barn? Vi har försök i 1.5 år men ingen i vår familj vet någonting. Funderar på att berätta på mors dag, men egentligen är det ju lite tidigt.

Svarar angående att berätta eller inte. Vi har berättat för alla som står oss nära inklusive föräldrar och kompisar men även de på jobbet. Vi berättade redan när vi började ta hormonsprutor eftersom detta är en IVF graviditet :) Många tycker säkert att det är konstigt men vi känner att vi inte orkar hysh hysha någonting.
    påbörjad IVF april/maj 2018 med första barnet
  • Sommarhopp
    Lewaize skrev 2018-05-21 12:25:05 följande:

Svarar angående att berätta eller inte. Vi har berättat för alla som står oss nära inklusive föräldrar och kompisar men även de på jobbet. Vi berättade redan när vi började ta hormonsprutor eftersom detta är en IVF graviditet :) Många tycker säkert att det är konstigt men vi känner att vi inte orkar hysh hysha någonting.

Min är också en Ivf. Andra försöket. Jag har varit lite sugen på att berätta, så man slipper komma med konstiga bortförklaringar på aw och sånt. Men det har inte riktigt dykt upp något bra tillfälle. Och sen berättade min kollega att de skulle ha barn och det visade sig att det var samma beräknade bf som jag skulle haft om jag inte fått missfall förra gången. Då var jag glaf att jag inte sagt något. Så på jobbet tänker jag nog vänta tills efter semestern.
  • Repet
    Sommarhopp skrev 2018-05-21 13:11:27 följande:
    Min är också en Ivf. Andra försöket. Jag har varit lite sugen på att berätta, så man slipper komma med konstiga bortförklaringar på aw och sånt. Men det har inte riktigt dykt upp något bra tillfälle. Och sen berättade min kollega att de skulle ha barn och det visade sig att det var samma beräknade bf som jag skulle haft om jag inte fått missfall förra gången. Då var jag glaf att jag inte sagt något. Så på jobbet tänker jag nog vänta tills efter semestern.
    Å vad glad jag blir för er skull! grattis!
    Vi har sagt att vi väntar med att berätta tills efter första VUL (vi har också ivf graviditet, har VUL på onsdag), för då känns det lite säkrare (beroende på utfallet såklart). Min bästa kompis vet om att vi är gravida, för hon har följt med hela vägen, (i tre år nu) så hon var den första vi berättade för.
    På jobbet har jag en kollega som vet om, för det var en sväng under behandlingen som jag kände att jag behövde lite stöttning. Min chef vet att vi har gjort IVF, men henne väntar jag med att berätta utgången tills det känns säkrare, så det blir väl nångång runt semestern om allt går som det ska nu.

Snart måste det vara vår tur!
  • Sommarhopp
    Repet skrev 2018-05-21 14:13:38 följande:

Å vad glad jag blir för er skull! grattis!

Vi har sagt att vi väntar med att berätta tills efter första VUL (vi har också ivf graviditet, har VUL på onsdag), för då känns det lite säkrare (beroende på utfallet såklart). Min bästa kompis vet om att vi är gravida, för hon har följt med hela vägen, (i tre år nu) så hon var den första vi berättade för.

På jobbet har jag en kollega som vet om, för det var en sväng under behandlingen som jag kände att jag behövde lite stöttning. Min chef vet att vi har gjort IVF, men henne väntar jag med att berätta utgången tills det känns säkrare, så det blir väl nångång runt semestern om allt går som det ska nu.

Vi har ju hängt lite i samma ivf trådar tidigare. Vet att jag tänkte på att du och jag låg i ungefär samma fas i början när jag kom till familjeliv. Då hoppades jag så mycket på att just du skulle bli gravid, för då kändes det som att det fanns en större chans för mig också. Man tänker ju så knäppt ibland. Och nu är vi gravida båda två! Jag har vul 4 juni, så du ligger ju lite före mig. Jag håller tummarna stenhårt att det går bra för er på onsdag.
  • Johagust18

Hej! Jag har också plussat och skulle gärna vilja vara med i gruppen på fb. Har bf 31/12. Hur gör man?

• Fleicia

Känner inte heller mycket, iallafall inte på dagarna... på kvällen kan jag ha molvärk och jäkligt ömma tuttar. Dessutom tycker jag att jag har högre puls, någon annan som känner av just pulsen?? Eller inbillar jag mig haha

• carolol

Hej på er! Jag är just nu i v. 8 (7+1) och har sedan förra veckan vart sjukt illamående hela arbetsdagarna från morgon till kväll. Jobbar på kontor och gör ofta hembesök så idag blev det för svårt för mig att vara kvar på jobbet så fick åka hem. Kontaktade barnmorska och hon skulle försöka ordna recept på lergigan comp tills imorgon, har nyligen sagt upp mig för nytt jobb som jag inte börjar förrän i slutet på juli = måste berätta för mina nya chefer att jag är gravid direkt när jag kommer vilket känns sådär.. samtidigt ser jag och sambon fram emot vad som komma skall. Försöker intala mig att arbetsgivaren får räkna med att man blir gravid i min ålder förr eller senare.. och att illamåendet lägger sig snart!

Svar på tråden BF jan2019