• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:54:26 följande:
    Tråden är såpass stor att det är omöjligt att komma ihåg allt i den. 

Jag försöker men är inte enkelt att bara skicka det där meddelandet till henne. Vill bjuda ut henne som sagt eller dylikt. 
    Nej det jag inte, är inte fyrkantig och kan utan problem se er synvinkel men ni verkar inte inse att det inte är så enkelt som att "bara bjud ut henne" då jag bryr mig om henne genuint och vill visa det. Inte bara bara som andra killar som bara ser på relationer som ngt litet. 
    K visade precis att det var i februari som du fick tips på vad du kan skriva, alltså en månad sen men det kommer du inte ihåg. 

Du är extremt fyrkantig. Du har en plan för hur du tycker att livet ska se ut och när det inte blir så anser du att allt ansvar ligger utanför dig, inget är ditt fel eller ditt ansvar.

Jag tror att du ägnade de första 500 sidorna åt att skylla på modern dejting, det var aldrig ditt fel att du inte vågade bjuda ut henne utan att normerna i samhället var fel. Alla andra som lyckades gjorde det bara för att de var ytliga och inte ville ha något långsiktigt. Hör du inte själv hur dumt det låter?

Istället för att lära dig något av hur andra har gjort för att lyckas med det du inte kan så vill du att världen ska ändra på sig istället och det är därför du sitter med din ångest och förvirring.

Autism är ingen sjukdom utan ett sätt att vara. Det innebär att du fungerar på ett annorlunda sätt än vad som oftast förväntas i samhället. Autism - 1177

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:50:18 följande:
    Många i relationer är inte i samma sits som jag. Många har inte ens mer än 1 h bort. Många dejtar inomsocknes för att slippa tänka på avståndet ex (även om personerna de dejtar kanske inte är de bästa) 

Ja, det beror på från par till par. Vissa kanske redan bott ihop och sedan flyttat ut (pga jobb ex) så då spelar det inte lika stor roll. 

Inte sagt att det är omöjligt heller 
    Men du, det där var INTE svar på frågorna. En fråg var varför INGEN annan håller med om er situation skulle vara särskilt krånglig och komplex.

Sen skrev jag: "Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig?"

Då kommer svaret: "Inte sagt att det är omöjligt". Förstår du att det är ett otroligt konstigt svar på frågan? Du har inte lyckats fråga efter en dejt på 1,5 år trots att ni har kontakt - jo, det framstår som att det är omöjligt. Men vi tar bort ordet omöjligt då. Frågan blir då: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-03-22 22:54:26 följande:
    Tråden är såpass stor att det är omöjligt att komma ihåg allt i den. 

Jag försöker men är inte enkelt att bara skicka det där meddelandet till henne. Vill bjuda ut henne som sagt eller dylikt. 
    Nej det jag inte, är inte fyrkantig och kan utan problem se er synvinkel men ni verkar inte inse att det inte är så enkelt som att "bara bjud ut henne" då jag bryr mig om henne genuint och vill visa det. Inte bara bara som andra killar som bara ser på relationer som ngt litet. 
    Jaså, var det inte logistiken som var problemet?

Jo, det är så enkelt att bjuda ut henne. Att du inte tycker det tyder på att du har ett annorlunda sätt att tolka världen än de flesta andra.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-03-23 07:36:47 följande:
    Men du, det där var INTE svar på frågorna. En fråg var varför INGEN annan håller med om er situation skulle vara särskilt krånglig och komplex.

Sen skrev jag: "Som sagt, personer med betydligt krångligare logistik än ni två har lyckats få ihop det. Varför är det då omöjligt för dig?"

Då kommer svaret: "Inte sagt att det är omöjligt". Förstår du att det är ett otroligt konstigt svar på frågan? Du har inte lyckats fråga efter en dejt på 1,5 år trots att ni har kontakt - jo, det framstår som att det är omöjligt. Men vi tar bort ordet omöjligt då. Frågan blir då: varför är det så otroligt mycket svårare för DIG än för ANDRA som lyckas trots betydligt krångligare logistik? 
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 09:22:19 följande:
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
    ?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-03-23 01:15:40 följande:
    Hur ska du bli hennes då, om du aldrig vågar fråga? Det har du inte svarat på.

Du har fått massor av råd och tips i tråden. Ingen här kan hjälpa dig vidare. Bara du själv kan göra det.

Det finns olika sätt att bli ihop med någon. Men för att ens komma till det stadiet, måste man visa intresse. Då finns alltid en risk att bli avvisad. Att den andra inte känner samma. Den risken kommer du inte ifrån, hur du än gör. Det är det du måste förstå.

Enda sättet att inte riskera något, är om tjejen tar initiativ. T ex frågar om en träff. I ditt fall har tjejen inte gjort det. Jag tror att du har skrivit till henne i hopp om att hon ska fatta vinken och ta det vidare, så att du slipper. Men det har inte skett. 
    Jag ska fråga henne som sagt. 
    Fått mer hån än råd på slutet enbart för jag inte är ytlig och bryr mig om henne på riktigt 
    Ja, jag vet.
    Jag vet 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 09:24:43 följande:
    Fått mer hån än råd på slutet enbart för jag inte är ytlig och bryr mig om henne på riktigt 
    Ja, jag vet.
    Jag vet 

Så andra bryr sig bara om henne på låtsas?

Du har fått betydligt fler goda råd än kritik eller hån, så försök inte utmåla dig själv som offer.

Poängen är att ingen här kan hjälpa dig mer. Du har redan fått alla råd som finns, i alla fall som är relevanta i din situation.

Så vad hoppas du att den här tråden ska ge?

Det kommer inte att komma något mirakel-råd som plötsligt gör allt så mycket enklare för dig. Du vet redan läget, det skriver du ju. Du vet att om tjejen inte gör något, måste du göra något. Eller låta bli, men då får du kanske aldrig veta om du hade haft en chans på henne eller inte.

• fornminne
    Ja, jag vet.
    Jag vet 
    Så alla som inte resonerar som du är ytliga?

Du är den enda som bryr dig om henne ?på riktigt??

Det är inte bara ett ganska udda sätt att se på världen, utan också ett väldigt självupptaget sätt.

Och någon som är så fyrkantig, samt har så svårt att förstå andras perspektiv, är inget bra pojkvänsmaterial.

Du vill att världen ska vara som du tycker att den borde vara och blir frustrerad när det inte är så. 
  • Anonym (Hej)
    Ja, jag vet.
    Jag vet 
    Hur länge tänker du att vi ska fortsätta ge dig pepp och råd utan att du tar till dig något alls? När tror du att tålamodet tar slut och det till slut blir tillsägelser och irritation?

Jag tror att du har fem olika svar, oavsett frågorna. Är det för att du inte läser frågorna ordentligt eller är det för att du på riktigt bara har fem svar?
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Vem har hånat dig för att du inte är ytlig? Vem har hånat dig för att du bryr dig om henne på riktigt?

Jag tar två frågor till, går det så går det:

Varför har du en så negativ bild av autism och autister? Vad definierar en autist enligt dig?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?