• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • anderska
    vinterbebis12 skrev 2011-06-23 16:37:45 följande:

Kul anderska! Jag tycker att det är barnmorskans skyldighet att ge en råd och säga vad man ska tänka på. Det fyller ju ett syfte (att man ska slippa komplikationer) och som du säger ville hon inte vara dum utan vill ditt bästa. Vi var också på inskrivning och precis som för er ska vi också få ett extra VUL (elller blir det UL) i v 11. Vi kommer däremot inte att göra KUB. Ska ni det?

Speck: fin vagn och ännu finare katter Cool

jag är nog i v 12 när vi gör vårat extra ul, känns skönt att dom vill ha koll på oss. Jag tror inte vi kommer göra KUB om dom inte påtalar att de skulle misstänka något. Sambon vägrar få veta könet också, och det gör inte mig så mycke hehe. Så länge barnet mår bra och så så spelar de ingen roll för mig om de blir en flicka ell pojke. Vill ni veta vad ni väntar tredjemaj?
  • Luella

Speck, grattis till lyckat vagnköp! Det är ju så mysigt när vagnen äntligen är hemma.

Anderska, skönt att ni äntligen har varit på inskrivning!

Idag var jag hos läkaren. Livmodertappen är helt opåverkad av sammandragningarna. Sammandragningarna och trycket nedåt är vanligt när man är omföderska. Läkaren sa att sammndragningar i samband med stress är kroppens naturliga försvar för att skydda barnen i livmodern mot smällar etc. Dvs när man känner sig stressad eller rädd reagerar livmodern med att spänna musklerna så skulle magen skadas skyddas barnen med en mur av muskler som spänner sig samt fostervattnet. Han sa att om jag får sammandragningar när jag är helt avslappnad så är det nog idé att ringa gynakuten. Den typden av sammandragningar är ytterst ovanliga innan v. 26.  Så nu kan jag semestra i lugn och ro .

• Vickan I

Karmosin - SKönt att allt såg bra ut. Intressant att höra att det är vanligt för omföderskor, då jag har mkt sammandragningar och tryck jag med. Oj då kanske jag får ringa gynakuten nästa gång då jag hade en massa sammandragningar fast jag bara låg i soffan hela dagen för en tid sedan. Kom ungefär var 13 minut och gjorde ont. Men bättre nu, men bra veta till om det sker igen. Nu har jag i snitt kanske fem st om dagen och då vilar jag ju bara för mitt bråck, men det är nog lugnt...

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • vinterbebis12
    anderska skrev 2011-06-23 16:53:09 följande:
    jag är nog i v 12 när vi gör vårat extra ul, känns skönt att dom vill ha koll på oss. Jag tror inte vi kommer göra KUB om dom inte påtalar att de skulle misstänka något. Sambon vägrar få veta könet också, och det gör inte mig så mycke hehe. Så länge barnet mår bra och så så spelar de ingen roll för mig om de blir en flicka ell pojke. Vill ni veta vad ni väntar tredjemaj?
    nej, min man vill absolut inte veta det och jag är inte heller så nyfiken. Skrev fel innan, blir i vecka 12 för oss med. Fick en liten extra oro igår då jag fick veta att en nära vän fått missfall i v 11. Vi skulle ha haft samtidigt så precis som med din vän såg vi fram emot att rulla barnvagn ihop. Nu blir det inte så och jag har väl tänkt tanken att risken finns men har då tänkt att det skulle bli vi som förlorade graviditeten, inte de. Nu svamlar jag på. Det som är positivt för oss är att vi har sett hjärtat och då har vi en väldigt stor chans.

Var du nöjd med inskrivningen förresten? Vår BM var jätteförstående för ivf och att man var nervös men kanske inte det mest förtroendeingivande, verkade lite osäker, så vi kanske byter.
  • anderska
    vinterbebis12 skrev 2011-06-23 18:16:32 följande:
    nej, min man vill absolut inte veta det och jag är inte heller så nyfiken. Skrev fel innan, blir i vecka 12 för oss med. Fick en liten extra oro igår då jag fick veta att en nära vän fått missfall i v 11. Vi skulle ha haft samtidigt så precis som med din vän såg vi fram emot att rulla barnvagn ihop. Nu blir det inte så och jag har väl tänkt tanken att risken finns men har då tänkt att det skulle bli vi som förlorade graviditeten, inte de. Nu svamlar jag på. Det som är positivt för oss är att vi har sett hjärtat och då har vi en väldigt stor chans.

Var du nöjd med inskrivningen förresten? Vår BM var jätteförstående för ivf och att man var nervös men kanske inte det mest förtroendeingivande, verkade lite osäker, så vi kanske byter.

Jag känner som du, nu när man sett ett litet hjärta slå så fort känns det mycke bättre och att det även kommer slå om tre veckor då vi är i v12 =) Nu måste du också tänka positivt, bara för vi har gjort ivf behöver de inte betyda att det är vi som får missfall. Även fall man är konstant orolig!!!

Jag hade föreställt mig en äldre rubust dam som skulle va våran barnmorska men istället kom det en liten späd äldre kvinna. Men hon va ju trevlig och vi fick ett extra ul för att jag berätta om min oro. Vi kommer gå till henne nästa gång så får vi se hur de känns =)

• vinterbebis12

Skönt att allt såg bra ut Karmosin!

