• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-03-23 09:59:21 följande:
    Vem har hånat dig för att du inte är ytlig? Vem har hånat dig för att du bryr dig om henne på riktigt?

Jag tar två frågor till, går det så går det:

Varför har du en så negativ bild av autism och autister? Vad definierar en autist enligt dig?
    Flera stycken 
    Har inte det, den definitionen sätter inte jag utan professionella. Är dåligt dock att säga folk har diagnoser utan att vara läkare. Lögner är alltid dåliga oavsett motiv
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 09:22:19 följande:
    För jag bryr mig om henne på riktigt. 
    Vad är det här för skitsnack?!
    Alla här som beskrivit svårare logistiska problem än din men löst det har inte brytt sig om sina partners på riktigt?
    Du och bara du är ärlig och sann!

Hör du ens hur du låter!
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 10:19:21 följande:
    Flera stycken 
    Har inte det, den definitionen sätter inte jag utan professionella. Är dåligt dock att säga folk har diagnoser utan att vara läkare. Lögner är alltid dåliga oavsett motiv
    Du svarade inte på frågorna utan nåt helt annat. Som vanligt.
    Är du alltid så här dålig på kommunikation?
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    Flera stycken 
    Då försöker vi igen:
    Vilka personer har hånat dig för att du inte är ytlig? Vilka personer har hånat dig för att du bryr dig om tjejen på riktigt?

Du visar gång på gång upp negativa attityder gentemot autism och autister. Varför är du så negativ? Har du negativa attityder gentemot andra mindre vanliga funktionaliteter, tycker du illa om vänsterhänta eller färgblinda också?

Det är flera personer (jag är en) som sagt att du visar tecken på att ha autism. Jag är inte läkare, men det är inte du heller. Så om det krävs läkarlegitimation för att ställa en autismdiagnos, behöver du inte då också läkarlegitimation för att kunna slå fast att du inte har autism?
  • Anonym (Hej)
    Flera stycken 
    Ingen har hånat dig för att du är ytlig, däremot har flera ifrågasatt ditt fördömande av andra att dom är ytliga och bara tänker kortsiktigt. Dvs DU dömer andra att vara ytliga.

Det är klart att vi kan tycka att du verkar vara autistisk, hur tror du människor kommer till psykologen för att göra en utredning? Jo, för att flera i omgivningen har reagerat på att hen har betett sig annorlunda och verkar må dåligt. Jag reagerar på ditt sätt att resonera och på att ditt liv inte verkar fungera särskilt bra.
  • Anonym (K)
    Flera stycken 
    Det är inte så att läkare springer runt och letar efter människor att sätta diagnoser på.

För att få en läkarbedömning måste man boka en tid för utredning. Der gör man när man själv eller många andra tycker man fungerar annorlunda än de flesta. 

Du tycker du är annorlunda, det har du sagt upprepade gånger. 
    Vi tycker du är annorlunda. Det har du visat tydligt i tråden.
    Dina "vänner" ser nog inte hur du resonerar. Det blir tydligare i flera hundra sidor skrift.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2025-03-23 11:15:17 följande:
    Det är inte så att läkare springer runt och letar efter människor att sätta diagnoser på.

För att få en läkarbedömning måste man boka en tid för utredning. Der gör man när man själv eller många andra tycker man fungerar annorlunda än de flesta. 

Du tycker du är annorlunda, det har du sagt upprepade gånger. 
    Vi tycker du är annorlunda. Det har du visat tydligt i tråden.
    Dina "vänner" ser nog inte hur du resonerar. Det blir tydligare i flera hundra sidor skrift.
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
  • Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:08:16 följande:
    Folk inte tycker inte jag är annorlunda i min omgivning heller utan enbart stollar på familjeliv
    Hur många personer har du i din omgivning?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-03-23 12:08:16 följande:
    Du har ingen omgivning eftersom du inte umgås med folk. Det här kan vara en av anledningarna till varför och ökad självförståelse, även utan att du går och får diagnos, skulle göra livet lättare för dig.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-03-23 12:35:43 följande:
    Du har ingen omgivning eftersom du inte umgås med folk. Det här kan vara en av anledningarna till varför och ökad självförståelse, även utan att du går och får diagnos, skulle göra livet lättare för dig.
    Nej för inget med det du tror har att göra med har med att jag inte bjudit ut henne än. Handlar om logistik först och främst. Inte att jag inte vågar eller inte är social utan om logistik och att jag vill skriva ett så meddelande som möjligt för henne, inte skriva något fort. 

Du saknar koll
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?