• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 12:56:14 följande:

Det är oetiskt att anklaga folk för saker utan att ens ha träffat ngn 

Jag har som sagt upplevt båda dejt, dejtingappar och blivit avvisad..

Va? Du anklagar ju folk hela tiden för att vara ytliga mm, du är ju den mest fördömande av oss alla.

Du har upplevt EN dejt och ETT avvisande (när du var 12 år). Tänker du på riktigt att det gör att du har erfarenhet av livet?

Varför lyssnar du inte på oss som har upplevt det du har gjort men gånger 20 år? Vi som har gått igenom det du gör nu och till slut lärt oss vad som fungerade? Varför tror du fortfarande att du vet bättre?
  • Anonym (M)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 00:56:35 följande:

Jag har scrollat igenom det du skrivit och är inte direkt råd, andra har gett mer direkta råd. Jag vill få så många råd som möjligt som ökar chansen att bli hennes (eller i värsta fall någon annans pojkvän om detta inte går vägen)

Jag besvarade enbart

Ja, jag hoppas också det lyckas. Att bli hennes vore som att gå på moln, nu lider jag bara istället av allt detta. Är så jobbigt. 

På slutet har det varit mer hån snarare än råd. 

Du har ju fått massor av råd av folk som faktiskt har erfarenheter av relationer och som vet hur man hamnar i en. Men du gör inget av dem. Egentligen går det bara att dra två logiska slutsatser utifrån detta:

A) Du vill egentligen inte bli tillsammans med henne.

Eller

B) Du tror att du vet bättre än alla andra och att ditt eget sätt är det rätta.

Oavsett vilket alternativ det är så kommer du inte komma någonstans genom att sitta och diskutera frågan här. 
  • anonym05swe
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 13:45:06 följande:
    Du har ju fått massor av råd av folk som faktiskt har erfarenheter av relationer och som vet hur man hamnar i en. Men du gör inget av dem. Egentligen går det bara att dra två logiska slutsatser utifrån detta:

A) Du vill egentligen inte bli tillsammans med henne.

Eller

B) Du tror att du vet bättre än alla andra och att ditt eget sätt är det rätta.

Oavsett vilket alternativ det är så kommer du inte komma någonstans genom att sitta och diskutera frågan här. 
    Exempel? Har varit mer hån än riktiga råd på slutet. Jag försöker

A. Vill det  
    B. Nej tror inte jag är bättre än andra 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 11:39:33 följande:
    Om eventet, ville inte direkt öppna upp mig så andra förstod att jag gillar henne. 
    1. Är bättre än att göra ngt. Har skrivit mer än det på slutet också. 
    2. Nej men om jag hade bjudit ut henne tidigare hade det varit det (typ november/oktober när jag startade tråden) 
    Nu vrider du på sanningen. Du skrev saker om att det vore stressande för henne över ett ÅR efter att du startat tråden.
  • Anonym (Jonna)

Och jag undrar fortfarande. Du beskriver din situation som så "krånglig" och "komplex". Du skriver om att "stressa" och "överbelasta" henne om du frågade om en dejt.

Hur kan det komma sig att INGEN annan i tråden håller med om den beskrivningen? Är det för att du har rätt eller för att du tolkar världen på ett annorlunda sätt än de flesta andra?

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-03-20 20:31:07 följande:
    Handlar enbart om logistiken 

TS, kan du svara? 

Om det handlar enbart om logistiken att du inte kan prata med henne ensam så att du kan bjuda ut henne, kommer det ändras eller kommer du aldrig kunna komma vidare mot en relation med henne pga logistiken?

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 11:39:33 följande:
    Om eventet, ville inte direkt öppna upp mig så andra förstod att jag gillar henne. 
    1. Är bättre än att göra ngt. Har skrivit mer än det på slutet också. 
    2. Nej men om jag hade bjudit ut henne tidigare hade det varit det (typ november/oktober när jag startade tråden) 
    Hur ska du ha det? Nu skriver du att du inte vill att andra ska förstå att du gillar henne och i inlägg 6993 (eller om det var 83) skrev du "Bryr mig dessutom inte om andra vet om mina känslor för henne.". 

Nej, det hade inte varit att stressa om du hade gjort det för 1,5 år sedan heller. 
  • Anonym (M)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 13:51:14 följande:
    Exempel? Har varit mer hån än riktiga råd på slutet. Jag försöker

A. Vill det  
    B. Nej tror inte jag är bättre än andra 
    Exempel? Hur många gånger har folk sagt åt dig att ta kontakt med henne och gett förslag hur du ska ta nästa steg? Tror inte någon i familjelivs historia har fått så många råd av så många människor.
  • Anonym
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 19:58:05 följande:
    Exempel? Hur många gånger har folk sagt åt dig att ta kontakt med henne och gett förslag hur du ska ta nästa steg? Tror inte någon i familjelivs historia har fått så många råd av så många människor.
    Det stämmer förmodligen. Tror inte heller att någon tidigare har lyckats hålla igång en tråd med såhär många tips.

Synd att inget av dem duger. 
    Man måste ju också gilla att det fortfarande är så att det vore att "stressa fram något" om han hade bjudit ut henne i trådens början. Jaha? Varför startades den då? Man drar igång en tråd och frågar om tips som inte går att anamma för att det vore att stressa. 700 sidor senare är fortfarande alla råd fel.

Svara och kommunicera ordentligt och på normal svenska går då rakt inte heller an.

Vidare kan vi ju konstatera att samtliga NPF-diagnostiseringsmodeller och alla som arbetar med detta nu kan slopas. Synd att slösa samhällets pengar på detta. Det räcker ju att autisten ifråga helt enkelt talar om att han inte är autist numera.
  • anonym05swe
    Anonym (M) skrev 2025-03-22 19:58:05 följande:
    Ja och jag ska bjuda ut henne också. Är verkligen enda rådet, inget råd om vad jag ska skriva mer med henne innan ex, bra formuleringar att skriva ex. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?