Ja, det är klart att det går att ersätta alla undersköterskor med sjuksköterskor rent teoretiskt, men det är inte så lämpligt. Mina erfarenheter är främst från sjukvårdsavdelningar och jag anser att det är olämpligt att byta ut alla usk mot ssk generellt för att:
1. Sjuksköterskor ska klara av alla uppgifter som en undersköterska har i vården, eller kunna lära sig dem, men de har ju också andra uppgifter - mycket administrativt patientarbete och läkemedelsadministrering, som är viktigt. Det finns en klar risk att de skulle prioritera "det viktiga" så att säga för gruppens bästa framför att prioritera enskildas ringningar. Det kan vara farligt.
2. Situationen i vården (dvs att uskor till stor del redan har bytts ut mot ssk på sjukhus) kanske gynnar sjuksköterskor för att de behövs, det finns mycket jobb och nu kan de förhandla till sig höga löner, skyhöga om de är erfarna, uthyrda och det är sommar. Men egentligen tycker jag utbytet missgynnar sjuksköterskor, nu får de jobba ganska mycket med uppgifter som egentligen hör till undersköterskejobbet eller det vårdbiträden gjorde förr i tiden innan de rationaliserades bort. Det vill säga sjuksköterskorna går en treårig högskoleutbildning för att hjälpa patienter med det basala, dvs mata dem, gå på toa, byta blöjor, vända på patienter som inte kan röra sig själva etc. Till det kommer deras specifika uppgifter, men vård av mycket sjuka är tung vad gäller basal omvårdnad. Det är inte riktigt schysst mot sjuksköterskorna att de får springa benen av sig både för att försöka fylla både sina ssk-skor, så inget blir fel med inskrivningar/utskrivningar, dokumentation, dropp, medicin kost-kontroll, samtidigt som de matar patienterna, torkar dem i baken och letar efter dagstidningen. Vården var nog bättre organiserad förr.