Inlägg från: Lindsey Egot the only one |Visa alla inlägg
  • Lindsey Egot the only one

Julibebis 2014

Det är inte lätt att vara sentimental gravid mamma till en fyraåring som ska på bio idag med resten av fyraåringarna på dagisavdelningen. De hade abonnerat en stor buss och de fyllde inte ens längst fram på bussen men ungarna såg så lyckliga ut och jag med mina hormoner försökte hålla tillbaka tårarna. Första gången han åker buss!

MEW85 skrev 2014-03-25 09:41:45 följande:

Alltså, jag mår inte bra nu. Är i vecka 25+0/24+6 idag. Har sedan i söndags varit riktigt risig i magen, det kommer som i attacker med magsmärta och däremellan mår jag ganska bra. Har varit otroligt uppblåst och rapat massor, raparna smakar typ ägg. Otroligt vidrigt. Kan äta som vanligt men går ner i vikt. Är typ fjärde eller femte gången jag får någon magåkomma denna graviditet.  Sjukt trött på detta nu.

Någon som varit med om liknande?

Jag har ibs och har märkt att jag inte längre kan dricka mjölk för då sväller magen upp, jag blir gasig och får ännu mer diarré än vad jag har i vanliga fall. Men gå igenom vad du äter och se vad det kan vara som gör att du återkommande får dessa åkommor. Man får helt enkelt köra uteslutningsmetoden
    MEW85 skrev 2014-03-25 15:45:20 följande:
    Jag är laktosintolerant och har kronisk magkatarr typ men det här är något jag aldrig tidigare upplevt. Just att det kommer som i attacker. Börjar fundera på om det är gallan som spökar...precis efter jul hade jag en attack som var så smärtsam att jag låg på badrumsgolvet med blodtrycksfall. Värsta smärtan jag upplevt. Med det gick över efter 2 h.
    Oj! Ja det kan vara gallan. Jag hade problem med gallan hela förra graviditeten men då trodde alla att det var graviditetsillamående i hela nio månader. Jag hade ett tryck i solar plexus men hade inte ont utan kräktes bara. Jag fick första gallanfallet samma dag som jag kom hem från BB och opererade när bebisen var tre veckor och fick fyra komplikationer efteråt och är idag sjukpensionär pga kronisk smärta.

Jag fick även ibs pga detta eftersom gallan går direkt ut i tarmen och jag har en överproduktion av galla.

Att få problem med gallan när man är gravid är tyvärr vanligt.
    trz skrev 2014-03-25 22:14:50 följande:

Hur får man igenom ett snitt? Jag är jätterädd inför den här förlossningen, men klarar liksom inte av att prata med utomstående.. Aldrig klarat av kuratorer eller psykologer.. Så det blir svårt att förklara varför jag vill ha snitt.. Förminskar alltid mig själv och sen låter det inte som att jag har några problem..

trz.blogg.se Amy 111019
    Du låter som mig. Så fort jag kommer innanför sjukhusväggarna vill jag bara hem.
    trz skrev 2014-03-27 09:51:42 följande:
    Ja att bli sövd är väl typ det värsta som kan hända mig .. hua
    trz.blogg.se Amy 111019 <3
    Att bli sövd är inte så farligt. Det jobbiga kan vara uppvaket. Jag kräkts som en gris efteråt när jag vaknade ur narkosen. Iof var det inget snitt utan en galloperation men det är ju samma sorts som ges när man sövs oavsett. Man kan be om primperan (mot illamående) så de ger det intravenöst innan de väcker en.
    erajka skrev 2014-03-27 12:26:24 följande:
    ja ska inte snittas och hoppas jag slipper =)
    Tuva <3 Vårat underverk <3 111221
    Jag hoppas också att jag slipper. Har fött 5gg vaginalt så jag vet vad jag ska gå igenom.
    Passion skrev 2014-03-28 00:34:16 följande:

Jag ska inte heller snittas (vad jag vet om ännu dvs).

Men ska inte behöva gå över tiden något så kanske blir igångsatt.

Någon här inne som har blivit det förut?

Jag fick induktion förra gången (barn 5) och det tog 32h totalt från att de satte tamponaden tills han var född. Hade pinvärkar i 31 timmar och öppnade mig inte öht och de försökte tom stoppa hela förlossningen efter 10 timmar eftersom livmodertappen vägrade öppna sig. Så på den 31:e timmen började den riktiga förlossningen och inget hände på 31h 50 minuter. Jag öppnade mig från 1cm till 10 cm och krystade fram barnet på mindre tio minuter. Det gjorde fruktansvärt ont. Allt var svart och jag släppte inte lustgasen en enda gång från det att jag fick den efter 10 timmar.

Men jag kan göra det igen och ska nog fråga om induktion runt den 1/7.

Den femte var beräknad till den 2/5 men jag blev igångsatt 21/4 och han föddes 23/4 dvs nio dagar innan bf och det var en jäkla tur för min pappa dog när vi hade bf 2/5. Hade inte varit kul att föda barn och veta att pappa precis har dött.
    trz skrev 2014-03-29 08:29:38 följande:

Skulle någon av er kunna vara en ängel och hjälpa mig? Har så fruktansvärt ont i höften, men får inte till hur foglossningsbältet ska sitta. Förra graviditeten hamnade det rätt jämt men nu känns allt bara fel. Tänkte om någon kunde fota när det sitter på, framifrån och bakifrån? Vore supersnällt, har inte tid hos bm förrän på torsdag.

trz.blogg.se Amy 111019
    Hur brett bälte har du? Vet att de säljs i olika storlekar. Jag hade ett från stenåldern som man spände med snören likt en korsett som jag fick under första graviditeten 1995. Det var 15cm brett och satt precis under ländryggen och sedan snett fram så överkant satt precis ovanför venusberget. Har förstått att de nya är mer praktiska med karrborr men är betydligt smalare.
    Passion skrev 2014-03-29 09:24:08 följande:
    Okej!

Ja jag är livrädd för att få en rejält utdragen förlossning, är förstföderska och har typ noll i tolerans av smärta... Haha

Va har man gett sig in på! smile5.gif
    Haha... Och detta är sjätte gången. Hur korkad får man vara?
    Linda 147 skrev 2014-03-29 18:31:47 följande:

Ni som har barn sedan tidigare, har ni det planerat och klart med barnvakt och så? Om allt går som det ska, och snittet utförs då det är planerat, har vi väl det ganska klart hur vi ska göra. Men om det skulle dra igång tidigare.. Vet inte riktigt hur vi skulle lösa det då. Sen träffade jag en vän idag som blev nästan chockad över att maken kommer att åka hem på kvällen efter förlossningen. Men vad ska man göra? Alla har inte möjlighet att fixa barnvakt över natten. Vår dotter har aldrig sovit borta eller utan oss hemma. Vi får väl se hur det löser sig.. Men har alla ni planerat att gubben ska stanna kvar på bb? Jag kan väl känna att det vore skönt om han kunde stanna just för att det blir ett ks, och jag vet inte hur jag kommer att må, men samtidigt så finns det ju personal där för att hjälpa..

Min man har aldrig stannat kvar med mig på BB. Han har följt med upp och sett att vi har gjort oss hemmastadda men sedan har han åkt hem och sovit. Det räcker att en av oss får vakna av bebisen på natten och en får vila ut och eftersom jag har ammat alla barnen så har det varit självklart att jag har tagit barnen och han har fått åka hem och sova ut!
Svar på tråden Julibebis 2014