• Anonym (=O))

VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?

• Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?
  • Anonym

Jag har säkert varit en dålig svärdotter jag med, för jag tvivlar på att det finns många maoor som är 100% nöjda med den kvinna som deras älskade son har valt?

Här är det jag stör mig på hos min svärdotter:

Hon vill ha min sons fullständiga uppmärksamhet, han ska följa med henne överallt hon begär, på dop, till avlägsna släktningar på middag, köra henne och tjejkompisarna till stan när de ska shoppa men får inte gå med dem osv osv. Hon å andra sidan vill inte följa med till hans kompisar, inte träna ihop, inte följa med och träffa mig eller hans andra släktingar oavsett om det är födelsedag eller en vanlig lunch. Hon "låter" honom åka men smsar oavbrutet och frågar när han kommer hem samt skriver status efter status på Facebook där hon beklagar sig över hur mycket hon saaaaknar honom vilket gör att han får dåligt samvete - trots att hon inte alls lider någon nöd och själv har valt att stanna hemma.

Detta har gjort att han drar sig för att åka nån annanstans än till jobbet, han har slutat träna för hon vill inte det = han har gått upp 15 kilo och det mår han såklart inte bra av, varken fysiskt eller psykiskt. Han har tappat en hel del kompisar som hon vägrar umgås med och som sagt, helst inte vill att han ska träffa heller.

Jag inser att han låter fullständigt under toffeln och tja, det har han nog blivit med hjälp av hennes känslomässiga utpressning  så SNÄLLA låt mig tycka det jag tycker om min svärdotter!

• skoladan

Jag stör mig inte alls på min svärdotter. Tvärtom! Jag tycker om henne. Hon är smart och rejäl och noga med allt som har med mitt barnbarn att göra. Jag tycker min son har gjort ett utmärkt val när han gifte sig med henne!

• Anonym (svärdotter..)
    Bambi07 skrev 2011-09-18 14:18:41 följande:
    Översätter vi det där till svärmorsspråk så blir det nog:
    * du uppfostrar barnen fel och på ett dåligt sätt som gör dem till dåliga vuxna
    * du tror att du äger din man och hindrar honom från att träffa mig
    * du är otacksam över saker du får
    * du har kort stubin och irriterar dig över mycket
    * du är elak
    * du går hemma hela dagarna och ändå ska min son sköta hem och barn ensam
    * du uppskattar inte vårt sällskap
    * jag är upptagen större delen av veckan och vill träffa min son och mina barnbarn när jag väl kan

Som sagt, skrivet ur svärmoderns perspektiv ;) Ingen pik eller så till dig, jag tycker bara det är intressant hur man kan vända och vrida på saker :)
    Men hur kommer det sig då att de flesta söner tycker likadant? Min sambo är skittrött på sin mamma, vi tävlar om vem som ska slippa svara när hon ringer :) Jag tycker ändå om min svärmor, men kan ändå skriva under på flera av de punkterna och ber till gud att jag inte blir likadan när min son träffar någon!
  • Anonym (Hjälp mig!!??)
    Fattig student skrev 2011-09-20 07:01:53 följande:
    Återkommer om 20 år....
    Vad trist att förutsätta att du kommer störa dig. Hoppas du slipper det och istället har en bra relation till din blivanade svärdotter... Och en till din svärmor såklart! Det är AS jobbigt att inte gilla sina svärföräldrar och nog tänka mig att det är lika jobbigt att inte gilla den personen som ens barn valt att leva med.
  • Paradigm
    Anonym (Hjälp mig!!??) skrev 2011-09-20 08:10:40 följande:
    Vad trist att förutsätta att du kommer störa dig. Hoppas du slipper det och istället har en bra relation till din blivanade svärdotter... Och en till din svärmor såklart! Det är AS jobbigt att inte gilla sina svärföräldrar och nog tänka mig att det är lika jobbigt att inte gilla den personen som ens barn valt att leva med.
    Men sluta, ta inte allt på så stort allvar.
  • Paradigm
    Anonym (Hjälp mig!!??) skrev 2011-09-20 08:10:40 följande:
    Jag önskar att jag hade en svärmor att irritera mig på, men hon lever inte. Svärfar finns inte heller med i bilden.
  • Anonym (öster)
    Anonym (...........) skrev 2011-09-18 09:41:33 följande:
    Brist på uppfostran? Idag har jag ett par byxor på mig men det är för det är kallt.. Annars sitter alltid jag och min man i t-shirt och trosor/kalsonger, vid matbordet..
    Men sitter du i t-shirt och trosor och äter frukost om du sovit över hos någon annan, och hela den familjen sitter fullt påklädd?
  • Anonym (=O))
    Anonym skrev 2011-09-19 19:05:48 följande:
    så ni har alltså pratar 21 sidor om ETT inlägg? ETT??
    Det verkar så.

Sammanfattningen är väl att man får kritisera
    svärmödrar kalla dem haggor och häxor o gud vet allt.

Men akta dig för att kritisera en svärdotter, då åker
    krigsyxan fram.
    Det känns som att många är stolta över att deras svärmödrar
    irriterar sig på dem. Flera har skrivit långa listor med
    vad de gör som retar upp.

Moget?
    Eh, nej men å andra sidan kan man väl inte vänta sig annat
    på FLFlört
  • Anonym (Annie)

Många glömmer att i en relation mellan två människor så är det två människor som har lika mycket ansvar. Man kan inte förändra andra, bara sig själv. Så börja där. Varför stör du dig på att din svärdotter sitter halvnaken vid frukostbordet? Hur får det dig att känna? Hon respekterar inte din önskan om hur du vill ha det i ditt hem. Är det ett stort problem för dig? Eller är det kanske helt och hållet din svärdotters problem?

Om du slutar se det som ditt problem och accepterar att din svärdotter har en sida som du inte gillar, men kanske kan lära dig att leva med, så kan du känna dig bättre till mods när hon sitter där och fläker ut sig könshår. Din son har ju trots allt valt henne, och man får anta att han har valt henne för att hon får honom att känna sig bra. Det kanske är värt lite könshår vid köksbordet?

Kan du verkligen inte tåla könshåret så kanske du kan ta ett till samtal med svärdottern och förklara för henne att du är lite känslig när det gäller könshår och att du undrar om hon kan tänka sig att sätta på sig ett par byxor för din skull. På så sätt har du inte klandrat henne för något, utan berättat om problemet ur din synpunkt. Om hon vägrar kan du ju säga att du tyvärr då måste be henne att äta frukost i ett annat rum, då det är ditt hem och där gäller dina regler. På ett vänligt sätt där du också säger att du verkligen tycker om henne och det är ingenting personligt, men att du måste få ha vissa regler i ditt eget hem.

Svar på tråden VAD är det ni stör er mest på hos er svärdotter?