• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:27:43 följande:
    Ja och jag ska bjuda ut henne också.
    Nix.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:27:43 följande:
    Ja och jag ska bjuda ut henne också. Är verkligen enda rådet, inget råd om vad jag ska skriva mer med henne innan ex, bra formuleringar att skriva ex. 
    Vad menar du, tycker du inte att du har fått råd om hur du ska formulera dig? Det vet jag att du har fått, både i denna tråd och i din andra, väldigt konkreta och tydliga råd med fraser och allt.
  • anonym05swe
    Anonym skrev 2025-03-22 21:22:58 följande:
    Det stämmer förmodligen. Tror inte heller att någon tidigare har lyckats hålla igång en tråd med såhär många tips.

Synd att inget av dem duger. 
    Man måste ju också gilla att det fortfarande är så att det vore att "stressa fram något" om han hade bjudit ut henne i trådens början. Jaha? Varför startades den då? Man drar igång en tråd och frågar om tips som inte går att anamma för att det vore att stressa. 700 sidor senare är fortfarande alla råd fel.

Svara och kommunicera ordentligt och på normal svenska går då rakt inte heller an.

Vidare kan vi ju konstatera att samtliga NPF-diagnostiseringsmodeller och alla som arbetar med detta nu kan slopas. Synd att slösa samhällets pengar på detta. Det räcker ju att autisten ifråga helt enkelt talar om att han inte är autist numera.
    Var bara i början det var tips. Nu säger du bara osanna saker helt utan grund (som att jag skulle ha npf-diagnos utan ngn form av belägg eller ens träffat mig irl vilket är djupt oetiskt). Vill få bra tips bara. 

Jo, jag svarar ordentligt. 

Om du kunde något om det hade du vetat att man inte kan diagnostisera det helt utan grund (utan att ens ha träffat personen och ingen annan förutom konstiga personer i den här tråden som sagt det). Nej, det är inte NPF bara för jag inte kan bjuda ut henne enkelt (en del logistik). Handlar mer om att jag bryr mig om henne på riktigt och vill inte skriva något oseriöst till henne. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-03-22 14:32:50 följande:
    Hur ska du ha det? Nu skriver du att du inte vill att andra ska förstå att du gillar henne och i inlägg 6993 (eller om det var 83) skrev du "Bryr mig dessutom inte om andra vet om mina känslor för henne.". 

Nej, det hade inte varit att stressa om du hade gjort det för 1,5 år sedan heller. 
    Bara för jag inte brytt mig om folk tagit reda på det betyder inte att jag vill prata offentligt om det pga privatsak. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2025-03-22 22:29:46 följande:
    Vad menar du, tycker du inte att du har fått råd om hur du ska formulera dig? Det vet jag att du har fått, både i denna tråd och i din andra, väldigt konkreta och tydliga råd med fraser och allt.
    Väldigt länge sedan ja
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-22 13:54:16 följande:

Och jag undrar fortfarande. Du beskriver din situation som så "krånglig" och "komplex". Du skriver om att "stressa" och "överbelasta" henne om du frågade om en dejt.

Hur kan det komma sig att INGEN annan i tråden håller med om den beskrivningen? Är det för att du har rätt eller för att du tolkar världen på ett annorlunda sätt än de flesta andra?

Svara på mitt citerade inlägg tack. Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig? Du svarade något luddigt om att bara för att några lyckas betyder det inte att alla gör det, men det är inte svar på frågan.
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:33:02 följande:
    Var bara i början det var tips. Nu säger du bara osanna saker helt utan grund (som att jag skulle ha npf-diagnos utan ngn form av belägg eller ens träffat mig irl vilket är djupt oetiskt). Vill få bra tips bara. 

Jo, jag svarar ordentligt. 

Om du kunde något om det hade du vetat att man inte kan diagnostisera det helt utan grund (utan att ens ha träffat personen och ingen annan förutom konstiga personer i den här tråden som sagt det). Nej, det är inte NPF bara för jag inte kan bjuda ut henne enkelt (en del logistik). Handlar mer om att jag bryr mig om henne på riktigt och vill inte skriva något oseriöst till henne. 
    Du förser oss ideligen med massor av belägg vilket är djupt oetiskt.

Ja, för en autist är det uppenbarligen ordentliga svar.

Jag är teknikingenjör och vet inte ett smack om hur diagnoser ställs eller fungerar, förutom när jag gör det själv baserat på foruminlägg. Det enda jag skrev var att jag anser att det är onödigt att en massa skattepengar ska gå till diagnosställande när allt som behövs är att autisten själv säger att han inte är en.

Man kunde ju t ex ha små ambulerande stationer ungefär som med vaccination? En skåpbil med tält på Maxis parkering?
    -Hej! Är du autist?
    -Inte sagt att jag är autist. Jo jag svarar på frågan. Skulle dessutom vara bra på autism. Tror du jag har valt att inte vara det?
    -Okej, då vet vi!       *motorstart*

Det hade ju varit mycket mer praktiskt. Låt oss lägga ner hela tjafset med att det ska vara en läkare som ställer diagnoser när det bara är att göra det på sig själv.
  • Anonym
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:40:24 följande:
    Väldigt länge sedan ja
    De står kvar att läsa.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:40:24 följande:
    Väldigt länge sedan ja
    Det tror jag inte men jag orkar inte leta bakåt. Frågan är varför DU inte har koll på alla tips du har fått eller använt dig av dom på en gång när du läste dom.

Fattar du hur många råd du har fått i dina trådar? Hur mycket tid som har lagts ner på att få dig att inte vara så orolig och rädd utan istället försöka få dig att våga satsa på det som är viktigt?

Du visar faktiskt på många autistiska sidor, du kan bli upprörd hur mycket du vill men så är det. Att vara så fyrkantig, tvärsäker på sin sak och aldrig kunna se något från andras sida är mycket tydliga symptom. Märker du inte själv att du resonerar annorlunda än de flesta?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-22 22:45:25 följande:
    Svara på mitt citerade inlägg tack. Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig? Du svarade något luddigt om att bara för att några lyckas betyder det inte att alla gör det, men det är inte svar på frågan.
    Många i relationer är inte i samma sits som jag. Många har inte ens mer än 1 h bort. Många dejtar inomsocknes för att slippa tänka på avståndet ex (även om personerna de dejtar kanske inte är de bästa) 

Ja, det beror på från par till par. Vissa kanske redan bott ihop och sedan flyttat ut (pga jobb ex) så då spelar det inte lika stor roll. 

Inte sagt att det är omöjligt heller 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?