-
-
Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
-
Pratar bakom ryggen på henne? Ts har redan pratat med henne och det fungerar inte.Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 13:08:16 följande:Visst är det respektlöst men vad hjälper det ts att sitta här och beklaga sig över det? Och jag kan inte tänka mig att det blir så populärt hos svärdottern om ts går via sin son och pratar bakom ryggen om henne.
Du förstår väl att mödrar som har vuxna söner pratar med sina söner? De har en relation mor-barn.
Om mödrar vill ta upp något som hon är irriterad på med sin vuxna son om hans flickvän så kan du ge dig sjutton på att mödrar gör det. Tror att det är få som inte pratar med sina söner, som de alltid har gjort, typ 20 år innan de träffade sina flickvänner och ev blivande svärdotter/döttrar. -
Visst förstår jag att mammor pratar med sina söner ;) Det står helt rätt till om det är så. Men jag tror inte att problemet löser sig på lång sikt om ts tar den vägen. Självklart om hon har försökt allt hon kan med flickvännen och inte kommer någon vart att det kanske är dags att ta upp det med sonen, men det funkar nog bäst för alla om hon går via flickvännen först och gör allt hon kan för att nå fram till henne.mylife skrev 2011-09-20 13:12:01 följande:Pratar bakom ryggen på henne? Ts har redan pratat med henne och det fungerar inte.
Du förstår väl att mödrar som har vuxna söner pratar med sina söner? De har en relation mor-barn.
Om mödrar vill ta upp något som hon är irriterad på med sin vuxna son om hans flickvän så kan du ge dig sjutton på att mödrar gör det. Tror att det är få som inte pratar med sina söner, som de alltid har gjort, typ 20 år innan de träffade sina flickvänner och ev blivande svärdotter/döttrar. -
Nej, som sagt, läs allt jag skrivit innan du kommenterar det första inlägget jag gjort...Anonym (öster) skrev 2011-09-20 08:15:05 följande:Men sitter du i t-shirt och trosor och äter frukost om du sovit över hos någon annan, och hela den familjen sitter fullt påklädd?
-
Jo, så är det säkert. Men jag har helt klart tagit svärmors son. Att han ser sig som min man i första hand och vill fråga mig först retar henne till vansinne men är helt naturligt i min värld. Man frågar den man lever med innan man fattar större beslut.Virriga Vera skrev 2011-09-19 17:49:15 följande:Jag förstod vad du menade och jag håller också med dig att det kan vara en orsak, men jag tror även att en annan stor orsak är att svärdottern inte förstår och tänker på att svärmor är mamma till sambon/maken.
Jag tror också efter att ha läst i tråden att en del svärdöttrar/svärmödrar faktiskt inbillar sig en del orsaker till en ev. osämja. Den osämjan kanske inte ens finns utan beror på förutfattade meningar från svärdottern/svärmor. -
Ät det något fel på TS svärdotter? Gör allt man kan få att nå fram till henne, vad är det för trams, hon förstår väl redan att hon inte får göra så, TS har ju redan sagt till. Det är inte rymdfysik vi pratar om. Och om hon då inte respekterar TS så talar man med sonen, det är ju han som tar med henne hem.Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 13:51:36 följande:Visst förstår jag att mammor pratar med sina söner ;) Det står helt rätt till om det är så. Men jag tror inte att problemet löser sig på lång sikt om ts tar den vägen. Självklart om hon har försökt allt hon kan med flickvännen och inte kommer någon vart att det kanske är dags att ta upp det med sonen, men det funkar nog bäst för alla om hon går via flickvännen först och gör allt hon kan för att nå fram till henne.
-
Jomen precis, om man inte alls når fram till henne så är den sista utvägen att gå genom sonen. Men som sagt, om man ska tänka på framtiden och förhållandet till svärdottern kanske man ska börja med att försöka närma sig henne. Jag ursäktar inte hennes beteende och mår själv lite illa när jag tänker på könshår vid matbordet, men det hindrar ju inte att bete sig som en vuxen och försöka lösa situationen på bästa sätt och skapa goda förhållanden. Det hjälper inte alltid att bara skylla på andra, även om andra kanske har fel. Ibland får man vara den mogna personen och ta itu med saken på ett vuxet sätt.Tonårsmamman1 skrev 2011-09-20 18:06:54 följande:Ät det något fel på TS svärdotter? Gör allt man kan få att nå fram till henne, vad är det för trams, hon förstår väl redan att hon inte får göra så, TS har ju redan sagt till. Det är inte rymdfysik vi pratar om. Och om hon då inte respekterar TS så talar man med sonen, det är ju han som tar med henne hem.
-
Ja, men det är ju det TS gjort. Hon har ju pratat med henne. Om hon då inte fattar, så får hon ju skylla sig själv om TS pratar med sonen. Hon har fått en chans att ställa till rätta, men struntar i det. Det är en vuxen människa, man ska inte behöva säga till mer än en gång.Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 20:43:49 följande:Jomen precis, om man inte alls når fram till henne så är den sista utvägen att gå genom sonen. Men som sagt, om man ska tänka på framtiden och förhållandet till svärdottern kanske man ska börja med att försöka närma sig henne. Jag ursäktar inte hennes beteende och mår själv lite illa när jag tänker på könshår vid matbordet, men det hindrar ju inte att bete sig som en vuxen och försöka lösa situationen på bästa sätt och skapa goda förhållanden. Det hjälper inte alltid att bara skylla på andra, även om andra kanske har fel. Ibland får man vara den mogna personen och ta itu med saken på ett vuxet sätt.
-
Bara ts vet på vilket sätt hon tog upp det med svärdottern och om hon tycker att hon gett henne tillräckligt många chanser.Tonårsmamman1 skrev 2011-09-20 20:47:45 följande:Ja, men det är ju det TS gjort. Hon har ju pratat med henne. Om hon då inte fattar, så får hon ju skylla sig själv om TS pratar med sonen. Hon har fått en chans att ställa till rätta, men struntar i det. Det är en vuxen människa, man ska inte behöva säga till mer än en gång.
-
Hur många chanser tycker du att en vuxen människa behöver när det gäller en sådan simpel sak som att klä på sig när man äter hemma hos svärmor?Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 20:59:03 följande:Bara ts vet på vilket sätt hon tog upp det med svärdottern och om hon tycker att hon gett henne tillräckligt många chanser.
-
Anonym (Annie) skrev 2011-09-20 20:59:03 följande:Bara ts vet på vilket sätt hon tog upp det med svärdottern och om hon tycker att hon gett henne tillräckligt många chanser.
Men hallå! TS har sagt till en gång. Varför räcker inte det? Det är en vuxen människa som trots det fortsätter. Finns två svar till det:
1. Svärdottern gör det på pin tjin.
2. Svärdottern är korkad (vilket jag har svåt att tro då t o m mycket små barn skulle förstå vad TS menar)
Du menar att svärdottern är korkad eftersom du tycker att TS ska sätta sig ned och ha ett pedagogiskt samtal med svärdottern.