• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Björnmossa
    Minnymilou skrev 2013-05-22 14:07:54 följande:

Björnmossa, hur har det gått för dig? Det låter jätteotäckt att få ut klumpar så där, jag håller tummarna för att allt ska gå bra. Styrkekram!
    Bm tycker jag ska avvakta eftersom det inte direkt gjort ont. Jag ringde sjukhuset för att be om UL men de hade inte telefontid och jag är inte riktigt beredd att ringa akutnumret bara för att jag är ledsen och orolig. Ska ringa imorgon igen.
  • Björnmossa
    Minnymilou skrev 2013-05-22 14:20:05 följande:

Jag tror att jag trots allt kommer att göra kub-testet eftersom jag fyller fyrtio i år, vid förra graviditeten gjorde vi inte det, trots att jag var 37. Men vi har varit väldigt osäkra, vi har hela tiden vacklat fram och tillbaka, eftersom vi inte riktigt vet vad vi ska göra vid ett ev. dåligt resultat. Får vi liten risk är ju allt frid och fröjt, och får vi en riktigt hög risk på tex 1/2 eller 1/10, då går vi antagligen vidare och gör ett fostervattensprov. Men om man får tex 1/50 eller 1/100? Jag är rädd för missfallsrisken vid fostervattensprov och skulle antagligen inte vilja gå igenom det i så fall, och att då sedan gå igenom hela graviditeten med vetskap om dåliga odds utan att veta om barnet faktiskt är sjukt eller friskt skulle vara väldigt jobbigt.

Nej, jag önskar nästan att provet inte fanns, för den här osäkerheten hur vi ska göra har nästan förstört en del av glädjen med att vara gravid. I stället för att glädjas går man bara omkring och oroar sig för att något ska vara fel och att man gör ett felval. Förstår ni vad jag menar? 
    Här står om en studie som pekar på att risken är överdriven: www.dagensmedicin.se/nyheter/missfallsrisk-kan-vara-overdriven-vid-fostervattenprov/

Kanske man kan gräva vidare i, se vilken mer forskning som gjorts och så.
  • corky

Har varit på inskrivning idag. Fick reda på att jag skulle få komma på ul i mitten av juli! Det är ju jättelångt dit!!!

• Repan
    corky skrev 2013-05-22 16:31:18 följande:
    Har varit på inskrivning idag. Fick reda på att jag skulle få komma på ul i mitten av juli! Det är ju jättelångt dit!!!
    vilken vecka är du i nu? Man gör väl RUL i v. 18-20 vad jag förstått :) Vi ska på UL den 25 juli, vilket blir om ca 8-9 veckor och då är vi i v. 18 eller 19.
    Hittar ingen vettig app eller tjänst för att se vilken vecka man är i vid ett visst datum. 
  • Em me
    Björnmossa skrev 2013-05-22 14:52:22 följande:
    Bm tycker jag ska avvakta eftersom det inte direkt gjort ont. Jag ringde sjukhuset för att be om UL men de hade inte telefontid och jag är inte riktigt beredd att ringa akutnumret bara för att jag är ledsen och orolig. Ska ringa imorgon igen.

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av blödningar med tre mf i bagaget. Men vill bara säga att du kan ringa 1177 och bli skickad till akuten etc. De har jag gjort två gånger! Första gångenpratade jag med bm och blev kollad först veckor efter mitt mf! Gick och mådde dåligt länge vilket jag inte rekomenderar. Sen dess har jag alltid ringt 1177, sagt hur jsg mår och känner och fått akut tid! Jag har inte haft ont nån av gångerna och blödningen har varat ca lika länge som en mens, riklig med klumpar. Har du inte blödit mer är det nog ingen fara, det är mycket som ska ut! Men rekomenderar ändå starkt att få det kollat, just för din skull! Oro mår ingen bra av!
  • Irlais
    Repan skrev 2013-05-22 16:39:59 följande:
    vilken vecka är du i nu? Man gör väl RUL i v. 18-20 vad jag förstått :) Vi ska på UL den 25 juli, vilket blir om ca 8-9 veckor och då är vi i v. 18 eller 19.
    Hittar ingen vettig app eller tjänst för att se vilken vecka man är i vid ett visst datum. 
    Den här sidan tycker jag är bra för att kolla det! :)
    http://www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum 
  • corky

Repan- går in i v 12 i morgon, och kommer vara i v 20 vid ul. Jag vet att det är då man gör rul, men jag är bara ivrig och vill göra det nu! :) Det känns bara så långt bort :)

• Repan
    corky skrev 2013-05-22 16:50:35 följande:
    Repan- går in i v 12 i morgon, och kommer vara i v 20 vid ul. Jag vet att det är då man gör rul, men jag är bara ivrig och vill göra det nu! :) Det känns bara så långt bort :)
    Ja, trist då o inte få i v.18 kanske! Å andra sidan är det väl större sannolikhet att se kön då kanske om du är intresserad av det och det råkar synas :) Annars får man väl gå privat om man vill igen...

Jag är lite förvånad över att det ska kosta 60 kronor att få en bild från ultraljudet... 
  • Repan
    Irlais skrev 2013-05-22 16:48:57 följande:
    Den här sidan tycker jag är bra för att kolla det! :)
    www.babyhjalp.se/gravid-forlossningsdatum 
    Ah, tack! Lite knepigt men fattade tillslut!

Då är jag två dagar från v.20 när vi gör RUL!
    Just nu är jag inte så otålig dock, men vi fick ju göra ett VUL i v.9.

Enda jag kan tänka på nu är att jag ber och hoppas att illamåendet ska gå över och att jag ska sluta spy upp middagen  Kräks 
  • Björnmossa
    Em me skrev 2013-05-22 16:40:59 följande:

Tyvärr har jag dålig erfarenhet av blödningar med tre mf i bagaget. Men vill bara säga att du kan ringa 1177 och bli skickad till akuten etc. De har jag gjort två gånger! Första gångenpratade jag med bm och blev kollad först veckor efter mitt mf! Gick och mådde dåligt länge vilket jag inte rekomenderar. Sen dess har jag alltid ringt 1177, sagt hur jsg mår och känner och fått akut tid! Jag har inte haft ont nån av gångerna och blödningen har varat ca lika länge som en mens, riklig med klumpar. Har du inte blödit mer är det nog ingen fara, det är mycket som ska ut! Men rekomenderar ändå starkt att få det kollat, just för din skull! Oro mår ingen bra av!
    Jag ska se till att få en tid imorn! Idag har det hittills (peppar peppar) inte kommit något mer men det kan ändras snabbt. Måste få veta säkert snart, jag orkar inte ta mig för nåt när det är så här.
Svar på tråden December bebis 2013