Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria71 skrev 2012-05-07 19:21:27 följande:
    Tack alla snälla! Här sitter jag o myser med en blastocyst i magen tänk va! Nu ska den bara stanna där också ... Tack för alla hälsotips, ska storhandla imorrn - idag fick det bli favoriten pasta carbonara och på det en moccabakelse för att fira!

Läkaren som gjorde ET var med om Sveriges första Ivf 1982, det kändes historiskt! Han sa att det här med fragmentering kan hända vem som helst, att det verkar ha med äggen att göra men att man inte kan se att det är en åldersfaktor. Många embryon är lite fragmenterade i början men hämtar sig sen. Gör de det är de lika fina som vilken blastocyst som helst, men man behöver alltså långtidsodla för att se det, vilket ju är en risk i sig.

Vi4: jag tycker också att du gjort vad du kunnat nu - vila i detta nu och gilla läget, det blir säkert bra!

Underverket: grattis till så många ägg, det var fint värpt! Jag fick också många men efter mkt dramatik bara ett som klarade sig. Det är väl inte så vanligt med så 'dålig' utdelning, men jag har nog lärt mig senaste veckan att vara ödmjukt tacksam mot livet om det blir något alls!
    aaaah har du haft Lasse??? För han var ju den som var med om det första IVF:et i Sverige...jag hade honom på Sahlgrenska- han jobbar ju där och på Nordic Ivf..han är så jäääkla trevlig och lugn.

Det jag är fundersam över är att de på Nordic IVF pratar mycket om blastocyster men på sahlgrenska bara viftar de bort det och menar att det inte blir något bättre resultat alls om man långtidsodlar trots att ivf-center (eller vad det heter) i Falun har i sin forskning visat det sedan ganska många år tillbaka, minns det från när jag försökte få barn FÖRRA gången...dvs för ca 10 år sedan och man trodde väl att det skulle ha gått lite mer framåt....,
  • slemtorsk i din bralla
    Victoria71 skrev 2012-05-07 20:18:13 följande:
    Hej Slemmis, nej, ingen Lasse, en Thorbjörn. De var ju ett litet team som genomförde underverket då för 30 år sen. Jag går ju på Carlanderska (efter 2 försök på Nordic). Vår dr sa att blastis ökade chans med 10% jfr med 4-cellig, och nån site jag hittade i morse 5 %. Logiskt sett borde det väl öka chanserna? Fast ser man till hur många embryon man förlorar på vägen (eftersom de trivs bäst i livmodern) så går det kanske på ett ut? På Carlanderska odlar långtidsodlar man som standard om man får fler än fem befruktade ägg - det skulle man väl inte våga göra om man inte visste att de som lyckas ta sig till dag fem har lite bättre chanser?
    fast det var ju Lasse som var med vid första IVF:et 1982... då kanske detta var någon assisterande läkare hmmm

och vetgirig som man är tar man reda på fakta

Teamet leddes av professor emeritus Lars Hamberger och övriga forskare som deltog i gruppen var: professor emeritus Per-Olof Janson på avdelningen för obstetrik och gynekologi vid Sahlgrenska akademin och docenterna på avdelningen för obstetrik och gynekologi vid Sahlgrenska akademin: Matts Wikland, Torbjörn Hillensjö och Lars Nilsson
    Och det är Lars Nilsson som jag har träffat och uppenbarligen Torbjörn Hillensjö som du träffat
  • slemtorsk i din bralla

Jag har fortsatta brun-rosa flytningar, ingen Gyn vill ta emot mig och nu tog jag blodtrycket och det är lägre än i går....faktiskt lägre än det varit på lääänge och vad jag läst mig till så får man ngt högre tryck vid grav...vilket har stämt...legat på 120/80 mot mitt vanliga 115/70...nu ligger det på 110/72....börjar tro att det är början till slutet.

• slemtorsk i din bralla

hcg-värde i går i vecka 5+6 var 631 säger inte så mycket mer än att jag ÄR gravid....ska ta nytt test i morgon för att kolla ökningen.

Har ju haft ONT och blödningar men som det verkar så beror smärtan troligtvis på UVI..... någon jag inte kännt något av förräns i går precis innan jag gick in till läkaren då jag kände mig febrig och i dag svider det som attan i kisseri-branschen.