Glad midsommar alla tjejer! Imorgon dricker jag chapel hill rosé (alkoholfritt men det behöver jag knappast tillägga i den här samlingen) och äter konstant (gör jag i och för sig varje dag :)

• strössel

Kunde inte hålla mig borta från den här sidan ! =)

Speck: Superfin vagn vad roligt att du har hämtat hem den och nu kan du provköra den !

Anderska: Vad kul med inskrivning jag är lite överviktig men min bm sa inget om det, men dom säger nog bara till för att bebisen och du ska må toppen hela vägen ut, en del bm vågar nog inte säga till tyvärr fast det är bra att dom säger till för då tänker man kanske till. Jag gör mitt bästa för att inte gå upp för mycket eftersom jag vet att jag är mullig. Men BMI 27 tycker inte jag är mycket.

Karmosin: Skönt att allt såg bra ut hos läkaren.

Ego: Går in i v 24 i morgon så skönt det går framåt, har shoppat massor här uppe inte bra får ångest varenda gång. Handlat kläder till bebis och lite till skötbordet, är ju rea överallt =) Men nu sa jag och min man inget mer shoppande förrens efter v 30.

Önskar alla en Trevlig midsommar i morgon !

• anderska
    strössel skrev 2011-06-23 18:39:14 följande:

Kunde inte hålla mig borta från den här sidan ! =)

Speck: Superfin vagn vad roligt att du har hämtat hem den och nu kan du provköra den !

Anderska: Vad kul med inskrivning jag är lite överviktig men min bm sa inget om det, men dom säger nog bara till för att bebisen och du ska må toppen hela vägen ut, en del bm vågar nog inte säga till tyvärr fast det är bra att dom säger till för då tänker man kanske till. Jag gör mitt bästa för att inte gå upp för mycket eftersom jag vet att jag är mullig. Men BMI 27 tycker inte jag är mycket.

Karmosin: Skönt att allt såg bra ut hos läkaren.

Ego: Går in i v 24 i morgon så skönt det går framåt, har shoppat massor här uppe inte bra får ångest varenda gång. Handlat kläder till bebis och lite till skötbordet, är ju rea överallt =) Men nu sa jag och min man inget mer shoppande förrens efter v 30.

Önskar alla en Trevlig midsommar i morgon !

Va inne och kikade på din blogg. Gud så mycke fina kläder du hittat. Jag blir så sugen på att handla haha. Fin kula du har fått. Längtar själv tills min mage börjar växa, men det dröjer nog.
  • Aurora1979

Carlan: På bilden ligger den med ryggraden uppåt, magen nedåt alltså, huvudet till vänster och man ser att den ligger med knäna uppdragna mot sin mage. Tyvärr fick vi ingen bra bild där hela bebisen fick plats :P

Speck: FIN vagn!! Ska oxå shoppa vår vagn nu i dagarna. men det blir nog mer en "budgetvariant" skulle jag tro... ;)

Anderska: mitt BMI ligger långt över 27 och min BM sa inget om det. Tror inte heller hon menade något illa med det. Och som du säger, du är ju lång oxå! Själv har jag nu gått upp 4kg på mina 20 veckor vilket känns okej för mig iaf. Har inte träffat min BM sen v.10 så vet inte vad hon har att säga om det.

Karmosin: Vet ju inte riktigt hur en SD ska kännas men tycker att min mage ibland spänner sig i någon minut så jag bara antar att det är en SD? Och jag är ju väldigt stressad på jobbet just nu och då händer det aldrig, utan det är oftast när jag kommit hem från jobbet och ska sova (jobbar natt).

• Luella

Vickan, det var inte min mening att skrämma upp dig. Ska du gå och kolla? En tjej i en annan tråd fick sammandragningar mitt i natten och fick åka till förlossningen men livmodertappen var opåverkad hos henne och det fanns någon teori om att moderkakan skavde och att det var därför det gjorde ont.

Tredjemaj och Anderska, har man väl sett ett hjärta slå så är risken oerhört liten att något går fel.

Aurora, det låter ju som en SD. Om du är stressad på jobbet och har mycket att göra kan det ju vara så att du känner det först när du kommer hem? Sen brukar det ju dröja innan man varvar ned till viloläge efter ett arbetspass. Tufft att du jobbar natt! Jag jobbade som nattportier i några år och det gick bra men så helt plötsligt klarade jag inte av att vara vaken. Det var hemskt! Efter några månader bytte jag och jobbade dagtid i receptionen istället vilket var tråkigt för nätterna var lite mysiga på något sättl

Strössel, så mycket fina saker du handlat! Var har du köpt den fina mobilen du ska ha över skötbordet?

Ego, jag har handlat lite grann nu men ska nog vänta till höstkollektionerna kommer till butik nu för jag vet att jag kommer vilja handla massor av höst och vinter-kläder. Köpte föresten en cosy sack från Elodie Details. Den är supermysig och bör funka bra i bilbarnstolen när man ska in och ut. www.elodiedetails.com/images/popups/Cosy_retro.jpg.

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011