• Anonym (=O))

VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?

• Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
  • chrissandra
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 09:33:45 följande:
    Många glömmer att i en relation mellan två människor så är det två människor som har lika mycket ansvar. Man kan inte förändra andra, bara sig själv. Så börja där. Varför stör du dig på att din svärdotter sitter halvnaken vid frukostbordet? Hur får det dig att känna? Hon respekterar inte din önskan om hur du vill ha det i ditt hem. Är det ett stort problem för dig? Eller är det kanske helt och hållet din svärdotters problem?

Om du slutar se det som ditt problem och accepterar att din svärdotter har en sida som du inte gillar, men kanske kan lära dig att leva med, så kan du känna dig bättre till mods när hon sitter där och fläker ut sig könshår. Din son har ju trots allt valt henne, och man får anta att han har valt henne för att hon får honom att känna sig bra. Det kanske är värt lite könshår vid köksbordet?

Kan du verkligen inte tåla könshåret så kanske du kan ta ett till samtal med svärdottern och förklara för henne att du är lite känslig när det gäller könshår och att du undrar om hon kan tänka sig att sätta på sig ett par byxor för din skull. På så sätt har du inte klandrat henne för något, utan berättat om problemet ur din synpunkt. Om hon vägrar kan du ju säga att du tyvärr då måste be henne att äta frukost i ett annat rum, då det är ditt hem och där gäller dina regler. På ett vänligt sätt där du också säger att du verkligen tycker om henne och det är ingenting personligt, men att du måste få ha vissa regler i ditt eget hem.
    När man läser ditt inlägg förstår man än mer TS problem med svärdottern.
     Könshår vid köksbordet.     Kräks
  • Anonym (=O))
    chrissandra skrev 2011-09-20 09:55:18 följande:
    När man läser ditt inlägg förstår man än mer TS problem med svärdottern.
     Könshår vid köksbordet.     Kräks
  • Anonym
    Anonym (svärdotter..) skrev 2011-09-19 23:30:13 följande:
    Men hur kommer det sig då att de flesta söner tycker likadant? Min sambo är skittrött på sin mamma, vi tävlar om vem som ska slippa svara när hon ringer :) Jag tycker ändå om min svärmor, men kan ändå skriva under på flera av de punkterna och ber till gud att jag inte blir likadan när min son träffar någon!
    Vad många svärmödrar inte vill förstå är att hon faktiskt ÄR jobbig och att även hennes son tycker det. Min svärmor hade småbarn på 70-talet och kan inget om ny forskning. Hon anser att ett barn ska matas var 4:e timma från att det är nyfött, ny forskning visar på fördelar med fri amning. Hon har ingen aning om de nyaste första-hjälpen-metoderna utan säger åt mig att sådär får du absolut inte göra. Farliga fel som kan skada ett barn.
    Jag tycker också om min svärmor, vi har en bra kontakt. Vi har tom bättre kontakt än hon har med sin egna son just för att han tycker att hon är så jobbig och helst inte vill umgås med henne mer än nödvändigt. Fast det skulle han aldrig våga säga till henne såklart.
  • Anonym (mammatill3åring)

Jag kan bara säga att jag anser mig ha en sund och bra relation med min svärmor...
    i början tyckte jag att hela hans familj var lite speciell med speciella åsikter med mera... men efter att ha lärt känna dem (8år i år) så accepterar och respekterar jag dem fullt ut även om vi inte alltid är eniga om vissa saker.

jag har fortfarande svårt för vissa diskussioner med dem bland annat om homosexualitet och invandrare... (de är uppvuxna i en liten by med 15 hus ute i skogen) jag är uppvuxen i en by utanför en storstad) så vi har väldigt olika syn på olika saker och har upplevt olika mycket.

Det enda jag kan reta mig på men som jag väljer att inte ta strid med är hur svärmor och svärfar ger med sig angående min treåriga son med godis, glass, läsk med mera... dem daltar och skämmer bort honom alldeles för mycket vilket gör att vi kan få lite "problem" hemma med att han säger "Jag får alltid hos farmor".
    Men så är det, dem gör honom inget "ILLA".

förstår inte varför man ska störa sig och tycka illa om saker... acceptera och respektera varandra för att vi är olika istället... annars hade världen sett bra konstigt ut

• Försök inte
    Anonym (Hjälp mig!!??) skrev 2011-09-20 08:10:40 följande:
    Vad trist att förutsätta att du kommer störa dig. Hoppas du slipper det och istället har en bra relation till din blivanade svärdotter... Och en till din svärmor såklart! Det är AS jobbigt att inte gilla sina svärföräldrar och nog tänka mig att det är lika jobbigt att inte gilla den personen som ens barn valt att leva med.