Blödnignarna fortsätter...sparsamma som bruna flytnignar oftast med inslag av rött då o då..verkar som att de ökar så fort jag rör mig... tur att jag har ett stillasittande jobb/praktik

• slemtorsk i din bralla

zin... vad pågår...`?? Har du dåliga värden också?

vad ÄR dåliga värden, börjar bli orolig för mina 631 från igår (ruvardag 19 om jag räknat rätt).....

• slemtorsk i din bralla
    Victoria71 skrev 2012-05-09 14:05:41 följande:
    Ok, vi sitter still.

Men kan någon berätta det här med hcg - är det ett hormon vars värde ska stiga om man är gravid? Och hur gör ni för att mäta det hela tiden?  
    jag vet inte hur andra gör men eftersom jag har haft ont och blödningar så togs ett värde på mig i går när jag var inne på gyn,så ska ett nytt tas i morgon för att se så att det stiger som det ska.

Är nog inte jättevanligt att det tas om det inte föreligger några problem
  • slemtorsk i din bralla
    Inanna Li skrev 2012-05-09 16:34:13 följande:
    Victoria - Så underbart bra att det blev en fin blastocyst att ruva på! Hoppas det ska bli ett ännu lyckligare slut l(eller början till ett litet mirakel) längre fram! Kram Solig!

Zin och Hitcher - Håller tummarna för ökat hcg!

Slemmis - Hoppas blödningarna avtar snart! Positivt att du har högt hcg!
    räknas det som högt då??? jag blir så osäker och virrig
  • slemtorsk i din bralla

Maryhe...visst bor du i Italien? Lite ot så där kanske men min man och jag funderar på att ta en tur dit i sommar, förutsatt att jag mår bra. Vi har lite funderingar på att skaffa oss en vinterbostad där om en del år (så där lagom till pensionen) han har ju varit en del i italien förr men det har inte jag...

Har du tips på något billig och lite udda boende där nere? Vi vill absolut inte bo på något turisthotell i någon turistort utan vill bo genuint, gärna i någon mindre by eller på landet...Problemet som uppstår är väl min man och hans rullstol men är det bara enplans och "normalbreda" dörrar så tar han sig fram.. inboxa gärna om du har några tips....

****************************************************************************************

Har fortfarande blodblandade röd/bruna flytningar men jag har hoppet uppe faktiskt...sitter just nu o äter chips??? Något jag inte gillar så särdeles mycket annars men har fått dille på salta saker och varken kaffe eller choklad smakar som det ska, fattas bara att jag börjar ogilla glass också..*S*

Läkaren avgjorde att vi hoppar ultraljud i morgon, jag är ju bara i 5+1 i morgon och det är otroligt att vi ser något så jag ska bara ta blodprov och hoppas på ett hcg värde som är dubbelt.....

• slemtorsk i din bralla
    Maryhe skrev 2012-05-09 21:45:20 följande:
    Jag kan inboxa dig tips!
    Har jobbat med turism i Piemonte i 4 år så det här området kan jag bra.
    Har ni tänkt på vilken region ni vill till?

Vinterbostad är dock väldigt dyrt. Husen är jättedyra i Italien. Sen producerar inte Italien egen energi, utan köper in gas och el från utlandet. Vi och många andra går på knäna på vintern när huset ska värmas upp. De är ju inte isolerade som i Sverige och så är det fuktigt här så kylan kryper verkligen in på bara skinnet.

Vi föröskte att hålla låg temeperatur i Vintras, sov med tjock onepiece och raggsockor under det tjocka duntäcket. 

Hoppas att pyret vill stanna och att hCG ökar som det ska. Du ska väl ta ett nytt test för kontroll eller? 
    Vi har tänkt oss någon form av mindre lägenhet...behöver inte större än 40-50 kvm och mannen har pratat om norra italien men det är nog mest för "min skull" eftersom jag inte fixar när det blir för varmt, för nog har vi tänkt att vara där även om sommaren i bland men vi har ju inte tänkt att göra oss av med vår "Sverigebostad".

SKa ta nytt hcg-serumtest i morgon bitti och sen ska svaret skickas till sjukhuset (kunde ta det på min vårdcentral) och så ringer barnmorskan mig om resultatet....
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?