IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
![](http://www.familjeliv.se/Chatt/ikoner/smile1.gif)
Läkaren som gjorde ET var med om Sveriges första Ivf 1982, det kändes historiskt! Han sa att det här med fragmentering kan hända vem som helst, att det verkar ha med äggen att göra men att man inte kan se att det är en åldersfaktor. Många embryon är lite fragmenterade i början men hämtar sig sen. Gör de det är de lika fina som vilken blastocyst som helst, men man behöver alltså långtidsodla för att se det, vilket ju är en risk i sig.
Vi4: jag tycker också att du gjort vad du kunnat nu - vila i detta nu och gilla läget, det blir säkert bra!
Underverket: grattis till så många ägg, det var fint värpt! Jag fick också många men efter mkt dramatik bara ett som klarade sig. Det är väl inte så vanligt med så 'dålig' utdelning, men jag har nog lärt mig senaste veckan att vara ödmjukt tacksam mot livet om det blir något alls!
Det jag är fundersam över är att de på Nordic IVF pratar mycket om blastocyster men på sahlgrenska bara viftar de bort det och menar att det inte blir något bättre resultat alls om man långtidsodlar trots att ivf-center (eller vad det heter) i Falun har i sin forskning visat det sedan ganska många år tillbaka, minns det från när jag försökte få barn FÖRRA gången...dvs för ca 10 år sedan och man trodde väl att det skulle ha gått lite mer framåt....,