Vad tror du oddsen för det är? ;)
  • Försök inte
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 09:33:45 följande:
    Många glömmer att i en relation mellan två människor så är det två människor som har lika mycket ansvar. Man kan inte förändra andra, bara sig själv. Så börja där. Varför stör du dig på att din svärdotter sitter halvnaken vid frukostbordet? Hur får det dig att känna? Hon respekterar inte din önskan om hur du vill ha det i ditt hem. Är det ett stort problem för dig? Eller är det kanske helt och hållet din svärdotters problem?

Om du slutar se det som ditt problem och accepterar att din svärdotter har en sida som du inte gillar, men kanske kan lära dig att leva med, så kan du känna dig bättre till mods när hon sitter där och fläker ut sig könshår. Din son har ju trots allt valt henne, och man får anta att han har valt henne för att hon får honom att känna sig bra. Det kanske är värt lite könshår vid köksbordet?

Kan du verkligen inte tåla könshåret så kanske du kan ta ett till samtal med svärdottern och förklara för henne att du är lite känslig när det gäller könshår och att du undrar om hon kan tänka sig att sätta på sig ett par byxor för din skull. På så sätt har du inte klandrat henne för något, utan berättat om problemet ur din synpunkt. Om hon vägrar kan du ju säga att du tyvärr då måste be henne att äta frukost i ett annat rum, då det är ditt hem och där gäller dina regler. På ett vänligt sätt där du också säger att du verkligen tycker om henne och det är ingenting personligt, men att du måste få ha vissa regler i ditt eget hem.
    TS har sagt till svärdottern men hon ändrar sig inte för det. Vilket får mig att fundera på om svärdottern inte gör det med flit för att retas. Jag menar i annat fall måste det vara någon slags utvecklingsstörning hos henne eftersom hon inte förstod vad svärmodern sa första gången.
  • Anonym (Annie)
    mylife skrev 2011-09-20 12:16:52 följande:
    TS har sagt till svärdottern men hon ändrar sig inte för det. Vilket får mig att fundera på om svärdottern inte gör det med flit för att retas. Jag menar i annat fall måste det vara någon slags utvecklingsstörning hos henne eftersom hon inte förstod vad svärmodern sa första gången.
    Ja fast frågan är ju HUR hon tagit upp det med henne. Om hon sätter sig ner och pratar med henne ordentligt och säger att här i huset ser reglerna ut så att man har på sig pyjamasbyxor vid fruktosten, och hon då inte respekterar detta, ja då är det nog dags för TS att säga till svärdottern att äta sin frukost i ett annat rum, för husets regler måste respekteras.
  • Anonym (Hjälp mig!!??)
    Fattig student skrev 2011-09-20 08:13:27 följande:
    Jag önskar att jag hade en svärmor att irritera mig på, men hon lever inte. Svärfar finns inte heller med i bilden.
    Du kan få mina om du vill.
  • Försök inte
    Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 12:45:12 följande:
    Ja fast frågan är ju HUR hon tagit upp det med henne. Om hon sätter sig ner och pratar med henne ordentligt och säger att här i huset ser reglerna ut så att man har på sig pyjamasbyxor vid fruktosten, och hon då inte respekterar detta, ja då är det nog dags för TS att säga till svärdottern att äta sin frukost i ett annat rum, för husets regler måste respekteras.
    Det spelar väl ingen roll hur hon har tagit upp det. Svärdottern är väl inget dagisbarn där man måste sätta sig ned med barnet och tydligt beskriva vad som gäller.

Det är TS hem och vill hon inte att man sitter med t-shirt och trosor så då gör man inte det helt enkelt.

Så totalt respektlöst och det är vad det handlar om. Respektlöst därför att svärdottern struntar totalt i vad TS sagt därför att hon bryr sig inte. Att det ska behöva gå så långt så man ska be svärdottern sätta sig i ett annat rum är överdrivet. Däremot hade jag pratat med min son om detta och sagt att hon behöver inte sova här om hon inte kan respektera hemmets allmänna trivselregler.    
  • Anonym (Annie)
    mylife skrev 2011-09-20 13:00:27 följande:
    Det spelar väl ingen roll hur hon har tagit upp det. Svärdottern är väl inget dagisbarn där man måste sätta sig ned med barnet och tydligt beskriva vad som gäller.

Det är TS hem och vill hon inte att man sitter med t-shirt och trosor så då gör man inte det helt enkelt.

Så totalt respektlöst och det är vad det handlar om. Respektlöst därför att svärdottern struntar totalt i vad TS sagt därför att hon bryr sig inte. Att det ska behöva gå så långt så man ska be svärdottern sätta sig i ett annat rum är överdrivet. Däremot hade jag pratat med min son om detta och sagt att hon behöver inte sova här om hon inte kan respektera hemmets allmänna trivselregler.    
    Visst är det respektlöst men vad hjälper det ts att sitta här och beklaga sig över det? Och jag kan inte tänka mig att det blir så populärt hos svärdottern om ts går via sin son och pratar bakom ryggen om henne.
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?