-
-
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
-
Varför svarar du så där tyket och på en enkel fråga, som är helt valid, då tråden ska handla om svärdöttrar. Du kanske har en dålig relation med din svärmor, men ta då det i en annan tråd.Lisa med barn skrev 2011-09-19 11:17:42 följande:Och här fick ni ännu en sak att störa er på. Kanske är det så att ni letar fel och hittar ni inga så hittar ni på några?
Den här tråden är nog en av de värsta fall av usel läsförståelse jag stött på. Alternativt att man skiter i ts med flit.
Jösses!
Jag har läst trådar där svärdöttrar går hårt åt sina svärdöttrar. Den här om svärdöttrar är västanfläkt jämfört med dem. -
....åt sina svärmödrar ska det stå.FasterK skrev 2011-09-19 12:13:43 följande:Varför svarar du så där tyket och på en enkel fråga, som är helt valid, då tråden ska handla om svärdöttrar. Du kanske har en dålig relation med din svärmor, men ta då det i en annan tråd.
Den här tråden är nog en av de värsta fall av usel läsförståelse jag stött på. Alternativt att man skiter i ts med flit.
Jösses!
Jag har läst trådar där svärdöttrar går hårt åt sina svärdöttrar. Den här om svärdöttrar är västanfläkt jämfört med dem. -
Ursäkta nu om någon tar illa vid sig om jag klampar in i en tråd trots att jag inte har någon svärdotter. Dock tycker jag att det är lite larvigt att diskutera varför man stör sig på just svärdöttrar eller svärmödrar just. Kan man i sådant fall inte tala om varför man stör sig på olika människor om man ska tala om att störa sig... Självfallet kan man störa sig på saker, men man kan väl också säga åt människan och om människan nu inte kan ta till sig saker på ett vettigt sätt så att man kan få en givande pratstund, då får man väl helt enkelt lösa det på annat sätt. Som svärdottern som sitter i trosor och tröja... Säg till henne att det inte är uppskattat, och om hon inte lyssnar kan man tala om att hon inte är välkommen vid frukostbordet.
Självklart kan man ha konflikter, det blir trots allt en familjemedlem som man tvunget 'måste' stå ut med. Min sambo och min mor har stört och stör sig på varann en HEL DEL mellan varven och haft sina dispyter, men dem får lösa det själva och slutar alltid upp som vänner för min skull OCH sedan kan ju båda se sina egna brister. Dagen efter kan min sambo tala om att han hittat en jättefin present till min mamma som hon nog skulle bli glad för då han sett att hon har ett behov för det och inte tänkt på det självOch min mor tänker på min sambo, oc ställer faktiskt upp. Dem får det att funka för att dem bestämt sig för att ha respekt för varandra! Min sambo och pappa skulle nog aldrig kommit överens med varandra, detta för att min far har varit taskig mot mig, men jag har ju inte heller en relation till min far och vi kommer nog aldrig ha det heller.
Jag stör mig självfallet också på svärmor mellan varven, men jag vet nog också att hon kan störa sig på mig (fast det handlar ju inte om att någon av oss gör något egentligt fel). Dock har vi sagt till varandra att vi ska ha en öppen och givande relation till varandra oavsett, för sambons och barnbarns skull, men vi kan också prata länge i telefon och ha väldigt givande samtal som bygger på respekt. Hon har haft en hel del besvär med tidigare svärdöttrar, men vi kommer faktiskt överens i det mesta. Svärfar har jag dock inga problem alls med, visst är han knäpp ibland, men alla är ju det på sitt sätt
Så... summan av kardemumman... Man behöver ju inte haka upp sig på saker. Visst finns det omöjligheter, men man är ju oftast två om allt. Jag gör självfallet fel, sambon gör fel, mamma gör fel, svärmor gör fel, DU gör fel. Så kommer det alltid vara. -
alltså jag förstår inte varför visa tar så illa upp till den grad att det blir kränkande mothugg och anklagelser mot TS? låt svärmödrarna ha andrum att kunna få skriva av sig angående sina svärdöttrar utan att de får en massa skit för det.. som svärdotter och blivande mamma så gick jag in på den här tråden just för att få lite förståelse för hur en svärmor kan uppleva sin relation till sin svärdotter, oftast handlar det om det motsatta, även i mitt fall.. men det enda man får läsa här är en massa försvar från svärdöttrar som verkar pissförbannade på sina egna svärmorsor och låter det går ut över alla. Hur som helst så tycker jag att i en familj med flera vuxna personer så ska man respektera varandra, att springa runt halv naken tillhör ens privata när man är vuxen. Väx upp säger jag bara till TS svärdotter!
-
Jag förstod vad du menade och jag håller också med dig att det kan vara en orsak, men jag tror även att en annan stor orsak är att svärdottern inte förstår och tänker på att svärmor är mamma till sambon/maken.asta66 skrev 2011-09-19 08:43:33 följande:Jag menade tvärtom att många problem mellan svärmor och svärdotter skulle försvinna om svärmor accepterat att sonen är vuxen och valt sin egen kvinna. Och att hur de gör eller inte gör i sitt gemensamma hem inte angår utomstående.
Jag tror också efter att ha läst i tråden att en del svärdöttrar/svärmödrar faktiskt inbillar sig en del orsaker till en ev. osämja. Den osämjan kanske inte ens finns utan beror på förutfattade meningar från svärdottern/svärmor. -
jag personligen tycker inte det är särskilt respektfullt att sitta i underkläder hemma hos någon annan.Om det är hemma hos mig,och det bara min familj,man och barn där,kan jag sitta i morgonrock,det tycker jag är ok.Men inte avklädd.Trosor och linne-kanske..MEN det ärr stor skillnad på hemma och borta.man får faktiskt ta seden dit man kommer..sitter ingen annan i underkläder får man ju fatta-särskilt om någon ber en att ta på sig-då skulle jag skämmas..
-
så ni har alltså pratar 21 sidor om ETT inlägg? ETT??
-
Tråden blev mer eller mindre kapad av svärdöttrar som ville klaga på sina svärmödrar. Klart tråden blir pajad då.Anonym skrev 2011-09-19 19:05:48 följande:så ni har alltså pratar 21 sidor om ETT inlägg? ETT??
-
Anonym skrev 2011-09-19 19:05:48 följande:så ni har alltså pratar 21 sidor om ETT inlägg? ETT??
Helt galet ! Här väntar jag mig lite smaskigheter och kammar noll. Jag är besviken och detta ska vara Fl -
HÖR NI HÄR INNE!!!!!
Läs min tråd (både svärmödrar och svär"barn") : www.familjeliv.se/Forum-4-51/m60539241.html
Svara HEMSKT gärna!!!!
Och lycka till med era respektive problem allesammans!